Alexander-Ylipaa
FI: Om du väntar en månad så ska du få ett antal kvalitétsjaggor av mig ;)
Wilhelm
Min Jaguarhane har piggnat till igen och är lika om inte mer ilsken än förut.
Idag vid utfodringen, så var det nära att han hoppade ut ur akvariet. Som tur är har jag en 1dm hög träram (Lysrampen) och 6 cm glasramslister och där landade han och sprattlade till innan han dök ner i vattnet igen. Vid sådana tillfällen skulle man ha en kamera med automatutlösning.
Ska försöka ta en bild när han startar vid botten och rusar uppåt.
jarinen
FI: vad har du för sällskap till jaggorna? låter skumt att de skyggar, men jag vet, det är inte roligt när vissa fiskar, oftast de man gillar bäst blir skygga av nån anledning.
Fiskarna köpte jag av Beast här på forumet, perfekt med en sådan CA entusiast i samma county så att säga och han har väl ett fåtal kvar.
Mvh Jari
FI
jarinen: Jo jag tycker också det är skumt eftersom de är så pass stora, de gamla bumlingarna jag hade gick knappt att skrämma vad man än gjorde så jag förstår inte riktigt varför de här är så nervösa av sig. Men det kan nog ha med uppväxten att göra, de förra drog jag upp som ungfiskar och de vande sig väl med rummet och solljuset och skuggorna osv, de här kanske gick i ett bättre rum hos förra ägaren utan solljus och skuggor så nu blir det som en chock för dem då solen börjar titta fram.
I alla fall så är de mindre skygga då de har yngel så just nu är det lugnt, de är bara lite avvaktande men det är inte hela världen. För tillfället avvaktar jag lite men vi får se hur jag gör längre fram.
Jag har lite strykfiskar i karet också, en sebra, longimanus och citrinellum. Det blev lite kaos en månad efter en "misslyckad" lek så jag törs inte hålla jaggorna helt själva längre.
bece
FIDet låter som att du har koll på läget, då de är små är det inga problem att husera dem i ett 200-liters, se bara till att inreda så de inte tar ihjäl varandra då de blir könsmogna. Men det där har du koll på så det blir nog bra.
Själv skulle jag gärna börja med ungfiskar igen, lekparet ser väldigt bra ut men de har inte riktigt det beteende jag är ute efter så jag får se hur länge jag har dem kvar. Förutom att de nu har blivit skygga så käkar de inte ens foderfisk. Mycket märkligt. Och tråkigt givetvis. Aldrig får man vara riktigt nöjd... Leken är ju dock skoj, och fungerar bättre än det har gjort med andra lekpar så jag får se hur jag gör.
Att börja om med ungfiskar lockar dock. Problemet är bara att det är så svårt att hitta fina exemplar. Vart hittade du dina F1or? Köpte du från butik eller via nån bekant?
vill absolut veta om du ska sälja paret skulle gärna vilja prova med två par i ett samma kar...kan bli intressant...om dom byter partner å så...så jag BARA måste få veta...rensar ut övrig fisk om de är så...kanse nå bytes grejs eller nå...
FI
Bece: Visst kan jag kontakta dig om det blir dags för inbyte, men jag måste säga att det låter väldigt riskabelt med två så här stora lekpar i samma kar... :/
Mitt lilla experiment (som inte slutade väl... sneda käkar på båda hanarna) innehöll bara fiskar på runt 15cm, jag kan nästan garantera att det kommer bli grova problem om du testar köra 25+ centimeters hanar i samma kar.
Muhni: Jag är ingen expert på könsbestämning men det som hitills har fungerat bra för mig är att titta efter mönstrade fenor. På de fiskar jag har haft så har hanarna alltid haft tydligt mönstrade fenor medan honorna har haft otydligt mönstrade eller nästan helt omönstrade fenor. Så snart fiskarna har blivit könsmogna (10-14cm) så har skillnaderna varit väldigt stora, se bilderna nedan.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/akvariebilder/Ciklider/Jaguarciklid/jaguarciklid_sida_vid_sida01.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/akvariebilder/Ciklider/Jaguarciklid/managuensis-sex.jpg
Lundensis
Ibland kan subdominanta hanar misstagas för honor. Vad gäller könsmognad så födde jag upp en kull och gav dem rejält med mat. Efter ca 8 månader var de största individerna (i mitt fall honor) könsmogna. De var då 16-17 cm. Jag tror att könsmognad bestäms dels av ålder och dels av storlek.
Alexander-Ylipaa
becevill absolut veta om du ska sälja paret skulle gärna vilja prova med två par i ett samma kar...kan bli intressant...om dom byter partner å så...så jag BARA måste få veta...rensar ut övrig fisk om de är så...kanse nå bytes grejs eller nå...
Ett bra sätt att ta kål på sina andra fiskar i karet?
bece
Alexander YlipääEtt bra sätt att ta kål på sina andra fiskar i karet?
joo de förstås...hade tänkt att bara ha dom isf....malarna får förstås vara kvar...vart bara lite nyfiss hur de skulle gå....nån som har provat
Midas_Tom
har inte haft jaguarer själv men .. har en känsla av att det kan bli rätt rejält med fight!!.. kan ju gå.!
Roberto
Hej
Mina jaggor hade precis parat ut och haft sin första lek och allting var frid och fröjd. Men idag märkte jag att hanen fått problem med simblåsan, bakpartiet är som en kork...
Någon som vet vad man kan göra?
Det känns jäkligt bittert just nu eftersom jag spenderat 1 år på att dra upp dem och precis nu fått börja se deras lek-beteende m.m.
Lundensis
RobertoHej
Mina jaggor hade precis parat ut och haft sin första lek och allting var frid och fröjd. Men idag märkte jag att hanen fått problem med simblåsan, bakpartiet är som en kork...
Någon som vet vad man kan göra?
Det känns jäkligt bittert just nu eftersom jag spenderat 1 år på att dra upp dem och precis nu fått börja se deras lek-beteende m.m.
Ge honom lite lugn och ro så kommer han att repa sig.
Wilhelm
Precis nu så leker dom igen och romkakan är bra mycket större än sist. Hanen är något ilsknare än förut och värre vart det när min siamespojke fick vara med och titta.
nu en bild på leken bakom skitig ruta :-)
Wilhelm
åsså tar vi en till, bara för att det är roligt! :-)
Wilhelm
Nån som kan räkna ynglen?
Midas_Tom
nice!! hmm hur många yngel kan de va?
Lundensis
WilhelmNån som kan räkna ynglen?
2361 st. Kolla själv får du se ;).
Wilhelm
stämde visst! :)
FI
Jag är ju utan jaggor jag nu, sålde dem för ungefär en månad sedan, och det känns lika tomt nu som förra gången jag sålde jaggorna... :(
Men ska jag nu köra med jaggor igen så tar jag inga genvägar, då blir det att föda upp ungfiskar igen så att jag slipper alla problem med att fiskarna inte är vana med rummet och maten osv. Det känns ändå lite trist givetvis, jag tvivlar på att jag kommer hitta lika fina jaggor igen, men de var rejält stressade på slutet och då känns det fel att klamra sig fast vid dem bara för att de var fina.
Men nu börjar jakten på nya fina jaggor igen. Tillbaka till ruta ett alltså. Känns helt okej faktiskt, jag insåg nu sist att uppväxten är rätt kul även om det tar tid innan fiskarna blir de monster man drömmer om att de ska bli. Men den här gången ska jag inte riskera sneda käkar, en ensammen hane med en grupp honor får det blir, fram tills att hanen har valt partner.
bece
FIJag är ju utan jaggor jag nu, sålde dem för ungefär en månad sedan, och det känns lika tomt nu som förra gången jag sålde jaggorna... :(
Men ska jag nu köra med jaggor igen så tar jag inga genvägar, då blir det att föda upp ungfiskar igen så att jag slipper alla problem med att fiskarna inte är vana med rummet och maten osv. Det känns ändå lite trist givetvis, jag tvivlar på att jag kommer hitta lika fina jaggor igen, men de var rejält stressade på slutet och då känns det fel att klamra sig fast vid dem bara för att de var fina.
Men nu börjar jakten på nya fina jaggor igen. Tillbaka till ruta ett alltså. Känns helt okej faktiskt, jag insåg nu sist att uppväxten är rätt kul även om det tar tid innan fiskarna blir de monster man drömmer om att de ska bli. Men den här gången ska jag inte riskera sneda käkar, en ensammen hane med en grupp honor får det blir, fram tills att hanen har valt partner.
Tycker jag låter vetigt...inte fan kan du ju vara utan dessa super fiskar...föresten...han inte köpa dina jaggisar...rolle hade dom typ en timma sen var dom sålda...nåja har ju mitt *jänkar par* dom her jag aldrig bort...
ha de bra