ChristianAlfredsson
Ni kan nu skicka in bidrag till fototävlingen.
Så här går det till:
- Varje månad tävlar 20 bilder i fototävlingen.
- Av alla bilder som skickas in väljs 20 bilder ut.
- Man får bara skicka in 1 bild varje månadstävling, totalt kan man tävla med 12 bilder på ett år.
- Styrelsen kan inte delta
- Den bild som vinner blir publicerad i Ciklidbladet
- På ett år får vi 12 månadsvinnare som tävlar om årets bild.
- Årets bildvinnaren får en 150cm Back-to-Naturebakgrund. 2:a pristagaren - böcker för 400 kr, 3:e pristagaren böcker för 200 kr
Vad tror ni om att ha en deadline 5 dagar innan månadsskiftet. Juryn får då lite tid att välja ut 20 bidrag?
Bilden som skickas in får gärna sparas i ännu högre upplösning då det blir ett bättre tryck i Ciklidbladet.
ChristianAlfredsson
Det är en fördel om det inte finns någon text på bilden såsom datum och copyright. Läggs ändå detta in så måste orginalbild finnas till förfogande för Ciklidbladet
davide
Vad är det för motiv som gäller i år? Bara ciklider eller?
Tony
Kommer man att kunna se bidragen innan juryn röstat någonstans?
So
Tycker att det låter bra och tror att det kan bli en riktigt spännande och givande tävling. Några frågor:
Blir det samma indelning i klasser som i år? Är Zoopet inblandad denna gången med? Vilken storlek kommer bilderna att visas i här?
Det vore också av intresse att få veta lite mer om vilka bedömningsgrunder som kommer att tillämpas samt vilka personer som ingår i juryn.
Johan
ah va roligt nu måste det börjas fota lite igen. bra initativ.
är det till dig personligen man ska skicka el vart?
ChristianAlfredsson
Man laddar upp bilden. Klicka på Medlemmarnas fotoarkiv och klicka på länken på mitten av sidan.
Det är ingen indelning av klasser i år. Det är ciklider som gäller. Zoopet är inte inblandat.
Juryn kommer att ta ut 20 tävlingsbidrag. Bra teknisk kvalité är viktig. Mindre bedömning kommer läggas på motivet. Det är ni själva som kommer rösta fram månadsvinnaren.
Det är ni som röstar på bidragen. Tex kommer de visas under hela januari. Ni rösta och kan även kommentera (kommentarerna modereras).
FI
Vad är bra teknisk kvalitet?
Varför kommer själva motivet att vara mindre viktigt denna gång?
Jag tolkar detta som en tävling om vem som har bäst kamera och kringutrustning... Trist.
Johan
hur bilden är tagen. typ motiv , komposition o sånt räknas väl oxå in.
FI
Jaha då kanske jag missförstod, det där låter som helt okej bedömningspunkter, som förra gången typ. Jag tolkade det som att det viktigaste var att bilden var brusfri och att fokus bara var på fiskens öga osv. Med frasen "teknisk kvalitet" så tänker jag mer på kamerateknik, megapixel, ISO-tal, focal length osv.
Johan
kan tänka mig att det blir samma stuk som på cichlid-forum.com o deras foto tävling. ett kriterie tycker jag ändå bör vara så lite photoshopad som möjligt o samma med neat image, blir lätt att den mest mekade bilder vinner annars.
FI
Jo jag håller med. Men färgbalans och ljus och sånt bör man få ändra. Börjar man däremot plocka bort att sätta dit saker känns det mer som en bildtävling än en fototävling.
So
Annars kan ju användandet av Neat Image (som finns i gratisversion) vara ett sätt för dom med brusiga kameror att ha en chans mot värstinggrejorna?
Att använda PS tycker jag också är helt ok. Det är en del av fotograferingen idag! Jämför att ta en bild i RAW och JPEG. Det är resultatet som räknas och ser det bra och naturligt ut så kör bara!
:D
Johan
det är väl ändå inte bara kameran som tar bilderna. det är rätt mycket oxå upp till fotografen, tycker inte riktigt att en foto tävling ska bli en photoshop tävling
jarinen
En utveckling av kriterierna för bedömandet från juryns sida skulle vara på sin plats. Hur blir det med copyright? Kommer alla bilder att automatiskt ge NCS rätt att använda dom?
Eftersom jag är kass på det här med teknik, så får ni gärna utveckla kriterierna som sagt. Kommer alltså exempelvis om man fångat något unikt på bild inte premieras utan bara det tekniska?
Mvh Jari
So
citat:det är väl ändå inte bara kameran som tar bilderna. det är rätt mycket oxå upp till fotografen, tycker inte riktigt att en foto tävling ska bli en photoshop tävling
Det håller jag med om! Men jag tror att om inte förutsättningen finns hos fotografen att ta en bra bild så kommer det heller inte ut en bra bild hur mycket han än använder PS. En bild kan ju faktiskt lika gärna förstöras i PS som förbättras? Det blir ju dessutom i stort sett omöjligt att avgöra i vilken grad en person som är duktig på PS har fixat bilden där. Vad är egentligen fel med att retuschera bort en repa i glaset, en ful bakgrund eller en annan fisk som stör i en annars bra bild? Och skulle någon tycka att det är snyggt med en Tropheus som simmar bland koraller så låt då den personen skicka in en sådan bild!
Johan
håller med om tex repor i glas , men tex så är det lite latmask att ta bort alger med PS det är ju bara att göra rent innan man ska foto. fiskar i bakgrund o så tycker jag är fel att meka med för då är man inte o mekar med motivet.
hoppas ncs tar fram enkla riktlinjer så det blir lika för alla.
sen är det som du säger att man kan oxå paja bilden med ps.
personligen så ger jag alltid lägre betyg om det tydligt mekad bild även om bilden är "fin" när man tex ser att man använt neatimage för att dölja att bilden man tagit inte hållt tillräckligt bra kvalitet.
FI
Men neatimage plockar ju bara bort bruset, det tycker jag är helt okej, precis som So säger så kan det vara det enda sättet för alla oss med kassa kameror att kunna vara med i matchen om nu brus skulle anses vara ett stort minus, vilket vi iofs inte vet ännu.
deathdealer
oppppsssss...vad är detta nu då gubbar?!?!?
DET finns inga bilder i tryck idag som INTE går igenom photoshop!
Det är klart, att ta bort skönhetsfläckar på sin fisk, repor i glas, fel färger till rätt färger osv är väl en självklarhet?"?....
Det blir ingen Photoshop-tävling, bilden man tar bygger på KÄNSLA och ÖGONBLICK...det kan du aldrig få dit med photoshop!!!!!
Christian skrev att man fick skicka in ett bidrag per
gång, men tittat inte fyrkantigt på detta nu gubbar, man kan göra massor med en bild, kollage, teman vad somhellst, men snälla, att begränsa användandet av photoshop är lite fånigt...
Bara för att du har en bra penna blir du ingen författare, samma med en kamera OCH photoshop...glöm aldrig det gubbar!
Har ni problem med någon bild, fråga mig gärna om råd hur man får till bilden.....och tänk på att dom säkert bedömmer bilden efter känsla, form och färgspråk......!!!!
Deathdealer
ChristianAlfredsson
Det är en tävling om bästa bilden. De flesta kameror idag klarar minst 1000 pixlar i bredd och gör det dessutom bra.
Det som är spännande är att ni kommer bedömma bilderna. Själv har jag vunnit tävlingen på
www.cichlid-forum.com med en helkonstig bild (rent motivmässigt). Sedan började redaktörn för CB delta. Som tur är får han inte delta i denna tävlingen.
Vi får hjälpas åt i början. Det är första månaden vi kör det nästa månad så mycket kommer nog ge sig under första månaden.