Ola
Wooow, 2.5 kubik när den är full med vatten.
Har du bilder på bygget av dammen?
Mina vart lite små skygga ibörjan med. Men det har förbättrats. Eftersom dem är så hungriga hela tiden så gör dem vad som helst för en bit mat. När jag sätter mig vid karet så brukar den största simma till där jag sitter och stirra mig i ögonen=)
Synd att utbudet är så klent, annars hade nog Silverdollar varit den perfekta fisken... Den är för stor för dina Påffar skall kunna ta den men fortfarande en stimfisk.
Mvh Ola
imported
Nope, tyvärr inga bilder av dammbygget. Den fanns här i trädgården tillhörande huset vi hyr. Överdrev djupet en smula också, det går att ha cirka 70 cms vattendjup.
Mina Oscars är inte skygga längre heller, det ändrades när vi fick tjugo guppisar av grannen. Halva dammen är täckt av flytväxter, så jag trodde de kunde klara sig där, och att någon kanske skulle stryka med. Men icket. Efter två timmar fanns en guppy kvar, som gömde sig i en vattensamling på ovansidan av en vattenhyacint.
Och nu är de inte alls skygga länge, utan attackerar vattenytan när man slänger i mat.
imported
Jag har ett 250l med idag 2 påfåglar och har fått förfrågan om att ta två till full växta. Har jag för litet bo eller?
Orppo
citat:Ursprungligen skickat av yomagic
Jag har ett 250l med idag 2 påfåglar och har fått förfrågan om att ta två till full växta. Har jag för litet bo eller?
Enligt fiskarna,så har du säkert det.Det räcker med de du har.
imported_na21
Påfåglar ä underbara fiskar(har haft dom i omgångar)
250 är nog gränsfall för 4 stora,satsa på de du har istället.
Alexander-Ylipaa
Jag har i ett 250l kar 6 st oscars (6-7cm) På uppväxt.
De fick i fredags 11 st neontetror som helg godis...oj va det uppskattades:)
Morellen
Hur fort växer de där rackarna egentligen?
Är väldigt sugen på oscars men kan just nu inte klämma in ett kar till. Dock kommer detta förhoppningsvis att ändras under våren och till dess är det bara att fortsätta drömma...
cikliderna
citat:Ursprungligen skickat av Morellen
Hur fort växer de där rackarna egentligen?
Är väldigt sugen på oscars men kan just nu inte klämma in ett kar till. Dock kommer detta förhoppningsvis att ändras under våren och till dess är det bara att fortsätta drömma...
man brukar säja en cm per månad....ca...lite olika med de åxå,,,men ungefär
Pjotr
Jag fick lek på mina påffar när de var c:a 20cm, härliga fiskar, kan bli lite tama, hoppar och har sig. Har mina kvar är väl c:a 26-28cm nu, leker ofta fortfarande bara de har lite lugn och ro. Kika in på min zoon, finns mycket bilder där.
sundelin
Har haft mina 3 oscars i ca 7 månader och dom har nog växt ca 12 cm på den tiden, har alldrig sett maken till glupska rackare, visserligen har dom lugnat sig lite nu men när dom var små fick jag vara försiktig med att ge dom mat. dom tryckte i sig tex pellets så att jag trodde dom skulle kvävas, munnen var vid öppen fullproppad med mat.
Mina går i ett kar tillsammans med ett gäng zebra ciklider och det funkar bra har inte varit nått speciellt bråk än så länge
ciklidmannen
Är röd och tiger oscar framodlade sorter?
Om de är det hur odlar man fram dessa sorter?
sundelin
Förr ett tag sen tog 2 av mina oscars ihjäl den 3:e sen hänger dom ihop hela tiden, gräver m.m men är det hona o hane eller bara kompisar. Dom har hållt på ett par veckor iallafall....
FI
Jag lyckades komma över två påfåglar på ca 15cm till en billig peng nyligen, en är en röd oscar och den andra är en vanlig. De har i alla fall lite olika utseenden på käkpartiet, den ena har värsta underbettet och den andra ett betydligt mindre, kan detta vara någonslags könsskillnad eller är det bara ytterligare en skillnad mellan de två odlingsvarianterna?
FI
Här är en bild som förklarar det jag dillade om.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Oscar:oscar36_huvud.jpg
Kan skillnaderna då det gäller underbett vara en könsskillnad eller har det med de olika odlingsvarianterna att göra?
cikliderna
tänkte bara reklamera för mina påffar
http://hem.bredband.net/berced/
Redbullen
Uppdaterar tråden lite i hopp om att fler skriver.
Alltid kul att dela med sej lite erfarenheter av dessa stora lugna vackra fiskar....
//Peter
FI
Intressant, jag tittade precis på bilden jag postade ovan med de större påfåglarna, de måste nog ha varit närmare 20cm, de jag har nu är i alla fall över 15cm men tittar jag på bilderna och jämför så ser fiskarna ovan större ut. I alla fall den röda. Kraftigare kring huvudet.
Eller hinner inte käken och huvudet med att växa till sig ordentligt om fiskarna växer för snabbt? De jag har nu har vuxit väldigt snabbt.
Redbullen
Det är samma på mina två....den som är mindre röd har mer slankare kropp och huvud, den med mer rött är mer kompakt..
Jag tror inte dom växer ifrån sitt huvud, jag har sett en del bilder hit och dit och dom med mindre rött den vanliga oscarn och inte röd tigrerade oscar är mer slankare....
Tittar man lite på Albinon tycker jag av vad jag sett att den är ännu mer kompakt och nästan lite tjock, svullen haha
Kommer troligen ta bilder på mina småliv ikväll, så jag kommer att skicka upp bilder på dom varje månad så får vi dokumenterat hur snabbt dom växer....kanske vore kul.
//Peter
Midas_Tom
kan ju bara säga en sak som var lite rolig: det var så här jag var hos den lokala handlaren för några dar sen och då såg jag små kulor som var mögliga, och det visar säg att det var rom! 2st pågåglar på ca25cm hade lekr i ett 125L kar!! funderar själv på att köpa paret och stoppa i dom i ett 400L kar...
//tom
Redbullen
Jag tror inte Oscars är så kräsna av storlek på akvarium som det sägt, mår dom bara bra och trivs så leker dom som vilken fisk som helst....
Midas : Hmm det är ju fusk då om dom redan "provat" och vuxit upp.
Bättre du köper några småskitar och matar upp SEN hoppas på lek :D
//Peter