Arbetet är i full gång. Varning för starka ångor utfärdas till alla framtida bakgrundsbyggare. Fick vara hemma från jobbet igår med en sprängande huvudvärk. Nu använder jag i o f aceton att behandla ytan på frigoliten innan husfixen kommer på. Det lir väldigt snyggt, man kommer från det lite onaturliga "kulmönsret" i frigoliten. Ska använda mask nästa gång.
Jag testar efterhand att lägga ut modulerna i det mönster jag tänkt mig och det blir ju riktigt snyggt alltså. Man kan ju snida till dem så att de går ganska så "kant-i-kant" men bara nån halv centimeters mellanrum. Med färg bakom tror jag detta blir riktigt snyggt. Funderar bara på om det blir bra med svart bakom. Jag ska ha kalksten i karet och tänker därför måla bakgrunden i liknande färg, vilket är väldigt ljust nästintill kritvitt.
Har hört att alger bildas lättare på ljus bakgrund. Någon som vet något om detta?
Några små problem har jag. Har fått husfix på baksidan av några moduler (fingeravtryck), och det lär ju bli problem när det ska fästas med silikon mot bakrutan. Vet någon hur man får bort det utan skada fästytan i frigolit?
Sen är jag lite undrande på hur jag ska få tryck på mobulerna när de ska fästas. Det lär ju bli svårare är med en hel bakgrund. Får väl stå och klämma dem mot rutan i några timmar
Nåja, arbetet fortskrider i a f. Hoppas det blir bra tillslut. Ska snart ge mig på att dölja filter. Det blir ju en utmaning. Ska ha tre filter, två innerfilter på 1200 l/timme och ett ytter på 1500 l/timmen, så det blir en del att dölja.
//Pontus