Hej!
Vad kul med en diskustråd! Själv har jag efter 15 års gluttande vågat köpa mina första diskusar! :DÄr stolt diskusägare sedan 1 vecka tillbaka.
1. Vilka Discus har du idag?
2 st Blue diamond/Cobalt?, 2 st pigeon blood blue, 2 st solid turquise och 2 st golden candle.
2. Vad är det bästa med Discus?
Dom är vackra och roliga, finns i massor av färger och dom ställer lite krav på en.
3. Har du fått yngel som du kunnat driva upp (lyckades själv aldrig med detta tyvärr)?
Nej, har bara småttingar.
4. Vilken art av Discus ligger på din "önskelista"?
Helt vita diskus.. Om det hade funnits en helt svart diskus hade jag varit intresserad!
5. Vet du någon Zoobutik som brukar ha stort sortiment på Discus?
Ciklidleken i Lerum, Gubbero zoo (GBG), Trop akvariefiskimport (GBG).
6. Vilka är de tre vanligaste problemen med Discus?
Mina diskusar har lyckats bli dåliga, de bajsar vitt och jag tror det kan vara flagellater. De har ju varit extra utsatt med stress eftersom de är så nya. Jag tror också att (i alla fall jag) läst så mycket om hur svårt diskus är att man "översköter" dom... Det kan ju också skapa stress och så är den onda cirkeln igång... I alla fall när man är nybörjare...
7. Vilken annan art tycker du passar bäst ihop med Discus?
Själv har jag bara en mal som sällskap, panaque nigrolineatus, men kanske någon mindre tetra? Jag tror jag skulle ha något som inte var så iögonfallande, för att inte stjäla showen från diskusarna. Kilfläcksrasbora borde fungera, nån som vet hur det är med temperaturen?
8. Bra internetsajter om Discus?
http://www.dph.nl/ bl a...