citat:Bland ciklidfolk så anses FishBase och CoF därför vara full med fel...
De ÄR fulla med fel, men cichlid press slår dem flera gånger om...
citat:Cichlid press uppdateras mycket snabbare vilket förstås har nackdelen att många namn som aldrig blir erkända får en liten tur in bland akvaristerna (t ex Cryptoheros, Nandopsis på alla Guapote). Jag ser det här som rätt negativt eftersom att akvarister tycker att fiskar byter namn jämt. Vissa gör det bara inom akvaristiken men inte inom "vetenskapen".
Å andra sidan har cichlid press fortfarande inte nån som helst pejl på t.ex. Neolamprologus/Lamprologus, och den omstökningen gjordes 1996. Jag vet inte om de har väldigt dålig överblick, eller om de bara tar med sånt de håller med om.
citat:När jag och Kjell diskuterade det här var FishBase väldigt slött med uppdateringarna och CoF bedrövligt (det fanns en massa inkonsekvens bland släktesnamnen i båda t ex med esterae i Pseudotropheus samtidigt som andra hette Metriaclima). Det är inte så längre tror jag så det är i teorin möjligt att köra med CoF.
En grej är att konflikterna i CoF ofta beror på att ingen vet vad som gäller. Folk tror att det är fel när det i själva verket kanske är så att ingen säkert vet vilken fisk som avses med ett visst namn. Vet man att det är fel så kan man maila dem - det har jag gjort om det fel där de säger att Neolamprologus calliurus är en synonym till N. brevis.
citat:Sedan skulle folk bli upprörda om man plötsligt övergick till Maylandia...
Det kostar att ligga på topp... Folk kommer att få mycket värre saker att bli upprörda över när ichthyologer äntligen får börja jobba med cikliderna från Malawi.