medion
Skulle hämtat ett par diskus idag men pga att jag inte var nöjd med priset/storlek så blev det bara en liten diskus som fick följa med hem. Den är ca9 cm Marlboro red.
Såg en diskus som jag bara måste ha senare "white diamond" en helt vit diskus.
Någon av er som håller den?
jullen
Har aldrig hört talas om en white diamond :S
Du menar inte ghost-varianten? den är vit..
Midas_Tom
jullen det skulle inte förvåna mej om det finns nån discus som heter white diamond.. så många odlade varianter som det finns
maddog
Här har ni ett tips på ett bra Diskus forum
http://www.amazondiscus.se/phpBB2/portal.php
Så in och regga er nu!!!
jullen
sökte på google och såg att det faktist fanns en white diamond..
medion
som sagt så var det white diamond. Riktigt kritvita ex. Nu får jag inte dom ur skallen å bara måste ha sådana.
Midas_Tom
citat:som sagt så var det white diamond. Riktigt kritvita ex. Nu får jag inte dom ur skallen å bara måste ha sådana.
hahaa:D
jimel
Medion: låter riktigt snygga faktiskt, hade vita malawisar och tyckte dom va snyggast i hela karet.
Om du köper några så måste du fixa bilder.
MVH / Jimmie
StefanL
jullen
Midas_Tom
medion om du ska ha white diamond så tycker jag du skaa ha enbart white diamond i karet när det gäller discus.. tror att de är snyggast då.
medion
Kan inte hålla mig längre, får prioritera om i plånboken. Ska iväg å köpa 2 st imorgon.
jimel
haha det är rätt, dom va ruskigt fina, skulle gärna ta ett par oxo :)
medion
Kom precis hem ifrån Kaj p (Varbergs diskus) med 4 st otroligt snygga blue diamond.
Ska jag vara ärlig så är det faktiskt min sambo som har "tjatat" till sig diskus.Men jag ska inte klaga *s*
medion
I skrivande stund så står min sambo och koppar in 4 st white diamond.
Jag kunde inte hålla mig köpte 4 istället för 2 som jag skrev innan.
Alexander-Ylipaa
Igår kväll lekte mitt par efter att ha fått lite yngel som levandefoder för omväxlings skull.
Dock är äggen nu idag uppätna....tredje gången gillt...nääääääää
Teres
Tänkte dela med mig av min diskusplan och kanske få lite bra råd...
Planen inkluderar ett 375l akvarium med stort "bio"filter + torv bakom bakgrunden. Eftersom vattnet är ganska hårt där jag bor tänkre jag börja med odlad diskus, någon lätt sort. Har förstått det som att hårt vatten inte behöver vara dåligt(det är ju mera stabilt) om man lyckas få ner ph-värdet. Kanske måste jag använda något preparat vid vattenbyte för att sänka ph? Jag tänkte inte satsa på att få lekande diskus till en början och därför ha lite lägre temperatur, har läst att det stressar fiskarna mindre.
Låter det som att jag är på rätt spår eller lever jag i villfarelse? ;) Tacksam för tips, Teres
maddog
Diskus vill väl ha ett mjukt vatten och ett lågt ph.
Jag har vissa fiskar som man måste ner till 5 - 5.5 i ph för att få lek på och det kan ju bli svårt att få med ett hårt vatten.
Du kan säkert hålla diskus men lek kan bli svårt.
Kh och ph följer ju varandra om du inte kör co2.
Jag är ingen expert på veatten kemi så rätta mig gärna om jag har fel.
Mvh
Andess
jag har precis köppt 4 st från Gubbero Zoo i Göteborg. Görsnygga ! Kul att det finns flera som gillar dom !!
Clabbe
Låt dom hållas ett tag till! Om du desperat vill ha larver/yngel (som jag efter 1års försök) kan du ju sätta ett nät över rommen. Med hjälp av nätet kommer du oxå få reda på om rommen blir befruktad eller inte (om du inte redan vet det :))
/Claes