citat:Vilken sköning! Dom stora ögonen ger ju helt klart karaktär. Vad har du för vatten till dom?
De går i "fel" vatten, eftersom de går i mitt tetra-odlings-kar... pH 4.5 (skulle vara 5.8 var det tänkt, men bufferten verkar inte klara att hålla emot torven), ledningsförmåga okänd men låg (det är i stort sett bara destillerat vatten i karet).
Akvariet är inrett med ett 3 cm bottenlager av torv skuret ur ett block, en ihålig rot, ett gäng 1" PVC rör-stumpar, och en förskräcklig massa javamossa, eklöv, och flytväxter. Det finns inte mycket till fria ytor. Cirkulationen står ett mikroskopiskt innerfilter för, tror det snurrar runt 130 liter i timmen eller nåt åt det hållet.
Akvariet inreddes för att odla segelfenstetra, som är en ensamlevande, revirhävdande, och grottlekande svartvattensfisk, men det verkar vara acceptabelt för dvärggäddorna också, och de halvvuxna segelfenstetra-ynglen är perfekta targetfish.
Rio Xingu-fiskar skall ju annars hållas i ungefär ditt vatten: pH 6.5, ledningsförmåga 20-100, mycket låg nitrat, bra cirkulation, hög syrehalt.
citat:Finns det risk för kraftiga pH svängningar när man har dom värdena?
Ja. KH 1 innebär att du har nästan noll skydd mot pH svängning. Om det verkar som om du har varierande pH kan du fundera på att använda en buffert. Jag kör med diskusbuffert, en fosfatbuffert, det är tämligen billigt men ökar risken för alger.
citat:Mina uppvisar lite lekbeteende men inte speciellt intensivt. Om jag skulle få dom att leka, är det risk att L-malarna dom går med äter upp rommen?
Ja, visst finns risken. L-malar är pigga på att buffla sig in och äta rom, särskilt nattetid. Om det faktiskt kommer att bli så beror dels på dina L-malar, men kanske framförallt på dina ciklider.
Fråga: hur ser dina fiskars lekbeteende ut? Har du fått intrycket att de blir mer i lektagen efter det att du gjort vattenbytet?
citat:I början var hanen ganska aggresiv mot honan men det har avtagit. Jag har bara L-malar tillsammans med dom så jag vet inte hur dom är mot andra fiskar. malarna bryr dom sig inte om. Vad kan man ge dom som lämplig levande föda? Neontetror/Rödmunstetror? Vad händer om man släpper i ett litet stim Tetror, äter dom alla på en gång eller hushåller dom?
De äter det de får in i munnen. Du hade smågäddor, typ notopthalmus, va? Den kille jag håller teleocichlorna åt har en grupp Crenicichla wallacii på cirka 12 cm, och han köper guppy, mest honor, som han släpper ner. Guppy-hanarna och alla producerade yngel försvinner snabbt, men honorna brukar klara sig rätt länge.
Annars skulle jag personligen inte rekommendera vare sig levande fisk eller röda mygg som foder, hur naturligt det än är - jag anser sjukdomsrisken är för stor. Jag skulle rekommendera räkmix, frysfoder, och nåt bra pellets-foder.