KeXx
Vad sägs om H. cristatus då? H. lifalili och H.letourneuxi känns lite bleka där när vi pratar om rödciklid/juvelciklid.
medgix
När kan jag vänta mig att rödcikliderna börjar leka? har nämligen råkat ut för något väldigt konstigt...
Dom är ca 5 cm och beter sig som om dom leker, men vid den ålderna kan det väl inte stämma? dom är väl fortfarande bara "barn"?
medgix
Hemichromis Bimaculatus är det jag har... :D
Det var krångligt... finns hur många släktingar som helst till dom:). Inte lätt att veta vad man har egentligen.
Mike_Noren
medqix: Jag blir allt mer tveksam till om det alls går att skilja H. guttatus från H. bimaculatus från H. lifalili bara genom att titta på dem.
Till råga på eländet är det med stor sannolikhet ofta hybrider som säljs.
Men bimaculatus är väl en så bra gissning som nån.
medgix
Så som jag har förstått det så är H.lifalili juvelciklid och H.bimaculatus rödciklid... läste detta på zoopets hemsida :)
Mike_Noren
Javars, men om man inte kan se skillnad på dem, och om det möjligen inte alls FINNS nån skilland mellan dem - vilken är vilken?
medgix
jo det är sant, men iomed att det stod rödciklid i butiken så förmodar jag att det är H.bimaculatus... Det har ju oxå hänt att zoohandlare har haft fel... lika är dom alla tre. Och att se skillnad på dom verkar ju vara så gott som omöjligt :.