Lite generella svar mm:
1. Kan jag köpa 2hanar och 2 honor till?
Varför? Troligtvis dödar den största honan de andra honorna och den största hanen de andra hanarna på sikt. Ska mer än en Crenicichla-art hållas så bör de vara så olika varandra som möjligt utseendemässigt enligt litteraturen.
2. Hur ska det se ut i akvariet skiffer plattor på botten så de kan gräva ut eller vad?
Rötter, löv, stenar som bildar grottor och gärna växter.
3. Hur strömt ska det va har hört att de inte ska ha så strömmt så räcker en eheim 2252
Ej strömt alls. Hur mycket pumpar en eheim 2252? Pumpkapacitet handlar inte bara om strömt eller inte. Skaffa gärna rejäl filtrering men täck utflödet med t ex filtermatta. Då har du rejäl filtrering men liten rörelseenergi.
4.Vad ska jag ha för ph, har hört att de ska ha ett ph under 6 men hur får jag det enklast?
Mjukt och surt. pH&
lt. En bekant som odlat sänkte till 5.5. Problemet är att fiskarna kan leka men äggen kläcks inte. Du bör nästan skaffa osmosfilter el dyl om du tänker odla. torv, pH minus eller fosforsyra är olika sätt. Det här är en fråga som behandlas väldigt ofta t ex http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1522
5.Kan man ha två olika varianter av crenicichla för jag vet ej vart de fångade mina?
Nej. Största honan lär slå sig ihop med största hanen och sedan får du korsningar. Även om det inte skulle ske så se svar 1.
Mvh.
Ola