Tommy-K
Hej alla!
Jag har pratat med flera "akvariekompisar" och handlare sista tiden och de flesta verkar vara överens om att det otroliga "draget" som varit i hobbyn här i Skåne de senaste åren har avtagit till näst intill noll.
Fler som märkt av detta?
Belgarath
Vilken tur att jag precis skaffat en balja då (och ska ta mig tusan ha en större snart) så kanske det hjälper upp lite haha. Nä, allvarligt talat så är det väl med denna hobby'n som med alla andra, det går i vågor...detta bör ju även handlarna känna till sen tidigare.
Cutekid
Det är Danmark som drar till sig alla köpare.
PsyM
Mitt Intresse är större än nånsin iaf! vad andra skåningar känner kan jag dock inte stå för..
Tommy-K
Carl - det är inte bara handeln, det verkar som beg-marknaden också stannat av. Kolla på blocket t ex, händer nästan inget... Akvarier i överflöd. Så var det inte för ett år se´n.
Jonas-E
Tommy K: Vi i skåne har väl fyllt våra lokaler med akvarium nu ;)
Allvarligt så vet jag inte riktigt, själv har jag inte mer plats i min akvariehörna och hur mycket jag än vill kan jag inte ta mer utrymme i vårat hus. Sen kommer nästa problem om jag packar på mig fler akvarrium, någon dag ska jag flytta, kanske inte i år men det är ju inte långt tills dess....vart skall jag då ha alla akvarierna?
Belgarath
citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
Det är Danmark som drar till sig alla köpare.
Hur funkar just det nu då. Kommer ihåg att när jag höll på förr (ca. 15 år sen som sagt) så var man tvungen att ha någon sorts "Införelseintyg" från Länsstyrelsen eller vad det nu var. Gäller detta även idag ?
Micke
citat:Ursprungligen skickat av Belgarath
Hur funkar just det nu då. Kommer ihåg att när jag höll på förr (ca. 15 år sen som sagt) så var man tvungen att ha någon sorts "Införelseintyg" från Länsstyrelsen eller vad det nu var. Gäller detta även idag ?
Inga tillstånd krävs men man ska skicka in följande försäkran:
http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff51410/AKVARIEFISKINFO.doc
Nyllet90
Det låter lite jobbigt. Skönt att jag bor 2 mil från malawi ciklidernas mecka! :D
Belgarath
citat:Ursprungligen skickat av Micke
citat:Ursprungligen skickat av Belgarath
Inga tillstånd krävs men man ska skicka in följande försäkran:
http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff51410/AKVARIEFISKINFO.doc
Tack för svaret, kan vara bra att veta när säsongen för aktiviteter (för ungarna) på andra sidan Sundet tar vid, kan ju hända att man "råkar" hamna i en affär då ju :-)
HEJ
Hej!
Själv har lagt av med min Tropheus odling, men vet en del som håller fortfarande ut.
Man kan se en stor mindskning på Tanganyika ciklider i djuraffärerna runt om i skåne, ta tex Stoby dom var ju störst men dom har nästan inget i dag.
Det är helt enkelt för liten förfrågan på just Tanganyika :(
Idag vet jag knapt om det finns just Tropheus i djuraffärerna, lite här o lite där men inte en redig grupp.
Förklaringen på för lite Tropheus i djuraffärerna är att det säljs för billigt på just denna sida.
Folk säljer sina Tropheus yngel lika billigt som affärerna tar in dom för vilket är en skandal.
Visst det jynnar köparen men i längden så förlorar alla på det.
Mvh...
Cutekid
Jag tycker att det är ganska stor förfrågan på Tanganyikas i skåne i dagsläget. Är 50-60 kr st för ett 3-4 cm yngel billigt? Jag tycker det är ett bra pris.
Mvh
shcolsson
Jag måste säga att för min del är intresset på topp. Införskaffat 19 st kar sedan 1:e april! Förklaringen jag fått från butikerna är att det är dålig förtjänst på just ciklider. Ciklid-"nördarna", köper och bytar oftast med varandra. De ciklider som går bäst i affärerna är dvärgciklider som går att ha med "vanliga" fiskar och färggranna Malawi. Tanganyika är mer, ursäkta uttrycket, en färglös fisk, (där drog jag alla över en kam, jag känner till undantagen) mer ämnad åt special intresserade och inte för gemene man. Vi ciklidister gillar ju dessa dels för att vi kan se deras "färger" och värdesätter deras beteende, yngelvård och biotop mer än andra tror jag.
All respekt ska ges åt de som driver special butiker med ciklider. Jag kan förstå att de måste hålla "höga" priser för att ha det inne vi vill ha.
Tommy-K
Oj, jag hör inte till troffesnubbarna, men en dryg femtiolapp för en liten fisk på 3-4 cm tycker jag låter häftigt. De firrar jag själv odlar, scalarer (uppdragna av föräldrarna), ancistrus och annat tar jag en 10:a för... Då är ändå scalarna långt mer än halvvuxna...
imported
Hey
Fra en Dansker i Malmö
Ang: dette emne så skulle det undre mig om der ikke snart kommer en butik har i Malmö iløbet af sommeren, som kan tilbude lidt mere som det er i Danmark med et bredere udvalg i ciklid sortimentet.
Jeg syntes personligt at der er meget af det samme lige meget hvilken butik man går ind i i Skåne.
Her tænker jeg på lidt mere VF og flere arter.
Men det kan da godt være at det er det man vil have i Malmö , personligt kan jeg godt lide lidt større udvalg og ikke kun det andre har i baljen.
Dette var min mening om dette og så må vi håbe min forudsigelse holder.
MVH
Johnny
Fredrik-H
Beträffande Tropheus så är dessa betydligt vanligare i skånska butiker idag än för några år sedan. Jag var en runda nyss och det finns 5 sorters Tropheus i Sandby av vilka man kan köpa åtminstone 10, i vissa fall 20. Det finns plötsligt Troffar på Fiske & fiskar och Akvariepiraten. Sveriges största Zoobutik Zoo-giganten (Lomma) har beslutat sig för att satsa på ciklider efter att ursprungligen ansett dem vara ekonomiskt ointressanta. Redan nu har de ett mindre utbud av Malawiciklider. Danmark ångar på som aldrig förr. Jag ser inte alls den trenden som ni talar om. Det kan ju vara olika även inom Skåne kanske?
HEJ
Cutekid!
50-60kr st är ok om man köper 100st.
Men hadde det inte varit smidigare att åka ner till djuraffären och sålt 20-40st för 50kr st och slippa allt tjafs med fördelning, pris, storlek och antal med ett 20-tal personer.
Fredrik H!
Ärligt talat så vet även du att man inte går och köper 10st Tropheus yngel som man skal dra upp till vuxen storlek och så visar det sig att knappt hälften är honor och en del dör med tidens gång, så står man där med 3hannar och 3 honor i vuxen storlek och inte får tag på samma individ i samma storlek.
Vad gär man då om man inte vill börja om från början.
Tommy K!
Jag är inte häller en scalar fantast men jag vet att man får en hel del yngel på en lek av scalarer och ancistrus, medans man får 5-20st yngel per lek från Tropheus så kanske du förstår lite bättre.
Mvh...
Fredrik-H
Syftet med mitt påpekande var inte att rekomendera nämnda butiker för köp av hela grupper i avelssyfte utan att påpeka att det finns mer Tropheus i detaljhandeln idag än tidigare.
daniel_i_malmo
Och hobbyn är väl mer än Tropheuspriser... ;)
olof
Hej!
Jag håller någorlunda koll på blocket och övriga begagnat marknader och jag måste säga att det är ett bra tryck på begagnade akvarium i vart fall i sydvästra Skåne. Priserna ligger i många fall högt och akvarierna försvinner ändå snabbt.
Jag är ju inte intresserad av tropheus men totalt sett tycker jag nog att intresset för hobbyn verkar var rätt konstant eller svagt stigande.
Spännande med en ny affär i Malmö? Jag har länge tyckt/trott att det borde finns utrymme för ytterligare en bra affär i regionen.
Om man ska tala om nergång inom hobbyn i Skåne skulle jag nog vilja påstå att det är handeln som är på nergång. Många av de gamla butikerna blir bara sämre och sämre och det har inte direkt blivit så många nya (zoogiganten undantaget men det ämnet kvalificerar sig väl för en egen tråd).
Mvh
olof