Alexander-Ylipaa
citat:Tänkte även berätta att mina fiskar verkligen kommit ihop sig och verkar trivas i grupp. T.o.m mina papegojer, får vara med och simma med dem. (INTE ILLA) Däremot min lilla hybrid "NEMO" tror att han är en TIGERFISK och simmar tillsammans med dem! Kanske inte så konstigt när man inte längre har någon som kan visa vad man är och hur man skall bete sig
En liten notis bara, papegojciklid är också hybrider, tom. mer än din lilla "NEMO".
Trevlig tråd föressten, men blir lite sugen på hantlar...
Får se vad det blir i mitt nu tomma 375.
Lejonmarie
Alexander Ylipää
citat:Trevlig tråd föressten, men blir lite sugen på hantlar... Får se vad det blir i mitt nu tomma 375.
Klart Du ska ha Hantlar!!
De är trevliga firar med personlighet.
Ett 375l blir väl perfekt för just Hantlar, bara att kika runt och kolla vilken varinat du föredrar.Om du bestämmer dej för en av de lita ovanligare så kansek du måste beställa dem som ajg gjorde men prata med din välsorterade butik så brukar det ordna sej!
Jag köpte några paradisfiskar som sällskap till mina hantlar i helgen.
Inga Nemo eller hybrider här inte!
MickeW
citat: Förresten, vilka lysrörskombinationer (märke och sort) använder ni för era Hantlar resp. sydamerikansk biotop?
Lysrör! Det är en smaksak och kanske lite beroende på vilken hantel du har, vilken färg vill du förstärka osv. Jag har väldigt få växter så för den delen så behöver jag inga speciella rör. Jag är förtjust i Grolux.
Hasse_H
Apropå att hantlar gräver, det brukar de göra under leken men sällan annars. De gräver en grop nedanför äggläggningsplatsen dit de "plockar" sina nykläckta telningar som får vara hemmavist tills de blivit helt frisimmande.
Jag har GroLux och AquaStar i kombination till mina hantlar. Annars är det mest växtinnehållet i karet som ställer kraven, fiskarna bryr sig inte.
Lejonmarie
Håller helt med, min hantalr gräver inte i vanliga fall men gör det precis innan lek, men det är inte så mycket ändå.
men det kanek beror på om de hittar några andra bra ytor att fästa rommen på. min valde en lutade sten, hittar de inte en lämlig plan yta så försöker de säkert nå botten och då gräver de, kansek även botten materialet påverkar detta!
Bjorn-Duzall
Upptäckte i helgen att där dom grävt ligger det nu en ganska stor "romkaka". Paret skyddar stället från alla närmanden från andra invånare. Vi hoppas att denna lek blir lyckad. Det är fascinerande att följa deras arbete med detta.
MickeW
Ok, verkar som om ni kombinerar lite efter smak och tycke... Jag fick för mig att det fanns en "accepterad" kombination för sydamerikansk biotop. Själv har jag ganska mycket växter, de flesta ganska robusta. Än har hantlarna inte rört dem alls!
mattis1
Utan att ha läst hela tråden...
Ni som har grupper av Hantlar i akvariet. Är det meningen för att dessa skall para ut och att ni senare skall göra er av med överblivna, eller är det så att Hantlar går bra i grupp, även i vuxen ålder.
Börjar bli lite sugen på en större lugn ciklid, och hantel kanske kan vara den arten jag söker.
Har idag flaggciklider och vill nog i framtiden även ha min favorit Scalarer....
Varsågod att påverka!
daniel60
Hantlar funkar bra i grupp - om man har rejält med plats. Jag har fyra vuxna och två ungfiskar i 720, och för att lekparet ska få ro att yngla av sig skulle det inte skada med några hundra liter till.
De är rätt snälla mot varandra (och mot andra arter), även om en av hanarna varit småmobbad ibland. Ungfiskarna var betydlig kaxigare när jag släppte ner ett gäng unga jordätare.
Växter kan jag dock glömma.
mvh Daniel
MickeW
Två av mina hantlar fajtades rejält igårkväll... Jag tror i allafall att de bråkade. Normalt sätt brukar ciklider slåss genom att "pussa" och buffa på varandra. Men inte dessa två, de bet helt enkelt fast i varandras munnar och hade 10 minuters dragkamper utan att släppa... Det var min själ ingen av dem som skulle släppa först...hihi. Hoppas de inte skadar varandra bara. Någon annans hantlar som beter sig likadant?
Loisellei
Svar till MICKE W: Mina hatlar har ett liknande sett att bete sig, när de vill ha en sak på sitt sätt. De som fajtas mest med varann just nu på dette viset, är min gula hantel "Pippin" och min stora Pappegoj, Fiffi. Man vet inte riktigt om det är riktigt bråk eller kärleksgnabb. De beter sig så där bara vid vissa tilfällen. Ibland kan det t.o.m vara att de tjafsar om maten man ger dem! Vems maten är liksom!
Hur går det annars med era HANTLAR???
Mina småttingar bara växer & växer! De har oxå fått riktga växter efter mycket tankar fram o tillbaks. Såklart att det vara kul för dem,......men det ser ut som värsta bladkriget i akvariet. Tydligen godare att ta en tugga eller två, istället för att bara mysa och simma igenom dem!!! Köpte som tur va, växten "Kalla" som krukväxt. Fungerar faktiskt bättre än riktiga vattenväxter samt är betydligt billigare!
Vad har ni för växter till era vegetarianer?
Tacksam för svar!
mvh
Jorsa
Växter gav jag upp efter det att dom hade tuggat i sig allt som jag stoppade i karet.
Vissa Hantlar låter visst bli växter, men mina gjorde det defenitivt inte...
MickeW
Loisellei: Hade varit kul om det var kärleksgnabb :-), ser dock ut som en tuppfajt om vem som är starkast.
Mina hantlar går i ett 576liters akvarium fyllt med växter och har ännu inte rört dem alls! (Ta i trä!) Ledsen att behöva säga det men jag skulle inte rekomendera växten "Kalla" (Spathiphyllum) i karet eftersom det egentligen är en sumpväxt. Även om den har blivit uppväxt fullt nedsänkt i vatten så finns det risk för att den avger giftiga ämnen ifall den blir skadad eller helt enkelt inte mår bra. Mitt tips är alltså att avlägsna den så fort den inte ser tipptopp ut. Det är anledningen till att fiskarna helst inte vill röra den.
I övrigt så går det mycket bra med Hantlarna nu när jag avlägsnat deras störningsmoment, nämligen de två Eldbukarna. Hantlarna bara växer och växer...! (Eldbukarna har fått avvisas till det andra karet tillsammans med Guldsömmarna så de får lära sig lite hut...)
daniel60
Jag har försökt få olika växter att trivas i hantelakvariet i flera år, men har nu gett upp och har bara lite flytväxter. Nu slipper jag ha en massa kringflytande växtdelar som täpper igen filtren. Och äntligen kan jag skaffa stora snygga växtätande tetror!
mvh Daniel
Hasse_H
Ni som har problem med att hantlarna äter växter, har ni testat crinumlökar och javaormbunkar? De brukar inte gilla dem, men det kan säkert variera. Mycket grönt i fodret brukar också minska risken för skövling av växterna.
daniel60
Ja, jag har testat båda. Och svärdsplanta. Och cryptocoryne. Och anubias. Och...
Hantlarna äter egentligen inte upp växterna, utan tuggar bara lite på dem och sliter upp dem med rötterna. Mest för nöjes skull, verkar det som.
Ett annat problem är förstås att det inte växer så bra i ett akvarium som är så pass dunkelt som jag vill ha det.
Så nu känns det skönt att kunna minska effekten på belysningen till hälften utan att behöva bry sig om växterna.
mvh Daniel
Lejonmarie
inget fel att köra utan växter heller.
Jag har bara 2-3 små vaxter lite tåligare men även på dem så nyper de av nått blad som sen ligger och flyter.
Ett tips kan vara att mata dem med ärtor så får de i sej grönfoder.
Fajten med munnaran tycker jag låter som kärleksgnabb, kanske en början till lek! Lycka till!
Jorsa
citat: Ja, jag har testat båda. Och svärdsplanta. Och cryptocoryne. Och anubias. Och...
Samma resultat för mig, fast med fler arter, har även testat att ta äldre grövre växter, samma resultat där oxå.
Dom sliter sönder växterna och spottar ut dom, gräver upp dom och sedan är det trasiga växter som flyter omkring i hela karet.
Har lagt en mindre förmögenhet på växter känns det som...
MickeW
Konstigt att alla har problemet utom jag. Kanske är det att mina hantlar fortfarande är ganska små, ca 6cm. Får väl ett helvete när de blir äldre då....:-(
Loisellei
Tjeixen!
Skönt att höra att mina vegetarianer till hantlar inte är annorlunda! Det verkar som om de blir värre med tiden. Desto större desto mer intresserad av att röja och hävda sig samt lite mer korkade! Mina småttingar ca 8cm - 10cm har inga som helst antydningar till att käka växter!
Tack för tipset om mina växter "Kallor"! De är totalförstörda! Jag ska ta bort dem imorgon när jag rengör mitt 500l kar! Visste faktiskt inte att de kunde vara giftiga, då några jag känner som håller på DISKUSAR, har dem i akvariet. Visserligen är diskusar lite mindre röjiga kanske än våra växtätare, men måste säga att det är vågat i sånt fall. Diskusar är ju inte spec. billiga.
Hur som helst dyrt eller billigt, älskar mina fibbar så de är lika viktiga som om de skulle kostat en förmögenhet! VÄXTERNA SKALL BORT! RISKERAR INGET!
Lycka till med era små monster! Skall ta o ge dem lite ärtor!!!! : )
HA DÈ
Vi hörs!
mvh
MickeW
Värst vad det blev tyst på denna tråd....hmm....
Händer det inget i hantelvärlden (eller hantelkaren...) :-)?
Jag har en liten undran om det är någon som låter sina hantlar gå med guldsömmar? Går det, eller är de för aggressiva? Någon som har erfarenhet av detta?