citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää
Strax efter 14.00 stack jag iväg till lokalen. Till min glädje var rommen kvar! De hade plockat bort de vita äggen, såg några smårester från de obefruktade. Men i det stora hela var alla orange färgade.
Strax innan jag skulle gå slängde jag en blick på dem en sista gång...och till min fasa började hanen plocka bort varenda korn från krukan!!! Han knuffade även bort honan som dessperat försökta rädda sina små..men de gick förlorade.
hur många lekar tog det för era par innan de fattade galoppen?
Nåja, ett steg närmare! Är nöjd vad de har åstakommit än så länge...deras debut trotts allt :)
Nu är väl jag ingen riktig "diskusexpert" men har haft mina nuvarande diskus i några år från att de var små tills fullvuxna. Har två par som lekt många gånger. Ett av "paren" funkar inte alls ihop, de är från samma kull också. Hanen vaktar rommen intensivt och jagar bort honan.
Det andra paret funkar bättre. Där är hannen och honan från olika kullar (bäst så antar jag med tanke på inavel). Där har rommen kläckts ett par gånger men yngelvården funkar sämre. Ynglen blev uppätna av föräldrarna ganska snabbt. Är nog rättså svårt att få ihop ett par som funkar perfekt skulle jag tro. Priserna på stora diskus är ju därefter samt med allt jobb det innebär att föda upp känsliga diskus-yngel.
De lekte väldigt ofta, i princip efter varje vatten-byte (lite svalare vatten) en gång i veckan när de var drygt ett år gamla (mycket matning, granulat,tubifex o röda mygg bl.a). Oftast på ena gaveln av akvarierutan och det var där de kläcktes. En svag genomströmmning rekomenderas vid lek så inte befruktningen blir sämre. Kör inge torv eller så och kranvattnet är väldigt mjukt med ett ph på ca7,5.
Kanske jag gör ett seriöst försök nu till hösten i ett eget kar med torvfiltrering. Du kan ju läsa på Johans suveräna sida på nätet
http://www.discusfish.nu/. Han är mycket erfaren och riktigt seriös när det gäller diskus. Han har till o med varit i amazonas djungler där diskusen lever. Det säger nog en hel del om intresset.
Personligen brinner jag för flugfiske i fjällen. Så mina akvariefiskar har fått lida på sommarn ibland. Akvarieintresset blommar upp på vinterhalvåret!