StefanL
Precis som annmari skrev så är det dags att slå ett stort slag för Discus.
Det finns många som har intresse av denna vackra ciklid och jag har alltid gillat arten. Om jag hade fler akvarium i rätt storlek så skulle Discus finnas med på min topplista av arter att skaffa.
Jag tänkte att denna tråd kunde representera Discus-intresset på ciklid.se och jag ser fram emot att få diskutera angående Discus här.
Jag kan börja med dessa frågor så får vi se om någon hakar på...;)
1. Vilka Discus har du idag?
2. Vad är det bästa med Discus?
3. Har du fått yngel som du kunnat driva upp (lyckades själv aldrig med detta tyvärr)?
4. Vilken art av Discus ligger på din "önskelista"?
5. Vet du någon Zoobutik som brukar ha stort sortiment på Discus?
6. Vilka är de tre vanligaste problemen med Discus?
7. Vilken annan art tycker du passar bäst ihop med Discus?
8. Bra internetsajter om Discus?
Jao...det var lite frågor för att "kickstarta" tråden.:D
Sedan tycker jag absolut det är på tiden att bredda forumet, och jag hakade på annmari´s uppmaning om att starta ett forum för Discus-intresserade...varför inte här? och nu?;)
Mattiz
Låter som en mycket bra ide' :)
oveb
Svarar gärna trots att jag är diskus-rookie...
1. 6 st Cobalt Blue tror jag de heter.
2. Kul att studera, buffar och strular runt ganska mycket.
3. Inte ännu... för små...
4. Nån lite ovanlig sort
5. Akvarielagret har snygga vilda och fula odlade
6. Ingen aning, har inte haft några bekymmer direkt ännu... ** peppar,peppar**
7. Klockrent Corydoras, perfekt firre som äter det diskusarna missar.
8.
www.discusfish.nu
imported_na20
Hej Stefan!
Kul att du gillade min diskustanke, det skulle vara roligt att som du säger att ha ett diskusforum i Forumet,bra att du hakade på, lycka till. MVH Ann-Mari
Mattiz
1. Solitt Blue Turquoise, Cobult Blue, Marlboro Red (vissa säger att det är en "Red Angel"), Brun, Turquoise.
2. Dom e kungar ;) Tycker att de är helt fantastiska att titta på, kan sitta i timmar och bara studera dem.
3. Nej. Men hoppas på det någon gång. Har jue bara haft Discus i ca: 1år.
4. Royal Red & Blå Snake skin.
5. Det varierar tyckar jag. Ibland har de massor och ibland inget alls. Kan bero på att intresset ökar?
6. Har inte haft så mycket problem (Ta i trä) har jue bara haft Discus 1år men de två nya jag köpte för ett tag sen var nog inte riktigt friska och håller nu på att behandlas med en Flagyl kur... kan passa på att än en gång tacka alla för hjälpen :)
7. Tetror typ. Hyphessobrycon callistus (Minortetra, blodtetra, serpaetetra) och Kardinal. har även 2 st golden nugget.
8. Nu ciklid.se :) Tonys Diskusodling, Magnus Discus Page, discusfish.nu för att nämna några.
Föredrar discus sidor på Svenska kan vara lite svårt på Engelska när det kommer till fack språk.
oveb ska nog ta och kolla in Corydoras...
Mattiz
oveb vilken sort av Corydoras har du? såg att det fanns ca: 155 olika arter??? och jag funderar själv på att skaffa ett gäng pansarmalar...
oveb
Schwartzi tror jag de heter ! Dom borde nog inte gilla diskustemperatur men jag har inte berättat det för dem :)
Jag borde nog dessutom har några fler eftersom de är stimfirrar men har ingenstans att låta dom gå i karantän just nu
Mattiz
oveb jo jag såg också att de ska ha lägre temp men jag har Hyphessobrycon callistus (Minortetra, blodtetra, serpaetetra) och de ska ha ungefär samma temp som malarna men mina klarar tempen bra :)
Här e några jag funderat på.
-Araguaia-pansarmal
-Sands pansarmal
-Harald Schultz´s pansarmal, mosaik-corydoras
-Leopard-pansarmal
-Rundhuvad pansarmal
-Sterba´s pansarmal
-Trebands-pansarmal
Någon som har tips om vilka av dessa som går bäst ihop med discus?
Mattiz
Kom igen nu discus ägare å sparka liv i tråden...:D
Stefan du ska kanske skriva lite på första sidan så att folk hittar hit för nu "trillar" jue tråden bort om folk inte skriver något eller kanske lägga den som fast tråd... bara lite tips No offence ;)
StefanL
Menar du ciklid.se´s första sida? Näe...den har jag ingen möjlighet att göra något på.:D
Mattiz
Nähä jag todde du kunde det :D
Men något sätt att få tråden mer synlig på skulle vara bra, jag har tyvärr inte någon bra ide' :(
Någon som har något tips på att få discus tråden mer synlig
Ola
Hej!
Fick hem 6st Red utkos i fredags, dem har knappt ätit nåt sedan dess.
Sedan det lilla vatten bytet på 20% så har dem inte visat sig frame ens!
utan står bara och gömmer sig bakom rötterna.
Har 30grader i karet, mkt rötter, lite växer + sand.
Ett fluval 403 ytterfilter och en innerfilter på ca 300L/T.
Karet är på 222L.
Jag ser inget fel.
Mvh
Mattiz
Nu vet jue inte jag om de är små men prova att öka tempen något till ca: 31-32 grader under några dagar och se vad som händer... :)
StefanL
citat:Någon som har något tips på att få discus tråden mer synlig
Jepp! Genom att alltid hålla den levande, för då syns den iallafall i forumrutan på framsidan.;)
Jag tror att min moderator-del här på ciklid.se ofta missuppfattas. Jag har endast hand om Medlemmarnas bilder och tillhörande Fototävlingen. Jag har inga beslutsmandat gällande forumet alls och därtill inte heller för ciklid.se i det stora hela.
Jag ställer gärna upp som medlem för att ge råd, tips och jag hjälper till när det behövs med det lilla jag kan bidra med...det kan alla göra för då tar vi både föreningen och ciklid.se framåt.
Roligt att se Discustråden igång!:D
Mattiz
citat: tidigare skrivits av stefan.
"Jag tror att min moderator-del här på ciklid.se ofta missuppfattas"
-Jag missuppfatta det. :)
citat: tidigare skrivits av stefan.
"Jag har inga beslutsmandat gällande forumet alls och därtill inte heller för ciklid.se i det stora hela"
-Vem ska man då kontakta för att få upp det på ciklid.se
"Genom att alltid hålla den levande."
-Jag flyttar in min säng här och tar med en back öl :D
Mattiz
Ska ut på en shopping runda på fredag och inhandla lite nya saker :D
Funderar på att köpa ny lysramp å lysrör också... rampen ska vara till mitt 150x60x60 och jag vill ha något blått ljus som jag sett att vissa har och som jag vill ha tänt po kvällen eller hela dagen om det går eller är bra? och något vitt ljus men inte "gulvitt"? kommer ha lite växter i karet bla. Amazonas swordplant och någon ytväxt... någon som kan komma med några tips hade varit trevligt... Har tittat lite på Aquastar, Daylightstar, Blue moon rör och några andra Aquarelle rör men blir inte klok på det.
Tack på förhand.
Niclas-Larsson
Hallå
Jag håller som bäst på att slutföra ett sydamerika projekt i ett 350 liters, där jag tänkt att hålla några diskus...
Nu blev det så att jag var tvungen att tömma ett mer ordinärt sällskaps kar. Så nu går det scalarer, praktbotia, 1st silverhaj neontetra, endlers, guppy och golden nuggets i karet.
Klarar diskusar att gå ihop med dessa fiskar.
klara avanstående fiskar den högre temp diskusar kräver.
Clabbe
Hej hopp!
Tänkte ikorthet försöka redogöra för mitt diskusberoende :)!
För tillfället har jag 2st RT, 2st Pigeon blood, 1st Blue Diamond, 1st Royal Blue, 1st Pigeon Jade, 1st Marlbrou Red, 1st Turkos och 16 små RT i ett tillväxtkar.
Det jag tycker är bäst med diskus är att man kan lära sej så otroligt mycket genom att bara titta på dom. Tycker oxå att det är kul efter som varje fisk har en egen personlighet.
För tillfället har jag 2 lekpar (rt och Pigeon jade+Turkos) som lägger ägg ca 1ggr i veckan. Har hittills inte kunnat ha något av paren i ett ordentligt lekkar pga plattsbrist men ska denna månad skaffa ett ordentligt lekkar till dom. Kommer då förhoppningsvis kunna dra upp lite mer RT efter som att det paret är mycket erfaret och har klarat ett gäng kullar.
Just nu känns det som jag har alla fiskar som jag vill ha... men kommer garanterat att skaffa flera om tillfälle och utrymme ges (är alltid på jakt efter annorlunda varianter).
Om jag ska rekomendera någon i örebro att köpa diskus skickar jag dom till Akvariekällaren. Där finns väldigt många olika varianter och framförallt väldigt bra fisk.
Om jag ska lista dom 3 vanligaste problemen jag upplever med diskus skulle dessa vara: Dåligt vatten, Dåligt vatten och Dåligt vatten :).
Hudparasiter, Gälparasiter är det enda jag uppleft problem med. Båda väldigt enkla att behandla om man gär det i rätt tid (nytt vatten, kanske lite salt, ev en liten kur Flubenol).
Det var väldigt kort om mina fiskar.
Clabbe
Mard
Haha ÄNTLIGEN!! Jag har velat ha en discustråd 2005 rätt länge men inte vågat starta än själv
Är discusnovis med 7 st i min ägo. Varienrade färg och storlek. Mitt senaste köp gjorde jag igår(som tröst dålig dag). Det är en jätte liten sak med ljus bakgrund och skarpa svarta sträck på med liten hint till blått på fenorna. Någon som vet hur den kan tänkas se ut som vuxen?
Den är sorgligt smal och väldigt liten, döpt den till femman fast den är nog inte riktigt lika stor som en femma ännu dock. Så jag köpte den lite på vinst och förlust. Men det artar sig bra faktiskt. Den är helt orädd ser jätte fin ut (förutom hullet)och åt redan lite igår typ en timma efter att jag släppt i den. Tror jag köpt mig en liten kämpe:) *hoppas*
Något som förvånar mig är att det inte förekommit någon form av mobbing de har låtit nykomlingen vara. De har verkligen inte krökt ett enda litet fjäll på den lilla kroppen eller jagat den något alls. Fast det kanske är vanligt vad vet jag.:)
Morellen
hej
Nu har jag varit diskusägare i snart ett år.. Börjar nästan inse vad jag gett mig in på... *s*
Köpte tio yngel av någon rödturkos variant när en affär skulle lägga ned och sålde av fisken...
Hade ju läst att man skulle börja med större diskusar egentligen men det funkade oförskämt bra med dessa småttingar. Har haft dem på uppväxt i 60 l, 160 L och nu i 300 L. Jag har tappat två stycken sedan flytten från 60 l.
Misstänker att det beror på att det var lättare att mata på och hålla rent när de gick i oinrett kar utan konkurens från andra fiskar.
Nu går de med fyra skalarer, en fet svärdbärarhona och två malar och det verkar fungera bra. Två av dem har parat ut och lekt ett par gånger även om äggen blir uppätna eftersom jag inte har möjlighet att plocka undan dem för lek.
Skulle kanske vilja ha någon annan färgvariant så småningom. Har sett underbart vackra gröna diskusar men det får vänta. Mina är svenskodlade och förhållandevis tåliga så jag vill nog gära ha svenskodlat igen.
Håller med Clabbe om att dfåligt vatten är det vanligaste problemet. Allt konstigt som händer går att spåra tillbaka till en nedgång i deras vattenkvalitet.