citat:Ursprungligen skickat av _Varanus_
Har nu bokat 4st 8-10cm jaguarer får dom troligtvis nästa vecka :)
Härligt. :)
Får de in fler så rekommenderar jag att du skaffar en lite större grupp, åtminstone 6st, då får du lättare fram ett stabilt lekpar om du nu bara ska spara två fiskar.
Fredrik hur länge har du tänkt att hålla alla dom honorna med hanen?
Hur kommer det gå när dom blir lika stora som dina gamla jaggor?
Så länge det funkar så här bra så är det bara köra på, förhoppningsvis kan jag spara hela gruppen åtminstone ett halvår till och sedan hoppas jag kunna ha kvar två honor hela tiden.
Men det här är en helt ny metod att hålla ciklider för mig så jag testar mig bara fram. Vi får se hur det går.
Jag funderar på att ha cirka 5st skivtetror med 1.1 jaguarer och sen lite rovmalar och fengäddor hur tror ni det funkar i ett 540? om man tex inreder med en stor rot så det blir som en avdelning
Jo det går nog bra, det var ungefär så jag höll mitt större jaguarpar. Problem som kan dyka upp är som alltid att hanen och honan bråkar, men lite klurig inredning kan lösa många problem, skivtetrorna hjälper också till en del. Blir det ändå problem så kan du prova slänga i någon ytterligare ciklid också, eller foderfisk.
Skivtetrorna och fengäddorna får du däremot räkna med att pyssla om litegrann eftersom skivtetrorna är växtätare och fengäddorna lite sega i vändningarna. Enklast är att leta reda på något foder som inte jaggorna gillar som då fengäddorna hinner fram först till, eller också kan du handmata dem eller köra ner armen i karet och släppa ner maten alldeles framför dem. Lite knepigt kan det vara, jag har idag påfågelciklider med mina fengäddor och påfåglarna äter verkligen ALLT, enda sättet att se till att fengäddorna också får mat är att köra ner så mycket mat att påfåglarna packar i sig tills de knappt kan andas varpå det fortfarande ligger kvar litegrann på botten som fengäddorna kan äta upp... :P
Skivtetrorna däremot är enkla att mata, släng bara i ett salladsblad då och då, de kommer käka av övrig mat också men det ska tydligen vara bra om de får i sig lite grönt också.