Lundensis
Jag hade en arowana mot slutet av 80-talet början av 90 talet. Den var 10-12 cm när jag köpte den och 1,5 år senare var den 63 cm. Det första året växte den 1 cm i veckan och åt allt. Som "vuxen" åt den pellets, mask, fiskbullar, räkor, guldfisk, musungar mm. Det är en skithäftig fisk, men den blir så grymt stor på kort tid. Jag märkte inget större avtagande i tillväxt, men jag blev tvungen att sälja den för mitt 2 m 540-kar blev alldeles för litet. Mot slutet blev den livrädd och smällde till med bakkroppen varje gång jag närmade mig akvariet och ut kom ett par liter. Gissningsvis pga att den kände sig trängd. De andra fiskarna (cikliderna) blev också livrädda och vågade inte sig fram för att äta.
Ska du ha en arowana rekommenderar jag ett kar på 2-3 kubik, antingen med rejäla täckglas eller höga kanter. Inget kar är för stort för en sådan fisk. Dessutom lär det vara jättesvårt att hålla mer än en individ/kar eftersom de slåss.
anli
Trots alla förmaningar kommer jag att fixa mig en silverarowana!:)
Mitt 900 liters är alldeles tomt upptill... en sån firre skulle sitta som en pjäxa.
Daniel-Odell
äääh fegt, skaffa en asiatisk istället. håller sig lite mindre å är mycket snyggare. en super chili red eller golden xback går ju bara loss på ca 50.000:-, småpotatis för chefen Anli, det är jag säker på.
anli
citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell
äääh fegt, skaffa en asiatisk istället. håller sig lite mindre å är mycket snyggare. en super chili red eller golden xback går ju bara loss på ca 50.000:-, småpotatis för chefen Anli, det är jag säker på.
Nix inte biotopriktigt!
En asiatisk kan duga i dammen bland guldfiskarna
Daniel-Odell
aah ja glömde, Trimacs å Silver-Arowanor delar ju biotop ......
Orppo
citat:Ursprungligen skickat av anli
Trots alla förmaningar kommer jag att fixa mig en silverarowana!:)
Mitt 900 liters är alldeles tomt upptill... en sån firre skulle sitta som en pjäxa.
Det tycker jag att du gör rätt i anli.
De är fina firrar,själv har jag en på ca 20 cm, men med sned rygg tyvärr.
Vet inte om ryggen e bruten på något sätt eller om det rentav är en sjukdom?
Matglad e han iallafall:)
VF
Akvariehobby kan nog ta hem silverarowana simontorp har dom på sin lista.
johanssonsan
Akvaristen - tips för "ögonträning":
Sometimes arowana have a budging eye problem. To prevent this let a small colored ping pong ball float in your tank. The arowana will love it.
anli
citat:Ursprungligen skickat av johanssonsan
Akvaristen - tips för "ögonträning":
Sometimes arowana have a budging eye problem. To prevent this let a small colored ping pong ball float in your tank. The arowana will love it.
Ahh... perfekt, cool med en pingisboll i karet! Alla gäster kan få sig en gåta till livs när de inmundigar en cognac!
citat:aah ja glömde, Trimacs å Silver-Arowanor delar ju biotop ......
viktigpetter... du tror att du kom på mig nu va!
Daniel-Odell
du ja va på globefish i veckan, de har två silvers i vettig storlek. typ 25-30cm. tror att de som kommer från simontorp e lite för små (12-13cm), blir nog bara snacks.
anli
du ja va på globefish i veckan, de har två silvers i vettig storlek. typ 25-30cm. tror att de som kommer från simontorp e lite för små (12-13cm), blir nog bara snacks.
Ok, låter som att det är dax för en tripp till stora staden och kolla in exemplaren! Globefish har av någon konstig anledning ofta det man letar efter
Lundensis
citat:Akvaristen - tips för "ögonträning":
Se bara upp så arownan inte sätter ping pong-bollen i halsen :D.
Anli: Lycka till. Det är en häftig fisk. Hade jag hadt ett större kar hade jag kanske skaffat en jag också.
anli
Tja 900 räcker ett par år antar jag, under tiden får man väl se till att få ändan ur vagnen och bygga det där 4-5 kbm karet i garaget:)
(redtail, pacu, umbriferum, dovii... smaskens det skulle vara, i med alla hopplöst för stora fiskar)
anli
Kan man ha en silverarowana i dammen sommartid tro?
När det är hyfsat varmt vill säga. Det vore ju kul att se den glida runt i ytan... lite coolare än guldfiskarna
Bör väl inte vara så svår att håva in innan hösten.
Sen är det där med hoppandet... den kanske ligger död på gräsmattan rätt var det är! Kanske inte så smart ändå.
Daniel-Odell
sannolikheten för att du har en arowana på gräsmattan är nog ganska hög.
iofs har arowanorna på aquaria inte hoppat till sin död nånsin såvitt jag vet, men det är lite mera skyddat än runt din damm.
Ricard
...och i Sydamerika så har jag inte hört om att de tar sina liv i skockar genom att panikartat kasta sig upp på stränderna... Snackade med farsan, som under 50- och 60-talet var sjöman (kock) och då var en del i SA och uppe i flodsystemen, han skrattade när frågade om han sett många arowanor på stränderna... Om du har sluttande "strandlinje" så är det nog ingen fara...
Vomera
Jag tror det kan vara en kass idé att stoppa ner en Arowana i samma kar som en Trimac, slutar troligen med att Arowanan är i dåligt skick.
Daniel-Odell
Rickard: arowanor hoppar dock ut ur dammar då å då, tex i thailand där det är vanligt med arowanor i dammar på tomten. och anli har inga sluttande stränder i sin lilla damm.
Vomera: han får göra som japanerna, de operar bort tänderna på sina flowerhorns så de kan gå tillsammans med deras dyra arowanor.
anli
Jaha... vi skippar väl dammexperimentet då :D
Lilltrisse-trimac är jag inte så orolig för, en mycket flegmatisk och förhållandevis snäll firre. Kan iofs bli problems om jag stoppar tre mindre trimac-honor! Får grunna vidare på detta.
Ricard
Rickard: arowanor hoppar dock ut ur dammar då å då, tex i thailand där det är vanligt med arowanor i dammar på tomten. och anli har inga sluttande stränder i sin lilla damm.
Tjenare vad coolt att du har sån råkoll på Thailändska dammodlare! Inte illa! Kan du inte lägga upp en länk eller ge annan källa till det du säger så jag kan läsa på lite. Man känner sig heldum ju! Tack på förhand!