Plockar fram en gammal fråga som är lite aktuell för mig. Hade varit bra om man som fruga/man/sambo till ncs-medlem skulle ha möjlighet att åtminstone ta del av vissa extra medlemsfunktioner här på ciklid.org utan att behöva betala för två medlemskap i samma familj. När frågan ställdes här för ett par år sedan skrev Torsten följande:
Frågan e kanske varför man vill ha två medlemsskap i samma familj..
Är det för att få två tidningar?
Är det för att kunna utnyttja bonuserbjudandet dubbelt?
Är det för att sambon/maken/makan oxå skall få rösta på Ciklidstämman?
Svarar man nej på ågon av frågorna är det nog ganska onödigt att vara mera än en medlem per familj. Svarar man ja kan man gott betala vad det kostar.
I vårt fall, där vi båda ("Rembrandt" och jag) är akvarister, men medlemskapet står på honom, skulle jag svara nej på alla frågor ovan. Givetvis har vi ingen nytta av två tidningar och vi kommer troligen inte ha möjlighet att gå på ciklidstämman de närmaste åren (åtminstone inte båda två) eftersom vi har småbarn.
Däremot hade det varit praktiskt om jag kunde få behörighet att posta bilder på mitt eget användarnamn (istället för att logga in som Rembrandt) och kunna skicka in artiklar till Ciklidbladet utan att behöva betala hela medlemsavgiften en extra gång bara för det. Övriga medlemsförmåner på ciklid.org (som att rösta i fototävlingen) är inte så viktigt för min del.
Torsten skriver också
Alternativt kan man ändra i stadgarna och låta medlemsskapet gälla för alla boende i samma hushåll, vissa andra föreningar har det så!
Det kanske är en bra idé.