Kul att du fått lek på Oscar :)
Svårt att säga, vad menar du med yngel, helt frisimmande?
Är dom det så ska de gå, men så länge dom fortfarande inte kan simma så ska föräldrarna sköta jobbet med att ständigt fläkta friskt vatten över dom och hålla dom på uppsikt
Jag skulle rekomendera att du skaffar en yngelkasse som du kan ha i ditt akvarium.
Då kommer ynglen att leva i samma vatten som dina andra fiskar
Påfågel yngel är relativt känsliga för (dåligt) och det är svårt att få en bra bakteriaflora i ett så litet kar.
Så skaffa en yngelkasse så ska det nog gå vägen skulle jag tro
Lycka till
Mvh Peter
jmsredgeHej
Hoppas det är ok att hoppa in i tråden med en fråga. Fick precis lek på mina påfåglar :) . Inte första gången. Under våren och sommaren lekte de nog tio gånger med fina äggkakor som resultat. De första åtta gångerna blev det dock inget utan efter några dagar var det en luden svampmatta. Trodde tillsist att hanen var steril. Men en vacker sommardag var där en mörk myllrande massa mellan ett par stenar. Gissa om man var glad!!!.
Vid tidpunkten var tyvärr karet fullt av 2 cm stora jaguarciklider (ca 35 st) så det tog inte lång tid innan alla yngel var borta :( .
Detta upprepades en gång till innan jag hade möjlighet att flytta jaguarerna. Andra gången hann jag dock slanga upp ett trettiotal som jag tog över till ett litet yngelkar (12 liter). Ingen större framgång dock. Efter en dryg vecka, inga som överlevt.
Är det någon som har ett råd att ge. Nu har jag en skifferplatta ( 20*20 cm) med 300-400 ägg i ett 720 liters kar med en salig blandning (malawi, tanganyika, malar m.m). Är det möjligt att flytta helt nya yngel till ett yngelkar (50 liter) och hur får man dom isåfall att klara sig? Hade ju kunnat flytta hela familjen om jag hade haft större kar men allt är upptaget.
Någon idé?