Bara för skoj skull så kan jag visa hur mina jaguarciklider såg ut genom min gamla SONY DSC-P50. Bilderna till vänster är direkt ur kameran, bara förminskade till en fjärdedel. Bilderna till höger har gått ett varv genom Photoshop.
http://hem.bredband.net/freisa/bilder/bildbehandling_800pix.jpg
Ni som inte känner till jaguarciklider kanske inte reagerar så mycket på detta men vet man hur de ser ut så är originalbilderna minst sagt skrattretande... Det ser ut som om de är korsade med Goldens eller nåt... och de såg givetvis inte ut så där då jag kikade in i karet. Inte ens de behandlade bilderna reflekterar hur fiskarna såg ut i verkligheten, de var ännu mindre gula än så men jag är ingen Photoshop-artist så det där är så nära verkligheten jag kan komma just nu.
Att publicera originalbilderna har alltså aldrig varit ett alternativ för mig.
Det jag har gjort är att sänka färgmättnaden till -40 på den övre bilden och -30 på den undre.
Sedan har jag med hjälp av "kurvor" gjort bilderna lite ljusare och ökat på kontrasten en aning.
Sedan har jag ändrat färgbalansen. +15 mot blå, -10 mot magenta, +5 mot röd.
Till sist så har jag använt oskarp mask med inställningen: mängd 70%, radie 1,0. (lite för skarpt egentligen, 50% är lämpligare)
Och givetvis förminskat bilderna från 1600x1200 till 400x300.