citat:Ursprungligen skickat av cikliderna
FI kan ju finas ett till altrnativ,,,Har nog flera honor,värkar som de iaf...så de löser sej ska du se :)
Det låter lovande, jag vet också att Rolle kommer kunna ta hem lite större vildfångade(!!!) jaggor i framtiden, så det är främst om jag vill dra upp dem själv som det blir lite bökigare. Men det kan eventuellt lösa sig. Det har tyvärr varit lite bråk i 222an där zonatan och hybriden går så troligtvis kommer jag tvingas sälja en av dem inom kort. Och som vanligt var det mitt eget fel... Så är det alltid... Någon gång borde jag lära mig att man inte ska fingra i nåt som redan fungerar. :P Jag rengjorde karet och grävde igen deras fina "lekgrop" (dumt dumt dumt!!) och tänkte väl inte mer på det, jag tyckte bara det såg så fult ut med all sand uppackad mot framrutan... Detta triggade tydligen igång aggressioner hos dem båda och de började helt enkelt slåss för glatta livet, jag sprutade vatten på dem med duschmunstycket för att få dem att sära på sig men det hjälpte knappt. Det var som om det slutligen gick upp för dem att de båda var hanar... Blev rätt otäckt faktiskt. Men inga livshotande skador, så du kan vara lugn, din gamla zonata mår fortfarande förhållandevis bra. :) Det är han som bossar för övrigt. ;)
Hur som helst, det är lugnt i karet just nu men detta blev en väckarklocka så en av dem kommer sannolikt att säljas inom kort, vilken jag sparar är ännu oklart, sedan beror det på hur den kvarvarande fungerar som ensammen fisk om jag kommer sälja den också (vilket gör 222an ledig) eller om den får gå kvar som petfish.
Men att dra upp en till grupp småjaguarer i samma kar som de jag har nu börjar kännas som en dålig idé, största jaggan är nog 13cm nu och borde rent teoretiskt kunna svälja en jagga på 5cm utan större problem.
citat:Ursprungligen skickat av INXS
Fredrik - du snackade forut om att dra up en fin jaguar hane (nar du hadde lillen tror jag) Nu har du ju chansen.
Jo det är helt klart ett alternativ, och uteblir lekaggressionerna så kanske det t.o.m. går att husera en jagga med andra ciklider. Idag är nog samtliga jaguarer könsmogna men de är inte alls farligt aggressiva, kanske pga bristen på honor, den största dominerar i karet men utan att spöa skiten ur de andra. Jag kanske skulle försöka leta reda på lämpliga andra ciklider att kasta i istället för jaguarhonor. Vad tror ni om att ha en ensammen guldsömhane med en ensammen jagga t.ex? Eller en synspila? Eller varför inte en påfågel? Jag har inte sett hur jaguarciklider beter sig om de går själva utan möjlighet att leka men kanske någon av er har gjort det?