citat:Ursprungligen skickat av Tony
Sedan vore det ju trevligt med lite ordentlig zoom när man är ute i naturen, men de objektiv jag sett som har lite zoom kostar ju flera tusen. Är det så dyrt eller har jag missat något vesäntligt?
Notera att när man konstruerar ett zoom-objektiv gör tillverkaren en kompromiss med kvalitet vilket gör att de sällan eller aldrig är skarpare än ett objektiv med fast brännvidd. Det beror på att det är rörliga delar i objektivet. Riktigt bra zoomar med fasta bländare genom hela zoomen är riktigt dyra. Om den maximala bländaren är variabel på olika brännvidder är det ett tecken på att objektivet är av lägre kvalitet, även om det finns undantag.
Att de zoom-objektiv du sett är dyra tycker jag är konstigt, normalt är fasta brännvidder dyrare, typ 20mm, 300mm etc.
Billiga zoom-objektiv (under 3000-4000kr) är rätt usla. De har dålig kontrast på grund av billigare antireflexbehandling och ofta ger de distortioner och vinjettering.
Självklart måste man fråga sig vad man är ute efter, hur stort man trycker bilderna, vad de skall användas till etc. För de flesta kanske ett billigare objektiv duger fint.
Men kul att du köpt en Canon. 300D är riktigt bra för pengarna!