Kalle-Maja
Diffar ju såklart väldigt mycket. Min erfarenhet och referens gäller replokaler i innerstaden samt industrlokaler i ytterstan. Om vi räknar på 20 kvm i Stockholm:
Industrilokaler ligger på ca 700 kr kvm och år, alltså 20 x 700 / 12, ca 1200 kr/månad. Replokaler i innerstaden med den storleken ligger oxå där ungefär. Det är nog ett okej cirkavärde. Sedan har jag en kompis som hyr av en privat värd ca 15 kvm för 450 kronor i kvartalet, så det beror ju alltså på. Men dom som har lite koll på läget tar nog ungefär som i exemplet ovan.
Själv håller jag på att fiska hos Svenska Bostäder och Familjebostäder på Södermalm. Dom har lokaler för hobbyverksamhet till uthyrning. Har sett tidigare att folk backat för att de fått beskedet att de inte hyr till privatpersoner men det är inte helt sant, men däremot det dom normalt är vana att hantera.
MagnusL
citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja
Diffar ju såklart väldigt mycket. Min erfarenhet och referens gäller replokaler i innerstaden samt industrlokaler i ytterstan. Om vi räknar på 20 kvm i Stockholm:
Industrilokaler ligger på ca 700 kr kvm och år, alltså 20 x 700 / 12, ca 1200 kr/månad. Replokaler i innerstaden med den storleken ligger oxå där ungefär. Det är nog ett okej cirkavärde. Sedan har jag en kompis som hyr av en privat värd ca 15 kvm för 450 kronor i kvartalet, så det beror ju alltså på. Men dom som har lite koll på läget tar nog ungefär som i exemplet ovan.
Själv håller jag på att fiska hos Svenska Bostäder och Familjebostäder på Södermalm. Dom har lokaler för hobbyverksamhet till uthyrning. Har sett tidigare att folk backat för att de fått beskedet att de inte hyr till privatpersoner men det är inte helt sant, men däremot det dom normalt är vana att hantera.
Aha! Det låter ju lovande.. Jag har inte hittat kvm priser på så många lokaler än, men dom jag tittat på har varit något dyrare. Om din kvm hyra på 700 stämmer så borde man kunna få en 40 kvm för runt 2500:- :)
Fred
Mina ansträngningar för att 'lura' åt mig/oss en lokal i föreningen för en spottstyver gick åt skogen. Fanns inga lokaler kvar med vatten/avlopp, vilket jag tror kan vara 'braha' i sammanhanget...
Står för stunden utan några nya uppslag, men kommer väl förhoppningsvis på nåt va det lider.
För mig är endast Södermalm av intresse och helst vill jag hamna en (bra) bit under tusenlappen per månad i hyra.
Hör gärna av er ifall något av intresse dyker upp.
/F.
Kalle-Maja
Fick ett konkret exempel idag av Svenska Bostäder Södermalm på en källarlokal på 20 kvm för 2000kr i kvartalet. Det motsvarar 420 kr per kvadrat och år. Lovande!
Fred
Mycket!
MagnusL
Fick ett konkret exempel idag av Svenska Bostäder Södermalm på en källarlokal på 20 kvm för 2000kr i kvartalet. Det motsvarar 420 kr per kvadrat och år. Lovande!
Låter fint! Fick själv ett konkret erbjudande idag och där låg det på 970 /kvm för en lokal på runt 40 kvm. Lite väl mycket pengar..
bmwpower
Har själv jagat lokal och undra om ni ha fri strömm och vatten??
Kalle-Maja
Ja Magnus, det blir ju nästan som en lägenhetshyra, hm nåja. Var det en källarlokal?
MagnusL
Ja Magnus, det blir ju nästan som en lägenhetshyra, hm nåja. Var det en källarlokal?
Den låg ett halvplan ner. Men det var med toa och pentry dessutom.
MagnusL
citat:Ursprungligen skickat av bmwpower
Har själv jagat lokal och undra om ni ha fri strömm och vatten??
Jo, det vill jag helst ha.
bmwpower
Hur vanligt är det att ström och vatten ingår i hyran
jag har hittat en lokal men det är lågt i tak och lite trångt och priset är 1000kr/mån med fri el och vatten
Vingaker
Jag har en lokal som har varit ett gammalt pannrum och är på ca 13 kvadrat,visserligen går det en del rör i taket så man får böja sig lite.
Har ungefär 3 kubik och det betalar jag 500 kr för imånaden och då ingår el och vatten.Gamla pannrum brukar vara lätt att få tagi.
Zaphi
Vatten och el ingår i min med. Det kanske jag sagt redan? Hmm.. Om det är vanligt eller inte vet jag inte. En sak är klar, hade det inte ingått kunde jag ju dubbla min avgift, utan tvekan... Vatten kostar inget, men el kostar multum..
bmwpower
Jo el är det så det är en fördel om det ingår.
Var och kollade på en lokal nu i kväll men det var inget rolig var bara 1,5 sida som var möblerbar.
På den ena kortsidan var det ingång och den andra sidan var et toalett och på ena långsidan var det snetak.
Man vill ju ha in en 10-25 300literskar om det ska vara lönt
Hur stora lokaler har ni samt vilken storlek på kar och hur många???
mpimbwe
Har 2 små lokaler på ca 10kvm var (dock brevid varandra) vilka jag betalar 500:-/mån ink el och vatten. Dock är min hyresvärd lite seg med att behandla ärendet så jag har inte betalat hyra på 6 månader =) Lokalen var inte registrerad som uthyrbar vilket gör att de måste skicka saker till huvudkontoret mm mm... vilket tydligen tar tid, vilket jag inte klagar på.
Det jag har i lokalerna är:
2*720L
2*540L
9*180L
3*222L
1*375L
1*112L
2*63L
en tunna på 1000L
Visst skulle jag vilja ha lite större lokaler, men tänk efter lite innan, det KOSTAR mer än man tror att fylla dem med kar och fisk!
Och vad har man för nytta med 2 hörn utan kar som bara kostar extra =)
deelay
citat:Ursprungligen skickat av mpimbwe
Har 2 små lokaler på ca 10kvm var (dock brevid varandra) vilka jag betalar 500:-/mån ink el och vatten. Dock är min hyresvärd lite seg med att behandla ärendet så jag har inte betalat hyra på 6 månader =) Lokalen var inte registrerad som uthyrbar vilket gör att de måste skicka saker till huvudkontoret mm mm... vilket tydligen tar tid, vilket jag inte klagar på.
Har du otur kommer det en fet retroaktiv faktura... inta alls ovanligt.
Kalle-Maja
citat:Har du otur kommer det en fet retroaktiv faktura... inta alls ovanligt.
Är det därför du kallar dig "fördröjning"?
mpimbwe
Det bör vara lugnt, har inte skrivit något kontrakt än. Det jag går och väntar på.. ska ske när de fått papprena från huvudkontoret... när det nu sker.
bmwpower
Jag har redan 50-60akvarium som står och vänta på att fyllas så det är det minsta problemet
bmwpower
Fick besked idag att lokalen jag var sugen på var ca 40m2 så den ska inspekteras nästa vecka och se om man kan planera något skoj där.
Vad har du fär kar din lokal zaphi ???