fs7210
jag tror att du snart får tanka om, LN. När uarun växer sig större kommer de att äta som galningar. När jag hade discus ihop med stora uaru blev det aldrig några godbitar över till discusen.
jarinen
LN : mina färgade om vid 10 cm ungefär och jag har i ungefär ett år upplevt samma som dig, lite gråa o trista. Varefter jag lärt känna de här fiskarna och fått till det lite så har de visat prov på sitt rätta jag.
I vuxen ålder (jag räknar mina dit då de största är runt 20cm) och när de börjar fundera på det här med att leka så kan de verkligen vara tuffa o smälla på varann stenhårt ibland. Jag har matat mina mycket med pellets AN cichlid excel, artemia, svarta mygglarver, mysis och räkmix.
Min erfarenhet är att Uarun är en riktigt känslig fisk, då menar jag i lynnet så att säga, jag har i någon artbeskrivning läst att Uarun kan hoppa, nu vet jag vad som menas. Blir en Uaru spookad så räcker inte ett vardagsrum till för deras panikreaktioner, det skramlar på rätt bra i karet.
Detta har lett till att jag har blivit tvungen att flytta mitt kar till ett lugnare ställe än där jag egentligen vill ha karet. Den här arten har jag verkligen gjort uppoffringar för att kunna hålla på ett bra sätt, en del bekanta undrar om jag är klok när jag säger att de ska ta det lite easy när det går förbi Uarukaret, annars kan det explodera. Jag har idag lyckas få dom lugna o harmoniska och känna sig hemma och då är dom hur vackra och coola som helst. Det jag trodde att jag förstod om ciklider gäller inte på Uarun, jag är fortfarande inte klok på dom och det är det som är fascinerande. Väldigt annorlunda ciklid! om man tillåter dom gå i en grupp och de beter sig sådär socialt som bara Uaru kan.
Mvh Jari
jarinen
Spammar med en till bild, hoppas på överseende.
Mvh Jari
LN
Tack fs och Jari.
fs - jag har alltid gillat utmaningar, dessutom tidigare läst att Uaru och Diskus inte är en optimal blandning. Men tänker lite så här att prövningar är till för att övervinnas. Har fått ändra matvanor lite tar t.e.x ett väldigt litet granulat (som tar tid att pilla i sig). Det betyder att alla firrar kan i lugn och ro "beta" sig runda. Har dessutom jordätare som ska dammsuga resten. Flingfodret fördelar sig över hela karet, vilket för med sig att inte heller där kan Uaru ta hela kakan. Räkmix och oxjärta fördelas i 1*1cm bitar och stoppas i frysta, vilket gör att maten fungerar som stoppkork för Uaruna.
Jari - ännu en fantaskisk bild. Mitt kar är inbyggt i väggen(och svartmålat på tre sidor)
vilket gör (tror jag) att alla firrar känner sig rätt säkra. Dessutom finns det en hel del rötter i karet. Bra att du beskriver att även dina var litet färgtrista i början. Det gör att jag tillsvidare slipper laborera med "gult" färgfoder.
Har du eller någon annan några mera knep för att få Uaru att trivas?
Har du t.e.x nattbelysning i karet?
Behöver Uaru extra grönt i maten (t.e.x ärtor eller broccoli)?
Är Uaru känslig för nitrat?
Midas_Tom
hur stort kar behöver uaru?
jarinen
Midas_Tomhur stort kar behöver uaru?
Uaru forumet har en liten förutsättningsrek.
http://www.uaru-forum.com/index.php?showtopic=3
Jag tycker man ska ha Uaru i grupp , minst 4 och om det finns underlag för lek i gruppen skulle jag nog rekommendera 2 meter, minimum 1.5 m så att de kan sära på sig vid eventuell lek, speciellt vuxna fisk. Fiskarna blir stora så antal kontra huruvida vattenkvaliteten går att hålla är ju en viktig faktor. Rent revirmässigt vid lek o så så är det nog bra med minst 2 meter men 99% av tiden så hänger gruppen ihop och är just så där Uarusociala.
I par kan man ju ha dom i mindre kar , kanske en 310.
Mvh Jari
JimmyBoy77
Uarun är den klart mest nyfikna fisk jag haft! Man kan ibland känna sig iaktagen på något vis när man är i det rum akvariet står i. Tittar man då på akvariet så förstår man varför: Där står fem uaru och blänger på mig, alla fem står så nära mig de bara kan. Jag blev dock tvungen att göra mig av med mitt uarukar pga tillökning i familjen. Kommer garenterat att skaffa denna trevliga fisk igen! En av dem fick något liknande din Jari, den låg på botten, kom bara upp och åt i princip. Slutligen medicinerade jag. Några veckor senare var den helt återställd! När den sjuka låg på botten, låg alla de andra på rad brevid.. detta var en minst sagt rolig syn! De höll ihop i vått och torrt.
Mina erfarenheter av Uaru!
Alexander-Ylipaa
Nu är 7 st Uaru Amphiacanthoides på 10 cm upplockade till 540 i lokalen! Härliga och stimmar så tätt, riktigt sociala fiskar. De går tillsammans med ett gäng små Tuppkamsciklider.
Matar mina med Tropical Spirulina sticks och räkmix. Kan man ge dem lite kraftigare foder under uppväxten eller rekomenderas det bara grönt? Hur snabb är tillväxten på dessa?
imported
Detta är en ciklid som jag aldrig testat. Men man blir ju grymt sugen när man läser länken. En fråga till er med erfarenhet:
Vad rekommenderas som sällskap till låt oss säga en grupp om fyra Uaru i ett 2 meters akvarium? Hur klarar de att samsas med lite tuffare ciklider?
jarinen
Skojigt Alex att du skaffat Uarus! Mina växte rätt bra faktiskt, typ som de flesta CA i takt, hur jag matade framgår tidigare i tråden. Har de vuxenfärgen ännu? Ska bli intressant att se om du fått tag i den med mer brunton eller den som är helt gula i princip. Du måste posta bilder varefter! :D
Mvh Jari
Alexander-Ylipaa
5 av 7 har vuxenfärg och är tokiga i allt man ger dem. Andmat uppskattades speciellt mycket. Ska försöka ta bilder, måste bara få låna kameran av en polare eftersom vår är på vift.
Vad hände med dina Uarus Jari? Sålde du dem och tog an centralare igen?
jarinen
Alexander Ylipää
Vad hände med dina Uarus Jari? Sålde du dem och tog an centralare igen?
Jäpp sålde dom när de var i sin "prime". Nu är det åter CA som gäller. Hmm... vildfångade Diskus med en stor grupp Uaru i en 1200. Nu är jag igång o drömmer igen ;).
Mvh Jari
Alexander-Ylipaa
Uj uj Jari! Får väl göra allt jag kan för att få dig på bättre tankar ;)
Ingen dålig idé det där med diskusarna, kanske man slår ihop dem till 720 i framtiden :)
Alexander-Ylipaa
bilder!
Några kassa bilder på mina!
Räkmix är gotti gott...
Alexander-Ylipaa
Konstigt, de blir mycket gråare med blixt...live är de mycket mer gyllenbruna!
Alexander-Ylipaa
Här ser man lite bättre...
jarinen
Schyst Alex! snygga Uarus. Är det andmat vid ytan? Det är dom tokiga i va?
Förresten vad är det för Geophaginer?
Mvh Jari
Alexander-Ylipaa
Tackar!
Japp, det är andmat och dom älskar det! Men nu gav jag räkmix så de föredrog det. Men det är bra som komplement, de kan beta lite då och då mellan fodringarna :)
Som sällskap har jag G. altifrons och G. steindachneri + lite malar.
Ove-Planstedt
Uaru
Hej
Jag har ocså 7 st Uaru amphiacantoides med Geophagus i ett 725 liters. De har dock inte färgat ut än, de är mellan 8-13 cm. Vid vilken storlek skall de färga ut.
En annan sak jag undrar över är att, alla var ungefär lika stora vid inköp. 3 av dem har nästan inte växt någonting (ca 1 cm) medans de övriga 4 har växt ca 5 cm. Har det något med köns fördelningen att göra eller?
jarinen
Ove PlanstedtHej
Jag har ocså 7 st Uaru amphiacantoides med Geophagus i ett 725 liters. De har dock inte färgat ut än, de är mellan 8-13 cm. Vid vilken storlek skall de färga ut.
En annan sak jag undrar över är att, alla var ungefär lika stora vid inköp. 3 av dem har nästan inte växt någonting (ca 1 cm) medans de övriga 4 har växt ca 5 cm. Har det något med köns fördelningen att göra eller?
De brukar färga om vid ungefär 10-12 cm generellt men sen kan de ha alla möjliga färgtoner beroende på hur de mår ochså vidare. De grupper som jag sett inkl. min grupp som jag hade så är det alltid en tredjedel som sackar ordentligt. Jag tror att ( detta är jag inte helt säker på ) det mera har med gruppens rollfördelning o hierarki att göra. Jag hade min grupp från 5cm till 20+ cm och där var det 2 som var hälften så stora som de andra. Den som var störst och dikterade villkoren var dock en hona. När det gäller Uarus så tror jag inte storleken i en grupp avgör könet som i många andra fall när det gäller ciklider utan det är pannvinkeln som skall gå att se rätt bra på vilket kön. Hanar har en brantare panna och mera rund som en fotboll medan honorna har en flackare likt en rugbyboll.
Mvh Jari