LundensisKan inte du föda upp yngel från ditt vackra par och skicka ner ett gäng till Skåne?
Jag vet inte, jag är inte så bra på yngeluppfödning men jag kan ju göra ett hyfsat seriöst försök så får vi se hur långt det räcker. Det här paret verkar vara bättre på att ta hand om ynglen än paren jag har haft tidigare så chansen att få fram fina fiskar är nog större nu även om jag är en kass odlare.
Har du några generella tips för att få ynglen att växa bra? Tips på foder kanske?
Just nu kör jag med Tetra Min Mini som jag smular ner till pulver och matar i hyfsat rejäla doser 3ggr per dag. Sedan minns jag att INXS hade riktigt bra tillväxt på sina yngel han hade i en sump så jag har försökt att inte städa så frenetiskt i karet. Jag byter vatten givetvis men aldrig några gigantiska vattenbyten och jag skrapar inga alger heller eller slamsuger.
Detta har fungerat hyfsat men jag tror ändå att ynglen kan växa betydligt snabbare än den här kullen har gjort med rätt foder och skötsel. Jag misstänker att anledningen att paret lekte nu igen trots att de har yngel kvar är för att de inte blev nöjda med tillväxten på ynglen.
Men jag vet inte, idag såg jag honan plocka upp ett av de gamla ynglen och spotta ut det i ett stenrös, så hon verkar ju fortfarande sköta om de gamla ynglen åtminstone litegrann trots att hon har en ny kull på gång. Jag hade ett sebraciklidpar som gjorde så en gång, då lät de t.o.m. de äldre ynglen kalasa på de yngre ynglen då äggen kläcktes. Skulle samma sak ske nu så låter jag ynglen gå kvar i huvudkaret så länge som möjligt. Grymt, men kan de få levande foder nu från starten så kommer de säkert växa riktigt bra.