Det är alltid roligt att få ta del av olika synpunter och teorier från akvarister. I NCS finns många enormt kunniga personer som inte drar sig för att på en ciklidstämma dryfta ett tvistigt spörsmål med till exempel Ad Koning. Detta ser jag som en god egenskap, dvs att inte dra sig för att försöka övertyga en erkänt kunnig person om att det kanske inte är så som denne hävdar. "Enligt min observationer är det så här... vad säger du om det?". Källkritik är som bekant en egenskap som vi alla bör vara beväpnade med. Det är intressant i denna tråd att Patrik med sådan emfas talar om för alla att dom inte har petricola utan en variant av multipunctatusen. Patrik skriver i sitt första inlägg:
"Jag måste göra er alla besvikna med att ni inte har S.Petricola,om de inte enbart "Gök-leker". Det finns en bl.a. en S.Multipunktatus -variant ,som ofta förväxlas med S.Petricolan".
Patrik menar alltså att petricolan inte leker på annat sätt än genom göklek. En genomgång av litteratur och information på nätet ger en annan bild av petricolan. Såväl substratlek som göklek har observerats och även, vilket jag själv inte hade en aning om, att de sprider sin rom i andra substratlekares bon. Vi blev alla naturligtvis spända på att få höra Patriks argument i denna fråga och gärna även få veta vilken variant av multipunctatusen som vi kan tänkas ha i våra kar. Patriks nästa inlägg blev dock lite förbryllande till vissa delar.
citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish
Oj,Oj..Vilken feedback:D Ok ! Mina herrar.. Först börja att tänka logiskt(jag sa bl.a. Multipunctatus..)Om någon har fått lek utan
"cuckoo"-metod, så är det snarare Multipunctatusen,som "spökar"
(Det står i bl.a. Aquarium Atlas att bägge är Göklekare).
Vad menar du med detta? Multipunctatusen som spökar?
citat:Men det finns en viktigare orsak till att jag är säker på att det(möjligtvis)måste vara tvärtom. Nämnligen att om man beskådar importlistor,så finns det mer sällan Petricolor.Och de kostar alltid minst tregånger priset mot en Multipunctatus. Det skulle givetvis också kunna betyda att Petricolan är tre gånger svårare att odla och ovanligare i sjön. Men då skulle iof inte priserna på odlade påverkas,och dess närvaro på "stocklistorna"( än att de skulle vara betydligt mer svårodlade)Danskarna har bägge sorterna och gökleker bägge.
Här hänger jag med i Patriks resonemang (?). Eftersom petricolan är mer sällsynt och kostar tre gånger så mycket som multipunctatusen tyder detta på att den måste vara svårodlad (eller mer sällsynt/svårfångad) och detta innebär i sin tur att slutsatsen kan dras; petricolan kan inte vara substratlekare för om detn vore det skulle priserna och tillgängligheten i handelslistorna vara en annan. Jag har personligen svårt att ta till mig detta argument som särskilt tungt vägande.
citat:Så att jag blir förbryllad att somliga odlar t.ex Petricola utan gökmetod,kan ni kanske förstå....
Att jag sedan har tre par ,varav,honorna är ständigt rommstinna i två år,utan lek ,får mej i sånna fall att skämmas !
Hälsn. Patrik
Av detta begriper jag intet.
citat:Tillägg : Jag måste nämna att jag,nyligen, i brist på lämpliga värddjur Slängde i en grupp mycket lekvilliga "Accei". Jag märkte
sedan att b8ukarna var mindre "sprängfyllda" på Petricolan därefter.
Men några baby Petricolor har inte dykt upp och Accei´in har slutat att leka...Hur tolkar man detta ??
Om inga små petricolor dykt upp så har antingen ingen lek skett eller så har det inte blivit något av leken (obefruktade ägg, hungriga accei etc). Det kan mycket väl vara så att Patriks petricolor inte funkar ihop, dvs av någon oförklarlig anledning så gillar de inte varandra. Läste för något år sedan om person som inte fått lek på sina ancistrus (!) under flera år men när han sedan flyttade en sten så blev det helt plötsligt lek. Vad som triggar lek är ju ibland en gåta och det är bara att vara tacksam om ett dödläge bryts. Kanske en ommöblering i karet skulle hjälpa dig Patrik? Eller är det kanske du som fått en variant av multipunctatusen i ditt kar och inte petricolor?
Kul och intressant med malar är det och jag hoppas få se fler trådar om dessa utmärkta ciklidföljeslagare.
/Mikael Mayer (som har svårt att tänka sig ett kar utan mal)