_Varanus_
Nu har jag köpt mig ett par jaguarer!
Djuraffären fick in ett par =)
hanen är väl en 22-25cm honan en 18-20 =)
Kanske inte det snyggaste paret i stan hanen har tex ett jack i ryggfenan och honan lite väl mkt prickar men det kanske försvinner när dom känner sig lite mer hemmastadda?
dom va rätt nya i affären också så dom hade väl inte kommit in i rätta formen där heller =)
Uppdaterar med bilder när dom lugnat sig
_Varanus_
Har bara haft jaguarciklid i 2timmar men fortförande HELT såld på dom
Har haft rätt många stora centralare innan texas,synspilla,ocellaris,nicaragua,jackdempsey,citrinellum och sydamerikanska oscar,chokladciklid,guldsöm men ingen har nappat så mkt som denna! :D
Va ju inte direkt ett impulsköp heller eftersom jag har läst alla era inlägg i nått års tid och dreglar över fredriks bilder :D:D
Hörde med min chef på jobbet om han kunde ta in foderfisk tex guppys,svärdbärare med krökta ryggar och sånt och d kunde han!
tror ni det är nån risk med att mata med sånt? dom är ju inte sjuka utan bara deformerade?
Trodde faktiskt att dom skulle va rätt fega från början
men det är full fart! dom verkar trivas ypperligt ett riktigt skådespel att kolla på när dom spänner sig för varandra och motar bort en rätt så stor jack dempsey på 18cm =)
FI
Va kul att du fick dig jaggor till slut Varanus! :)
Appropå riskerna med foderfiskar, det sägs att det är farligt, men personligen tror jag det är en större risk att fiskarna hoppar ur karet, åker på vita prick och dör eller dödar varandra än att de blir sjuka av att käka foderfisk. Så länge det nu är rovfiskar man har.
Jaggorna är jag ändå lite försiktig med, sjuka fiskar ger jag dem inte, inte heller fiskkadaver om någon fisk dött.
Fengäddorna däremot käkar allt, de är mina soptunnor, de verkar inte kunna bli sjuka, har inte ens fått vita prick trots att alla andra fiskar i karet har varit sjuka. Väldigt märkligt.
_Varanus_
Japp! :D
Vi matar ju våra större rovfiskar med sådan "Skräp" fisk
Fiskarna är inte sjuka inte smittsamt sjuka utan har bara deformerade kroppar
Är det inte alltid så? att när man själv skaffar nått så dör diskutionerna ut? =(
FI
Så länge fiskarna inte är sjuka utan bara lite missbildade så är det ingen fara, risken finns väl fortfarande enligt somliga men jag skulle säga att det är lugnt. Låter som perfekt foderfisk. :)
Mina fick små palettciklider idag, ny maträtt hehe, fösvann lite för snabbt men gav ändå jaggorna lite välbehövd motion. Tycker för övrigt hanen börjar bli lite rund om magen, honorna är oftast runda för att de leker var tredje månad istället för varje månad, men hanen har ingen anledning att vara rund, han käkar bara mycket. Måste nog trappa ner på käket litegrann.
_Varanus_
Bra kmr nog köra på det =)
Jasså
föder du upp själv? paletter är ju annars ruskigt dyrt foder ;D
Jag har tagit lite bilder på fiskarna nu! dock inte ALLS rättvisa blixtrar och dåligt ljus och skit på glaset förstör allt men man ser iaf vad det är =)
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=91813&gid=494002
Det roliga är att efter cirka 2minuter vistelse i akvariet, spöa jagga hanen (22cm) upp den 18cm stora jack dempseyn som va extremt kaxig och va HELT KOLSVART/MÖRKBLÅ, men han blev gråblå på mindre en 3sekunder efter att hanen visade sin styrka =) nu håller han sig på lagom avstånd och jaggorna är kung i akvariet. Det var inte ens tal om att försöka för jack dempseyn. Han mötte helt enkelt övermakten =)
Både honan och hanen gräver och spänner sig för varandra HELA tiden. =) Bara efter nån dags vistelse =)
Midas_Tom
coola jaggor du har köpt varanus!!! hur stort kar simmar de i?
jullen
Superfräcka varanus!
Micke-Jarhl
Hej alla Ca fantaster!!Jag har åxo köpt 1 par jaggor nu!!Har haft en hona en längre tid och hittade en saftig hanen nu i södra sandby riktig stillig om jag får säga det själv går i koppar ton i botten med mycket svarta prickar och blå fenkanter C:a 25 cm bilder kommer när han har acklimatiserat sig med honan och övriga i karet är lite nyfiken på hur det ska gå.
MJ
FI
Varanus: Nej jag köpte paletterna, de var väl ca 3cm så då är de inte så dyra, 10spänn styck.
Fina fiskar, hanen påminner extremt mycket om min gamla stora hane. :)
Jag tror jacket kan läka, det ser ut som att fenstrålarna fortfarande finns kvar och då brukar det sägas att fenorna alltid växer ut igen.
Intressant om den du säger är en hona verkligen är en hona, jag skulle nog ha gissat på att det var en hane pga mönstret på fenorna. Eller också är det bilderna som luras, de ser ju uppenbarligen ut att hålla sams vilket nog inte två hanar i den storleken hade gjort.
Micke Jarhl: Kul med fler jaguarägare, vi börjar ju bli några stycken nu. Ser fram emot bilder. :)
_Varanus_
Dom går i ett 220 liters för tillfället ska bli större senare
_Varanus_
Fredrik jovisst har hon lite prickar på fenorna. Dock inte på bukfenorna, som hanen och inte alls lika mkt prickar på dom andra fenorna
Och dessutom sa förra ägaren att dom hade fått yngel. Hur vida det är sant lr ej vet jag inte, men hoppas kan man ju =)
Och ja faktum kvarstår att dom kommer överens väldigt bra =)
En liten lustig grej dom upprepar hela tiden är att hanen suger åt sig massa sand i munnen och när han sedan ska simma iväg för att spotta ut det så simmar honan efter JÄTTE fort, sen vänder dom och så där kan dom hålla på
FI
Varanus: Jaha det kanske är bukfenorna man bör fokusera på, mina honor har nästan helt omönstrade fenor runt om så jag har nog blivit lite hemmablind och börjat tänka att skillnaden på mönster mellan hona och hane gäller alla fenor. Lite för förenklat verkar det som.
Midas_Tom
varanus har du ingen bild på hela karet..? skulle vara kul att se
_Varanus_
Nu händer det något i karet =( !!!!
"Honan" intog "Han" färg och dom kör liplocks
Men bara i deras egna revir som dom båda själva har grävt?
Här fota jag "honans" gentalpapill lr hur det nu heter
http://www.zoonen.se/res/user/91813/galleri/494533/dsc02957_orig_SE.jpg
Hanens är betydligt längre och spetsigare
Fredrik du kanske kan avgöra vad det är för kön genom att titta på den bilden?
Alexander-Ylipaa
Är nästan säker p åatt du ahr fått två hanar...tyvärr.
_Varanus_
Nu har "honan" intagit sin vanliga färg igen och allt är frid och fröjd?
Alex jo jag är också rädd för det
men hanens "gental" är mer spetsig?
Kan det inte bara va så att dom bråka för att honan inte kunde lägga rom och hanen blev tjurig?
Happ stora honor är välinte det lättaste att få tag i och nu har jag ju fäst mig i båda jaggorna =(
Fan va livet e surt =(
tseppae
varanus: jag var inne å kolla på jaguarerna dom ser ut som mina två. jag tycker det ser ut som en hane o hona.
_Varanus_
Japp
ibland är jag dödssäker på att det är en hane och hona
sen gör dom liplocks och båda ser lika dana ut :S
Men nu är "honan" "hon" färgad och båda gräver och är i samma revir och visar upp sig för varandra hanen värkar VÄLDIGT parningssugen så det kanske va en raseri attack på att honan inte kunde lägga rom?
Aja time will tell =)
Jag har iaf fäst mig enormt vid dom =)
Fast dom käkar inte så jätte bra
hanen har tage några pellets och honan nån räka av vad jag sett alla räkorna är ju borta slängde i rätt många men jag har rätt mkt rovmalar samt fengädda som käkar sånt med stor glupskhet
Ska testa med levande foder nån gång i veckan =)
FI
Att de bråkar eller ändrar färg vid stress/slagsmål är inget konstigt. På bilden ser dock genitalpapillen mer ut som om den tillhör en hane, men den är inte helt ute och jag har haft fel förr i såna situationer... Trodde i flera månader att jag hade en stor citrinellumhane som sedan överraskade mig med att lägga ägg...
Om nu förra ägaren sa att de hade fått yngel så skulle jag gå efter det nu till att börja med. Då genitalpapillen sedan är helt ute kan du använda dessa bilder som mall. Fiskarna borde vara ungefär i samma storlek som dina.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=managuense_female_gen01.jpg
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=10&image=managuense_male_gen01.jpg