TroffeMicke
Hej .
Jag läste i Forumet/zoopet för ett tag sedan en enkät om hur försäkringsbolagen ställer sig till akvarium och ersättning vid olycka.
Vart hittar jag denna undersökning igen.
Tackar på förhand,Micke
StefanL
TroffeMicke
Den funkar inte Stefan.
TroffeMicke
Sorry Stefan, min dator som krånglade.
Micke.
StefanL
Kanske inte riktigt. Först blev det en konstig länk och sedan strulade även min dator...
Förhoppningsvis hittar du det du sökte i någon av länkarna. Om inte så kan du ju prova att söka på Folksam, Länsförsäkringar eller något annat Försäkringsbolag.
TroffeMicke
Tack Stefan.
Jag har sökt på mitt bolag som är Folksam men inte hittat ngt.
Men det var just denna enkäten på Zoopet som jag eftersökte.
Än en gång..Tack för hjälpen Stefan.
Tur att du finns som ett levande "kom ihåg"
Micke.
Med en något mindre hög med Tanganyikas sen i natt..:(
Johan
jag har LF . fick läck på ett 600, de pyntade för karet, växter o fiskar, självrisk på 800:- tror jag det var
StefanL
Vad har hänt?
Tony
Jag tog med alla extra-drulle-plus som fanns till vår hemförsäkring hos folksam. Enligt vad de sa då ersätter de även fisk vid ev. läcka vilket borde vara en självklarhet. Ett akvarium kan ju i vissa fall vara billigt jämfört med fisken i akvariet.
geggag
det är vad jag har fått höra av folksam med, men nästa gång jag har kontakt med dom skall jag försöka få det på papper..kanske skulle vara en ide att trycka upp dessa å spara i en faq på ncs? typ. att folksams drulle skall ersätta fiskar? kan ju alltid hjälpa ngn om det skulle krångla...eller?
ciklidMartin
Vem har inte funderat på vad som händer om ett akvarie går sönder? Säkert många sömnlösa nätter pga den tanken.
Någon som haft läcka? Vad blev konsekvenserna? Kunde ni bo i lägenheten under tiden det torkade? osv
ozric
Hur går de till väga när de ska värdera förlorad fisk efter en olycka? Sparar man dem ien påse för att bevisa,eller nåt? Eller fungerar det som med andra djur att det finns papper på vilka fiskar man håller,skaffar ett ägarebevis för varje art & kar?
TroffeMicke
Tjenixen i sorgsamheten Stefan.
Svaret på din fråga är att det har läckt ut vatten genom en spricka i karet (en sten som i natt ramlat ner och knäckt botten) vilket gjorde att fiskarna dog.
Så kan det gå när man inte är hemma och passar det hela.
Förlusten blev:
22 st Vf.Tropheus Ikola
12 st Vf.Paracyp.Blue neon
5 st.F1 Paracyp.Blue Neon
6 st Vf.Ocellatus Gold
2 st Vf.A.Comp.Chaitica
2 st Vf.J.Regani Kipili
4 st Vf.Copa.Lupingu Trewavase
4 st Vf.Syno.Multipunctatus
samt en del andra malar.
Ps.Jag har frigolit över "nästan" hela botten, men just här ,denna ynka cm.hade stenen fallit ner och knäckt glaset.
TroffeMicke
Ozric.
Jag har sparat alla döda fiskar ,har frusit ner dom.
StefanL
Usch det där var en riktigt sorgsen historia Micke...
Det var tragiskt och jag beklagar verkligen det du drabbats av. Oerhört tråkigt!:(
Hoppas det löser sig med försäkringar och sådant...
ciklidMartin
Micke:
Med drulleförsäkring skulle jag, enligt trygghansa, få ersättning för båda akvarie och fisk, om akvariet skulle läcka. Hoppas att det samma gäller för Folksam.
Lider med dig :(
Cutekid
Mkt tråkigt det som har hänt Micke. Hoppas det går bra med försäkring osv. Lider också med dig.
Mvh
Hoffa
Kan ju berätta att jag hade ett 1125 ink benställning som jag köpt beg,det sprack 2 dagar efter jag fyllt det,kommer ner och några få fiskar ligger och hoppar.Ringer försäkringsbolaget(Trygg-Hansa)och pratar med en kille om mitt problem och han frågar hur och varför det kunde hända och jag sa som det va att jag tror att den alubänken som var avsedd hade gett vika och på så vis har botten knäckt sig.Jag tog en massa bilder på mitt kar med digitalkameran och skicka till han,han sa att det vore bra om jag kunde ta en massa bilder för då slapp dom skicka en kille/tjej för att se samm sak.Så fråga han om jag tänkt köpa ett nytt kar om jag fick ut pengar eller ej,men jag sa att Trygg-Hansa får gärna fixa mig ett nytt kar bara det är ett 1125 nytt eller beg spelar ingen roll sa jag bara det är fint och helt,han sa att han skulle höra med en butik och återkomma,han ringde dagen där på och sa att om jag köper ett nytt kar då ersätter dom mig för vad det kosta alltså 11000 kr enligt butiken + Att jag hade fotat all fisk som dött och fick ersättning för dom med,så det hela med Akvariet,benställning och fisk så fick jag ut ca 16000 kr.
StefanL
Det var bra gjort av Trygg Hansa, Hoffa. Man får ju bara hoppas att TroffeMicke har samma goda service att vänta...
Annars får man nog "se om sitt hus" när det gäller försäkringar.
Mattias-Olsson
Får man fråga vad du gav för karet som sprack? Låter som du gick plus rent ekonomiskt?! Fast 1125 liter på golvet är ju inte sådär väldans kul...jag antar att föräkringen stog för vattenskadorna också!?