discusred
Varför inte testa mata discusen med så mycket att dom äter upp allt på 15-20 minuter, så slipper du vatten byten varje kväll?
En discus är alltid hungrig, tigger alltid mat när man kommer till karet. Dicus påminner mycket om hundar, när det gäller att tigga om mat.
Sen är Corydoras och L-malar alltid bra och leta upp överbliven mat.
Mard
Hej! Det är inte överbliven mat jag suger upp utan discusarnas bajs, gud vad de skiter. Maten äter de alltid upp inom 10 min. Det är mitt filter som inte klarar av allt ätande och skitande (har inte pengar att köpa ett ytterfilter för just nu). Och jag har blivit så intresserad av discus nu att jag tycker att tetrorna bara tar upp värdrfull plats. Så jag tror att jag skulle sälja dom i vilket fall som hällst, bättre att de kommer till någon som uppskattar dom mer. Jag har blivit helt discus fixerad, de är ju världens underbaraste fiskar
Ola
Obs! Karet är på 222L.
Bytar vatten 1-2 grr i veckan.
Mvh Ola
Ola
Den Discusen som jag redan hade. Har fått på fan inatt. Det vart bara avlivning som gällde! Inte välkomen i gruppen precis.
Dock förtfarande skygga.
Mard
Det lät väldigt tråkigt Ola:(...
Någon somvet varför det blev så? Jag har satt tillö nya fiskat i min grupp flera gånger utan problem...senaste satte jag till en liten mager rackare (inte mager längre i och för sig)..men allt har gått som smort...Den lilla nya är den som har det lättast i mitt kar..ingen bryr sig om den typ....olika det kan vara..
Ola
ja, det var lite tråkigt. Fick hem krabaten när den knappt var stor som en 50-öring... Bara dem andra klarar sig så! Ser ut som nån har växt till och med=)
Någon som kan svara på frågan varför några inte låter andra komma fram till maten?
Mvh Ola
Clabbe
Lite intressant om vad som kan hända om man får strömavbrott och fiskarna dör.
Talade med en kund för ett par dagar sedan vars dotter har diskus. Dom bor i småland och drabbades hårt av stormen i januari.
5 veckor var dom utan ström och trotts intensiva vattenbyten med varmvatten så överlevde inte fiskarna. Kunden hade då fotograferat dom döda fiskarna och skickat korten till Vattenfall som snällt betalade ut ersättning.
kan vara bra att veta om man skulle drabbas....
Mard
Att de inte låter de andra komma fram till maten är ju bara rangordningen...Har du någon gång tittat på hästar i en hage som får mat...samma grej där...du får göra likadant som man gör i hästhagen....sprid ut maten i fler högar...
Ola
Ibland när 2 st står och äter, så börjar den ena spänna upp sig och "slå" med kroppen mot den andra. Är det just att den är längre rankad?
Denna rangornidngen kan man inte få slut på genom att lägga i nårra andra firrar?
Dem äter och visar sig mer och mer förövrigt:D
Mvh
Mard
Rang ordning kommer de alltid ha....de kommer med andra ord alltid stöka runt lite när de får mat..
Så länge ingen mår dåligt ser jag ingen anledning att ändra på något...om du inte vill ha en scalare eller nåt för att dom är fina såklart:)
Min snackeskin hane och redruby hane bråkar som fan just nu...men de drar nog jämt snart hoppas jag...
Ola
Kanske slinker ned nån Tetra i framtiden...
Riktigt kul jnu när dem visar sig.
Först när jag kom in i rummet stack dem dirket in under rötterna.
Sedan så stack dem under när jag lyfte på locket för att mata och nu försvinner dem inte alls=)
Kan se att några har växt till sig lite till och med!
Mvh
sofie
Hej alla discus fantaster...
Jag har ett 540 liters kar med 1 snake skin, 2 marlboro röd, 3 röd, turqose och 4 gröna discus.
Har haft dessa mellan 1.5 till 2 år.
Problem 1: De "nya" (har haft dom ca 8 mån) gröna discusarna blir dåliga från och till de har ansträngd andning och blir mörka, har behandlat med sterazin men det kommer tillbaka...
Problem 2: jag matar dom 2-3 gånger om dagen med bla räkmix, röda/svarta mygg, musslor mm men jag tycker inte att de går upp i vikt. De ser smala ut.. Någon som har någon lösning på mina problem???
Ola
Får väl uppdatera lite.
Det är 2 st som gömmer sig hela tiden, en av dem är riktigt mörk i färgen.
Är rädd för att dem blir sjuka och smittar dem andra?
Mvh
Ola
Synd att det inte är nån som kan svara...
Midas_Tom
jag gillar mest angels dimond, red turquise och marlbouro red! ska in och köpa ett gäng ida!
mvh: tom
imported_na20
Hej!
Har själv 5 st VF Grön Tefe,samt 7 st Vf Altumscalarer.Mvh Ann-Mari
Clabbe
Lycka till Tom!
Härligt annmari!
Ola: Har råkat ut för de symptom som du beskriver ett par gånger.
Jag tror att problemet (hos mej) grundar sej i att jag har fördålig filtervolym och där av dåligt vatten (ja.... jag ska skaffa ett större filter). Exakt vad dom drabbas av vet jag inte... men jag misstänker att det är någon typ av gälparasit.
När jag råkar ut för detta brukar jag göra ett 50% vattenbyte och noggrant städa karet. När jag gjort detta tillsätter jag 1dl salt per 100L vatten. Om ingen förändring sker dom närmaste 3 dagarna gör jag ett nytt 50% vattenbyte, kompletterar det salt som har försvunnit vid vattenbytet och tillsätter en dos (noggrant uppmätt i akvariebutiken) flubenol (i pulverform). Sedan låter jag det stå och matar väldigt sparsamt under fem dagar. Därefter gör jag ännu ett 50% vattenbyte innan jag återgår till gammla rutiner.
Den här behandlingsmetoden fungerar alltid för mej (peppar peppar....)
MVH
Claes
Midas_Tom
Har varit och hämtat dom nu det blev: 2st red turquise, 2st marlbouro red och 2st angels dimond
mvh: tom
jarinen
Tjena! jag sällar mig numera till Discusskaran:). Var och hämtade ett lekpar "Rödturkos" fullvuxna, fina som få i måndags. De går i 200 liter med några koppartetror. Är man van vid centralamerikanska ciklider så kan discus tänkas vara lite tråkig. Jag måste dock säga att allt uppvägs av dess pondus o prakt, det är ett flertal timmar jag suttit fascinerad och studerat dessa fantastiska ciklider.
De har vibrerat o putsat lite kruka så vi får se vad det kan föra med sig ;).
Mvh Jari
discusred
Vad häftigt att du har köpt ett par dirikt.
Ta bort koppartetrana så dom inte nafsar i sig ynglen om där blir lek. Yngelvård av discus är väldigt vackert!