FI
citat:Ursprungligen skickat av Redbullen
Själv sitter jag i valet och kvalet, funderar på att stoppa ner mina 6st 5cm oscar till dom större som är runt 15 cm.
Dom stora är snälla för det går en ensam Sebraciklid och dom har inte ens rört honom..
Vad tror du om det FI ?
Jag tror någon här på forumet hade testat och sa att det funkade men själv tycker jag det låter alldeles för riskabelt, jag tror också att de små kommer växa betydligt långsammare om de tvingas tävla om maten med de större.
Redbullen
Okey kanske ska lugna mej lite tills dom växt till sej då..
MickeA
Jag gjorde misstaget en gång att mata mina med elritsor som jag fångade i en bäck här i krokarna.
Ska man mata med levande fisk, så vad ni än gör mata inte stora påfågelciklider med en liten, men betydligt snabbare, fisk.
Resultatet blev en stor strömvirvel i akvariet och vatten över hela rummet innan de arma kvidd-krakarna var så pass utjagade att de blev uppätna. :)
Redbullen
Handlade på mej ett 540 liters Åled nyss.
Så om några dagar kanske en vecka åker Påffarna ner där.
Fick också ett svinbra pris på en grupp Geophagus cf altifrons
6st för 500:- vilket jag tycker är kanon
Fick också pris på 6st viltfångade Frontosor dom var mellan 10-15 cm
600:- för alla...men det blir nog inga Frontosor för mej..:)
FI
Redbullen
Oftast är det hanen som visar hur fina och stor han är inför honan.
Hanen simmar oftast runt honan som ibland kan se lite tryckt ut.
Verkar som de kan vara lite spänning mellan dom iom att det ibland blir lip-lock och lite hårda tag..
Så jag tror att leka mellan Jaggor och Påffar är i stort sett samma sak.
Bara det att jagg hanar kan få för sej att ställa sej som flöten i vattnet och ta en stor skopa grus och simma iväg och spotta ut det.
Lycka till med leken, vi frå hoppas att det blir något utav det
Här hemma går nu mina större oscar i sitt efterlängtande 540 liters
Dom har under hela dagen undersökt varenda vrå och gömmställen.
Så nu får vi se om det kan bli något av mina också
//Peter
FI
En kort liten filmsnutt som visar problemen att mata fengäddor (eller andra bottenorienterade fiskar) i ett kar med påfåglar. Jag vet inte hur många räkor jag slänger i med det är nog drygt tio stycken, endast tre av dem når botten, men plockades sedan upp de med... :P
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/loadmovie?gallery=26&image=oscar_matning.mov
Och så här såg det sedan ut. Påfåglar som simmar uppe vid ytan med munnen full av mat så de knappt kan andas medan en hungrig fengädda simmar nedanför och funderar på var maten tog vägen... :P
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/loadmovie?gallery=26&image=oscar_matning_full.mov
Knepigt. Jag skulle behöva hitta något foder som inte påfåglarna gillar men som fengäddorna gillar. Någon som har en idé?
Redbullen
Tycker det går trögt i denna tråden
Är det ingen som har intresse i dessa grymt charmiga ciklider längre..
FI : Har du några kvar ?
//Peter
FI
Jodå jag har dem kvar och fortfarande har jag grymma problem att få ner mat till fengäddorna. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det faktiskt, jag får övermata som en galning. Inte bra i längden.
Det känns som att problemet sitter i att bara hitta ett foder påfåglarna inte gillar, men det är ju inte det lättaste... Just nu försöker jag lösa det via lite mindre mat till fengäddorna och sedan större vattenbyten men det är nog inte bra i längden. Fengäddorna börjar se lite tunna ut.
Alla tips på "köttig" mat påfåglarna inte gillar eller inte är så snabb att trycka i sig är välkomna.
aquanord
Mat som påfåglar inte gillar existerar inte ;)
FI
Nej jag börjar nästan tro det på fullaste allvar, mina kastar sig över allt, skulle förmodligen börja tugga grus om jag slängde ner en näve i mathålet ;D
Midas_Tom
citat:skulle förmodligen börja tugga grus om jag slängde ner en näve i mathålet ;D
absolut inte omöjligt:D
aquanord
En av mina påfåglar är övertygad om att mitt tygarmband går att äta. Varje gång jag sticker ner handen i akvariumet är han framme och drar och sliter i armbandet. Fast efter en stund tröttnar han och då simmar han och stryker sig mot handen och låter sig bli klappad :)
Redbullen
citat:Ursprungligen skickat av moori
Mat som påfåglar inte gillar existerar inte ;)
Ska vi slå vad.....Hikari Pellets....har en hel påse om du vill ha till något hehe
//Peter
Redbullen
Uppdaterar lite igen
Mina två påfåglar har börjat växa igen
Dom har stått stilla ett tag och jag vet inte varför, lite sega på att äta med
Men nu är aptiten tillbaka igen, förutom Pellets, örk säger dom..
Märker på dom nu att dom börjar bli som Oscars ska vara, lugna och fina, ibland ryker det till ordentligt i karet om dom blir ovänner.
Har varit lite slarvig på vattenbyte nu sista tiden pgr lathet men dom verkar gilla när vattnet är lite "skitigt" inte så de flyter runt en massa bröte utan mer "dåligt" vatten..
FI : Hur går det för dej, kommit på något sätt att mata fengäddorna ännu?
//Peter
Alexander-Ylipaa
Är förbannat sugen på o pröva två stycken påfåglar i mitt 720 där festaeparet går. Ser ut som om mina är lite givmildare än andra festae. Typ två st påfåglar i 25 cm-30 cm klassen borde man pröva.
Kan gå åt pipan..eller så inte.
Midas_Tom
det tycker jag faktist att du skulle göra..
jag tror att det skulle funka känns så iaf.. och det skulle ju vara riktigt läckert..
jullen
Prova och se alex!
Kommer att bli en döhäftig mix om den funkar!
bucklan
var och inhandlade 3 st småttingar i 5cm klassen idag. Det lär nog inte dröja så länge innan dom äter en ur huset ;) Hade ett gäng i mitt 220 liters men jag var tvungen att sälja in dom igen till affären för dom växte ur det för fort och det fanns inga pengar då till ett större akvarium.
Midas_Tom
citat:var och inhandlade 3 st småttingar i 5cm klassen idag. Det lär nog inte dröja så länge innan dom äter en ur huset
har dom inte ätit dej ur huset än? :D
när jag hade 4st småttingar i den sizen så åt de som monster.!! dom gillade neontetror..=)