Tascha
Kan man köra med blå filtermatta i ett innerfilter?
Tex om jag klipper till den och lägger den i filterkammaren till en Eheim 2252 eller måste jag köpa orginalfiltren?
Om det nu skulle fungera: är blå filtermatta bättre än orginalfiltren till en 2252?
Fredrik-H
Ja det kan du göra och det kommer att funka bättre så till vida att du slipper göra rent så ofta för att behålla "maxblås" i pumpen. Hurvida den mekaniska eller biologiska filtreringen förbättras eller försämras kan jag inte säga.
Du ska inte sätta i en stor kloss bara i filterkammaren utan måste ha ett perforerat hål genom filtermaterialet precis som det är i originalpatronen.
bmwpower
JA det fungera och gör du filtret lika stort som behållaren så blir det bättre.
Du får större filteryta och bakterina trivs bättre
Tascha
Det verkar kanon.
Ska köpa detta nästa gång jag är i Zooaffären.
Zaphi
Blå filtermatta är mycket bättre än EHEIMS orginalgrejer som följer med 2252orna. Huruvida man skall ha en stor bit eller inte, vet jag inte. Jag tryckte alltid bara i en stor bit utan det där mittröret (för det är det du menar Fredrik?). Det funkade bra, men kanske blir det ännu effektivare med röret, jag vet inte.
Fredrik-H
Ja. Jag upplever det som att man använder mer av filtermaterialet mera jämnt fördelat med hjälp av ett perforerat rör. Själva filterlådan till just 2252 är ju ganska krånglig att få i annat än Eheims egna partoner på ett bra sätt. Man gör nog bättre i att köra pumpen med elrör och stort filter eller bygga fack.
Zaphi
Ah, ok, jag tänkte helt fel. I början tryckte i filtermattan i orginalpatronerna och då måste man ju självklart göra hål. Det blev mycket bättre än orginalmattan, men elrör och grejer utan orginalpatroner eller i PET-flaska eller så är ju bättre såklart.
Tascha
Vilken grovlek är bäst?
Det finns ju ganska många.
Jag hade tänkt att göra hål i filtret och använda mig av dom befintliga rören.
Tascha
Är 10 ppi den finmaskiga eller den grovmaskiga?
Zaphi
10 ppi är den grova. 10 "pores per inch" antar jag att det måste betyda, vilket isåfall skulle innebära att en lägre siffra ger grövre porer.
StefanL
Det är mycket riktigt som Zaphi skriver. PPI (pores per inch).
Finns i tre varianter: PPI10, PPI20, PPI30.
PPI10 anses överlag som den bästa och mest användbara.
Karon
Pores per inch = porer per tum (25,4 mm)