citat:Ursprungligen skickat av jarinen
Tobias: "fernandezyepezis" har jag noterat och den verkar sannerligen intressant! Har den funnits i landet nån gång? Den är väl rätt ovanlig va?
Jag vet inte med Sverige, jag bor i USA och såvitt jag har sett så är Jeff Rapps den ende som tar in dem. Alberto från Belowwater.com har också tagit in dem men han befinner sig i Kanada.
Annars har jag hört att Holland får in en del, för inte så länge sedan var det en distributör som fick in 1000+ fernandezyepezis. Där ligger de runt 100-150 euro tror jag.
De vita fläckarna vet jag inte heller varför de får, men de är där och oftast runt gällocken eller bakom bröstfenorna.
Intressant med Anubias att de klarar sig. Jag hade Anubias för länge sedan men de klarade sig inte undan mina Uarus då eftersom de gav sig på de nya bladen och åt dem varje gång de kom ett nytt. Jag hade dock bara några få små och till slut så dog de undan. Nu har jag lyckats hålla några lökar i livet (Crinum thainum) men jag vet inte om det skulle funka i akvariet där jag har paret. Om jag släpper i ett salladsblad samtidigt med några kuber röda mygg så väljer hannen salladsbladet, något jag inte har sett med någon annan Uaru fisk. De brukar vara ganska framfusiga av sig när det är matdags, vilket väl är anledningen till att diskus inte klarar sig så bra med Uarus. Iaf, thainum löken ska inte smaka så bra så det är väl därför de finns kvar.