anli Har ni några erfarenheter angående högre temperaturers inverkan på agressivitet. Jag råkade förvara min citrinellum i ett litet tillfälligt kar medans det stora flyttades. Tempen råkade glida iväg bortåt 28-29 grader och han blev skogstokig samtidigt. Fast nu går han i det stora karet igen med normal temperatur 25-26, och är fortfarande vansinnigt mordisk:D Tänkte att den höga tempen kanske "triggade" igång honom, eller så var det bara en tillfällighet.
deelay Högre temperatur höjjer ämnesomsättningen vilket får fisken att bevaka sitt födåområda hårdare eftersom den kommer att behöva mer mat då så man kan styra ilskan i viss mån.
Laesk Min flowerhorn går i 29 grader. Läst att "äkta" FH:s skall gå i det iafall. Matas 4ggr / dag. Massor =) De jag har märkt av är väl att han försöker böga mer å mer med salvinin :P ne får nog skaffa mig en hona av nått slag :P
Mike_Noren Jag har aldrig personligen testat, men en bekant använder temperaturhöjning för att trigga lek hos CA. Det kan hända du gav honom "vårkänslor"...
cikliderna ville bara in och önska en trevlig helg http://groups.msn.com/Cikliderna/ *show me your ciklid*
Uffeman citat:Ursprungligen skickat av anli Har ni några erfarenheter angående högre temperaturers inverkan på agressivitet. Tja, när jag eldar lite väl bra i kaminen här hemma brukar flickvännen bli ganska arg, så någon koppling måste det finnas :)
Ola-Svensson Jag har testat det ett otal gånger. Höjd temp ger mer revir/lekbeteende och ökad aggressiitet. Därför har jag helt slutat med värmare (har inga sjöciklider just nu. Bl a till dessa skulle jag ha värmare).