Ola Jag föreslår att ni diskuterar detta i en annan tråd om ni finner det intressant. Kjell har tydligt och definitivt dementerat ryktet och det finns inget att tillägga när det gäller just påfåglar. Det finns inga som helst planer eller ens diskussioner om få affärer eller grossister att avstå från påfågelciklid.
Aha ja då är det bara ett missförstånd så då är i alla fall jag nöjd :)
Ola[/quote
]Sen kan jag inte låta bli att sticka ut huvudet och påpeka att det är irriterande att gulliga påfågelsyngel ibland finns i affärer som främst riktar sig till barnfamiljer, men förhoppningsvis har regeln om att det måste finns information om arten hjälpt. Står det att firren blir 35 cm, äter fisk och kräver et akvarium på minst 375 liter så kanske man inte blir övetalad av sin åttaåring att köpa en till guppyna och platyna.
Jag håller delvis med, men utan små gulliga påfågelsyngel hade jag troligtvis inte varit medlem i NCS eller ens haft akvarium idag då det var så mitt akvarieintresse och speciellt ciklidintresse vaknade på allvar. Så jag kan inte vara helt emot detta, och jag misstänker att jag inte är ensam om att ha gått just den vägen. Det är ju inte för inte som fiskarna plockas hem till sällskapskar av misstag, som små är de verkligen i en klass för sig på så många sätt jämfört med andra SA och CA-ciklider, de sticker verkligen ut då man ser dem i akvariebutikerna, båda pga beteendet och utseendet.
Ola[/quote
]Men men. Tillbaka till dessa fantastiska fiskar. Jag börjar fundera på VF-påffar!
Det låter bra det, inte mycket att fundera på! :)
Mina VF är iofs lite tråkiga men det kan nog ha att göra med att de går tillsammans med odlade, de odlade är buffligare hos mig så VF-påffarna håller sig tyvärr undan väldigt mycket. Det hade varit intressant att ha en stor grupp VF helt för sig själva och jämföra beteende med odlade, utseendet vet vi ju att det skiljer men jag misstänker att det kan vara ganska stor skillnad även på beteendet.