AnteE
Hej
Ska köpa min första digitalkamera och har nu reducerat antalet intressanta kameror till de här två: Minolta Z3 och Olympus C-765.
Måste få hjälp att bestämma mig.
Jag ska ha den mest till "normalt familjebruk" och även en del djur och natur fotografering + en del akvariebilder.
Ante
Chicke
Vad har detta med ciklider å göra?
Johan
han ska ju bla fota avkariebilder ju, o det ligger under övrigt ..så det verkar ok tycker jag.
Chicke
okej då...så "övrigt" e till för allt som inte riktigt har med akvarium å göra då?
AnteE
Ok, Jag lovar...
Om jag bara får nått vettigt svar så ska jag bara fota mina ciklider och inte några andra fiskar i något av de andra tre akvarierna.
Ante
Matsh
Ante,
Jag har en O-750 som jag är mycket nöjd med det enda som jag upplever som något negativt är att autofokus är långsamt samt ljuskrävande.
Jag har tagit en del akvarie bilder som håller hyffsad kvalitet samt att jag har ett undervattens hus som fungerar kanon.
Jag tror inte det finns u-hus till Z3 annars är det väl 2 mycket bra kameror med massor av zoom (10X). O-765 kan du inte ha extern blixt till vad jag kommer ihåg, det är mycket bra att ha vid akvarie fotografering, om Z3 har vet jag ínte. Jag tror även att O-765 är mindre i storlek än Z3 vilket är bra.
Gå till en affär och testa båda, läs tester det finns massor på amerikanska siter.
Lycka till
Micke
citat:Ursprungligen skickat av Chicke
okej då...så "övrigt" e till för allt som inte riktigt har med akvarium å göra då?
Akvariefotografering har väl i högsta grad med akvarie att göra? I kommande nummer av vår medlemstidning Ciklidbladet finns också en mycket läsvärd artikel om digital bildbehandling, där kan manläsa om hur man kan förbättra sina digitala akvariebilder.
När det gäller ursprungsfrågan finns det säkert som kan ge ett bättre svar, än vad jag kan göra.
daniel60
Jag har en Z3 som jag är riktigt nöjd med. De flesta av bilderna på min zoon är bara sådär, men det är mitt och fiskarnas fel, inte kamerans. De är tagna med den fasta blixten.
Inte heller till Z3 kan du ansluta extern blixt, står det i instruktionsboken. Fast i en affär sades det att det visst gick - med en specialsladd för 1600...
mvh Daniel
medion
Dum fråga kanske men finns det inte en kategori som heter Foto i forumet?
Tycker personligen att allt fotorelaterat skall finnas där.
StefanL
Den delen är begränsad för NCS medlemmar. Jag tycker det är helt ok att diskutera foto även här...
medion
Jo men det finns massa andra forum och siter som är inriktade på fotografering och fotoutrustning.
Är det så viktigt att disskutera foto på en ciklidsite? Undrar just hur dom skulle reagera på en fotosite om man började snacka ciklider?
OBS! Detta är min personliga åsikt!
Micke
Som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det är helt ok att diskutera foto här. Alla tjänar alla på att vi blir bättre fotografer, inte minst genom att vi får in bättre foton till Ciklidbladet.
Visst finns det andra forum för foto men det hindrar inte oss att diskutera akvariefoto här.
StefanL
Medion: Det har blivit mer och mer populärt att fotografera fiskar och akvarium för oss som håller ciklider eller andra arter.
Med detta kommer ett naturligt intresse för fotografering och fotoutrustning. Jag har t ex blivit "biten" av denna del inom hobbyn och skaffat mig en Minolta Z3. Tyvärr är kameran avsevärt bättre än dess användare så det dröjer innan jag får till foton som jag vill.:D
medion
citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson
Medion: Det har blivit mer och mer populärt att fotografera fiskar och akvarium för oss som håller ciklider eller andra arter.
Med detta kommer ett naturligt intresse för fotografering och fotoutrustning. Jag har t ex blivit "biten" av denna del inom hobbyn och skaffat mig en Minolta Z3. Tyvärr är kameran avsevärt bättre än dess användare så det dröjer innan jag får till foton som jag vill.:D
Jo det vet jag ju att det har blivit då det öppnades en ny avdelning på forumet för just det ändamålet.
AnteE
Hallå
Tack alla ni som svarat seriöst på frågan.
Som sagt så finns det en hel del andra fotoforum och siter på nätet.
Det är på de forumen jag har kommit fram till att någon av dessa kameror borde passa mig, men ingen på de forumen har kunnat tala om för mig vilken kamera som passar bäst för akvariefotografering.
Vilket gjorde att jag frågade här, men det blev ju mer tjafs än fakta.
Jag var bara ute efter att få lite info av användare av dessa kameror eller info från de som kan det här.
Sedan tycker jag att det är upp till Moderator att avgöra om ett ämne är passande eller ej, är det opassande så stängs väl tråden, och så länge den är öppen så är den väl OK.
Men som det här har utvecklat sig så kan någon Moderator låsa den här tråden, för sånt här käbbel är inte jag, och knappast någon annan heller, intresserad av.
*Ante*
medion
Om du AnteE syftar på mitt "käbbel" så trodde jag att du skulle förstå att jag inte gick på dig som person.
Jag tycker att om man ska ha fotorelaterade frågor så kan man väl ha det under kategorin Foto. Att det sen är så att endast Ncs medlemmar har tillgång till den kan jag inte rå på.
Cutekid
citat:Ursprungligen skickat av AnteE
Hej
Ska köpa min första digitalkamera och har nu reducerat antalet intressanta kameror till de här två: Minolta Z3 och Olympus C-765.
Måste få hjälp att bestämma mig.
Jag ska ha den mest till "normalt familjebruk" och även en del djur och natur fotografering + en del akvariebilder.
Ante
Tja Ante!
Ta en titt på den här sidan:
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html De gör grymma tester på olika kameror så det är bara a tt söka upp dina kameror och läsa på.
Mvh
anfall
Cutecids tips på hemsida där kameratester finns är mitt i prick. Vad jag vet finns det ingen bättre. Men det är lite trixigt att dra de viktiga slutsatserna från en sådan site om man inte kan en del om kamerateknik och fotografins principer.
Jag vet inget om de där två kamerorna du valde mellan och gick in på Scandinavian Photos hemsida och kollade. Den där prisklassen är ett riktigt getingbo. Du gör rätt i att fråga folk som förstår vilka behov du har innan du bestämmer dig. Jag vågar inte förorda någon av dem utan nöjer mig med att konstatera att Minoltan hade en finess som jag värderar, nämligen en skakreduceringsfunktion. Den kan vara skillnaden mellan skarpa och oskarpa bilder vid plåtning runt 1/30-dels sekund.
Jag fotar en hel del med en Canon EOS 20 D i jobbet. Det är en bra systemkamera, men dyr, stor och tung. I prisklassen över 10 000 är det enklare att välja kamera.
Konstigt nog har det inte blivit av att jag har tagit mer än ett par bilder på mina firrar. För det är nog kul. Jag reagerade på de erfarenheter som ni som har fotat mycket tog upp. Att man behöver en rejäl blixt och att "den lille" som är inbyggd i kameran inte ger bra resultat. Gissar jag rätt om jag tror att det har med speglingar och reflexer att göra?
Min jobbkamera kanske erbjuder en smitväg? Den ger opåverkad bildkvalitet upp till ISO 800, vilket ger mig förhoppningar om att kunna fota utan blixt den dagen jag kommer igång. Är det någon som har erfarenheter och vet om det kommer att fungera?
Anders
Matsh
Anfall, jag har provat runt med olika ISO tal och utan blixt, jag är dock begränsad från 50 till max 400. jag kan tyvärr inte som du säga att 400 ger samma bildkvalitet som 50, den blir grynigare (vilket är logiskt med färre punkter). Men med 800 klarar du dig helt utan blixt och kommer kunna aänvända ganska snabb slutare så jag tror inte du behöver stativ heller. Dock bör du ha hyffsat ljus i burken du ska fota, speciellt om det är djupt.
Det är roligt att försöka fånga fiskar på bild man liksom biten.
Den digitala tekniken som medger att man kan "slösa" hur mycket "film" som helst och editera bilderna efteråt ger en verkligen frihet.
Så det är bara att sätta igång och blir det något bra är det sedan mycket enkelt att dela med sig till andra tex under meddlemmarnas egna bilder på denna (NCS)förträffliga site.
//Mats
anfall
Intressant Matsh! En av de stora fördelarna med digitaltekniken är ju att kameran kan kompensera och återge färger på ett naturligt sätt i artificiellt ljus utan blixtupplättnad. Men ett akvarium torde väl vara det allra svåraste motivet i sammanhanget gissar jag. Kan du göra en manuell kalibrering av färgkorrigeringen på din digitalkamera, eller är du hänvisad till kameraautomatiken?
Anders