FI
Hehe jag känner igen mig i att det ibland kliar i fingrarna att man vill plocka hem småttingar, påfåglar slår verkligen det mesta då de är små, själv vet jag då inga andra ciklider som är lika roliga som små. Men samtidigt är de imponerande då de är riktigt stora också så jag har nu börjat se fram emot den perioden istället, mina är nog närmare 20cm nu så de börjar bli rätt balla just pga storleken nu. De blir mer och mer personliga ju större de blir tycker jag, man börjar nästan kunna se hur de känner sig då de tittar på en, om de är glada, lekfulla, lite ledsna eller arga osv. "Hundbeteendet" börjar definitivt titta fram. :)
Mina ligger strax under 20cm också och börjar få riktigt roliga saker för sej
kör jag ner handen får jag alltid....notera alltid ett litet bett i handen, sen händer inget mer.
Det är inget hungerbett heller, för hon simmar fram direkt och biter till och sen simmar hon därifrån...
Gjorde en fulldosering med räkor igår, en hel näve och slängde ner, jag har aldrig sett mina med så feta magar innan, det såg precis ut som dom hade en pingisboll i magen, sket gjorde dom ju något kopiöst också hehe
Hundbeteendet stämmer nog som du säger, en dag var jag lite orolig, dom var sega och gjore inte för mkt, låg stilla på botten och bara va där....tittade fram när de kom mat men inte samma hungriga som vanligt.
Idag har dom varit glada och leksugna verkar de som, puttade tillbaka lite sand som Geophagusarna flyttat och passade på att ändra lite på rötterna
Det gjorde susen för oscarsna har undersökt och provbitit några rötter och grävt sej en sovgrop
Mina har börjat banka huvudet i täckglaset. Hyfsat störigt. Jag vet inte säkert men jag tror nästan de gör så för att få min uppmärksamhet, de står i alla fall alltid och tokstirrar på mig då jag tittar dit efter att de har hoppat upp i täckglaset. Jobbigt, men samtidigt lite komiskt. ;)
Undra om de gör så för att de är uttråkade eller om de bara tigger mat? Det bästa är nog att inte bry sig om dem då de kanske slutar då. Börjar jag ge dem mat så börjar de väl göra så dagarna i ända... Lite jobbigt kanske. Det smäller HÖGT! :P
Mina är också i täckglasen en hel del, trodde dom var cp skadade i början, men har märkt att det är vattendroppar dom biter efter :)
Har testat att lägga en räka på glaset en gång, fick byta det täckglaset hehe.
Både två dök rakt upp och det sprack direkt.
Min största som jag alltid trott varit en hane är som sagt innan en hona, men iaf...hon har som leksak att simma upp i utblåset på filtret och föras med i strömmen, hon slappnar av helt och ser helt död ut, och dom tycker den är kul att simma med skruvande stil, alltså dom snurrar runt och håller på, ibland skrattar man högt hela tiden.
Men det är jag gillar allra bäst är när dom ska sova, dom gräver en liten grop som dom sen landar i och ligger där, den första på plats lägger sej i sin grop, och den andra lägger sej gämte och lutar sej emot den första fisken.
Det tycker jag är helt otroligt att se på, ska försöka låna en IR kamera av någon och filma detta
Fruktansvärt fascinerande faktist
Och sen är det det här med morgonhumör, fruktansvärt sega, ser trötta ut, kan landa mitt i karet och ligga där i några minut, och sen vakan till....
FI tycker du ska kolla dina oscar precis när ljuset släcks och se om dina också har sin sovplats och hur dom gör, vore kul och se om dina ocks gjorde så..
men men nu är de iallafall film för mej
Ha de bra
Mvh Peter