citat:Detta är inget stort problem och honom får var i fred, det är just efter en avslutad misslyckad lek som det kan gå lite hett till.
Så är fallet för de flesta CA-ciklider, så det blir svårt att undvika.
citat:Honon är mindre än hanen, hon är ca 17.
6 cm är en ganska stor skillnad om hanen är väldigt dominant. En hona på 20 cm eller mer kanske funkar bättre. Prova att flytta honan eller hanen till ett annat kar och göd honan några månader.
citat:Jag läste ett tidigare inlägg där en om möblering som gjorde paret såå mycket lungare, därav min fråga!
Det är bra om man lyckas med det, men risken är att fiskarna tar upp striderna igen när de väl funnit sig i den nya miljön. Deras beteenden, som troligtvis är ett resultat av 100.000-tals kanske miljontals år av evolution, lär ju inte förändras.
citat:Jag ahr provat mej fram jag har haft mycket fisk i karet oxå, men nu börjar synspila paret bli så stort så de kräver ett ensamt 540 liter, eller?
Det vore det idealiska om de fick karet för sig själva, men risken är då att honan inte blir så långlivad. Den enda inredning som då kan rädda honan är en avdelare.
citat:Jag hade bara för några veckor sedan ett Guldsöms par, de blev ganska mycket jagade av synsila hanen så jag tog bort guldsöms hanen som nu går ensam i ett kar och Guldsöms honan är kvar som "strykfisk"
Kan det bero på att de inte är jämnstora och jämnstarka med synspilahanen?