smurfen Vad skall jag ge mina små(5-10 cm) oscars så att de blir stora och fina och mår bra? Hur snabbt växer de? Jag har sex stycken i mitt 720 liters så de har gott om plats. Någon som har några bra tips? MVH Jenny
FI Finfördelad mat slungas i regel ut genom gälarna så du får prova dig fram vad som inte grisar ner så mycket, jag tycker småfisk, små tärningar av torsk och sej samt bitar av räkor fungerar bra, men jag har alltid kört med pellets som bas bara för att säkert få med alla näringsämnen. Hikari Cihlid Gold pellets är bra, de finns i många olika storlekar. Mygglarver, krill och mysis fungera bra då fiskarna är små, det kan bli lite grisigt då de blir större men det är bara att försöka gå över till större foder då det blir problematiskt. Hikari-pellets är i alla fall ett hett tips, deras största pelletssort fungerar även då firrarna är riktigt stora. De växer väl uppskattningsvis 1-2 cm per månad.
jocker jo, jag säger en sak, fräna fiskar.. :) men en till sak kan jag juh "säga" dom växer till stora fula charmiga fiskar rätt fort i ett stort akvarium, gluppska fiskar e det o, jäkligt skojjiga o mata, kör med fiskbullar i bland, :) skölj av dom först innan du matar dom.. :) och 750 liter e nog lagomt stort för ett par o en utomstående oscar sen när dom börjar bilda par..
Alexander-Ylipaa citat:Ursprungligen skickat av geggag när det börjar bli grisigt är det dags att börja med syrsor =) (saknar min påfåglar) =) Ojdå, det var något nytt =) Hur stora bör de vara då? Just så munnen är nog stor?
geggag Ojdå, det var något nytt =) Hur stora bör de vara då? Just så munnen är nog stor? ja precis, har för mig att jag började med det när dom var ca 10 cm. fast jag hörde att dom tog 2 kr st för dom på den lokala butiken.. vet dock inte hur svårt/lätt det är att odla själv?
Ricard citat:...jag hörde att dom tog 2 kr st för dom på den lokala butiken..vet dock inte hur svårt/lätt det är att odla själv? Hej på er! Det finns en del folk innom reptilsvängen som odlar foderinsekter. Ex. en gubbe som heter Åke. Så här ser hans prislista ut. Ring och kolla själv. 100st Syrsor+frakt =130kr 150st Syrsor+frakt=145kr 200st Syrsor+frakt=180kr 500st Syrsor+frakt=380kr 50st Gräshoppor 100kr 1kultur bananflugor 30kr Kackerlackor 50st 100kr 1kgMjölmask 200kr 1kg Zophobas 200kr cirka2000-3000st 0,5kg Syrsefoder 40kr Ring och beställ tel 0451-64097 Mvh. Ricard
Orppo citat:Ursprungligen skickat av smurfen Vad skall jag ge mina små(5-10 cm) oscars så att de blir stora och fina och mår bra? Hur snabbt växer de? Jag har sex stycken i mitt 720 liters så de har gott om plats. Någon som har några bra tips? MVH Jenny Fiskar.:)
mille Tjenare! Jag ger min kokt kyckling, eller färdigdelad kycklingsallad som finns i mataffären. Grisar inte alls. Men se upp så att du inte får med några kryddor (vilket du antagligen förstod).