Jag har kört oxydator i mitt växtkar i 3 månader nu. Jag har sett avsevärda förbättringar i minskade dietrus i karet. Och så har jag inte haft en enda grönalgsbom som jag hade en del problem med innan. Har man växter så håller dom ju syrenivåerna höga.....Men inte på natten. I tätplanterade kar kan detta vara ett problem.
citat:hur stor är "risken" att nått går snett, tex om det kommer ut väteP i karet så kan det väl inte vara så sunt.
Hela vitsen med oxidatorn är att väteperoxid doceras ut i karet i små doser och på så sätt håller upp syrenivåerna i karet. Så om du inte får ut peroxid i karet så fungerar inte oxidatorn. Om du bara använder rätt koncentration på peroxiden så skall inte ens en totaltömning av behållaren på kort tid kunna skada ditt kar, dina växter eller dina fiskar.
Vad jag inte förstår är varför man skall lägga flera hundra på en oxidator. Min kostade under 50 lappen. En cocioflaska, en bit sportfiskebly och en hållare från aquamedic. Så enkelt är det, och jag kan inte påstå att min är fulare än dom som kostar multum i butik.
MVH
Magnus