MrFish
citat:Ursprungligen skickat av Micke
Jag blir bra mer och mer förvirrad Patrik.
citat:Det står där att Petricolan inte blir längre än 11cm !
Det är ju det jag säger, mina blir inte mer än 8 - 9 cm. Det är därför jag utesluter att det skulle vara multipunctatus jag har, om det nu inte skulle handla om någon okänd dvärgform (med samma färgteckning som petricola).
Jag läste tydligen för snabbt,-tyckte att det stod tvärtom.Men jag har läst(det står så im min littratur också) -presis som Ozric säger- att även Multipunctatusen inte blir större. Men har du Aquarium Atlas Micke ? ,ser dina identiska ut med Petricolorna där? Mina är större än dina omkr 11-12cm, kan det inte vara dina som avviker från beskrivningen ? Hälsn. Patrik
mikro
Kul och intressant läsning! Man blir bara mer och mer intresserad av att försöka få dom att leka nu ju : )
Även mina ser ut som på bilden Micke länkade till men eftersom jag bara har två som jag inte ser så ofta så är det svårt att säga något om könsskillnader och kunna utesluta individuella skillnader.
Jag får väl köpa ett gäng till och se om man kan få igång lite lek : )
Micke
Patrik: Jag var precis nere och tog följande foto på en av mina icke göklekande synodontisar, så får du själv avgöra:
http://www.riftlakes.com/DSC_7455.jpg
Oavsett vad det är så kan jag garantera att det är en av de allra mest svårfotograferade akvariefiskarna.
Cutekid
Jag tror det hat skett en förvirring här:D Synodontis petricola "dwarf" är den minsta av dem och de är inte göklekare. De blir max 7-9 cm.
Här har ni en bild på dem, lite taskig sådan dock.
http://www.tropheusvest.dk/images/Synodontis_Petricola_dwarf2.jpg
Mvh
mikro
Det där med "Dwarf" är också lite kul, jag har sett på ett antal ställen att man aldrig någonsin har hittat någon annan variant på petricolan och att det alltså inte kan finnas en dvärg-variant av den. Är det någon som vet hur det egentligen ligger till?
Micke
Tillägget "dwarf" är väl bara ett handelsnamn som är tillagt för att göra det tydligare att det handlar om en liten synodontis, och därigenom göra den mer lättsåld.
imported_na21
Det här med obeskriven art då?Alltså en ihopblandning med petricola..är det uteslutet?
Cutekid
Det stämmer nog Micke men det rör sig i alla fall inte om en göklekare. Det stod klart och tydligt i lagerlistan på tropheus west när den sidan låg uppe.
MrFish
Jag skrev just till Micke och påpekade en slående likhet. Förutom att
"våra" är större och Göklekande. Skiljer de sig även på följande sätt : Ryggfenan är högre, Stjärtfenan känns också spetsigare och högre.Annars är teckningen nästan identisk. Jag har fotat dem (intygar att de ej vill bli fotade -fick vända upp o ner på burken) och skall försöka sända en bild i morrn.
Hälsn. Patrik
Mcoist
Jag kan säga med hundra procents säkerhet att petrikola är romspridare har nämligen noga studerat Petricola odlingen på Simontorp vilket funkar på ett sådant vis att fiskarna leker i en kruka som står på ett grovmaskigt nät dom sprider sin rom som faller ner genom nätet ner i en behollare som sedan plockas upp och flyttas till ett annat kar där man låter äggen kläckas.
Däremot att petricolan skulle vara dyrare verkar nog skilja för här i skåne är det multipunctatusen som är dyrast en pettricola kan man få för under 150kr vilket jag aldrig sett en multipunctatus göra.
Har själm multi som är göklekta till hundra procent efterssom jag vet personerna som odlat dom från sina vildfångade fiskar.
mikro
Ni som har sett lek och haft lek, har ni haft ett par i akvariet eller är det en grupp där ett par leker eller leker allihopa tillsammans? Hur stort akvarium tror ni man skulle behöva ha för att prova att ha dom ensamma för att se om man kan få till någon lek?
Micke
Jag har bara 3 st (1+2) i ett kar på 900-liter, när dom leker brukar alla tre vara inblandade samtidigt. De yngel som jag fått gör att jag nu har petricola i fler kar. Som lekakvarium tror jag att ett kar på ca 200-liter räcker och gärna med en grupp på 7-8 malar.
Mcoist
Simontorp hade gissningsvis ett kar på ca 200 liter räknade aldrig fiskarna men där var nog en 8st individer vilken könsfördelning har jag ingen aning om men yngel var där 100-tals nog till och med 1000tals så nog funkade det.
cfakvarielagret
Patrik!
Hur är det med dina "petricola", har du fått någon lek ännu? Eller är det så att du kanske har två olika arter och har läst i en 25år gammal upplaga av akvarietsatlas? Dina argument om priset borde väl gå att hänföra till att petricola helt enkelt är svårare att fånga bla pga djupet de lever på.
Väntar med enorm spänning på svar....
(Obs! har snott Christers namn här på jobbet, skäll inte på honom..)
Thomas
MrFish
Här ser jag med belåtenhet på att trådjäveln försvinner bortom all glömska . Och vad händer då ! Duuuu föder den igen ! Tackar för det Thomas(en spark i röven blir belöningen:D) -Mr.Fish-
cfakvarielagret
Jag måste göra er alla besvikna med att ni inte har S.Petricola,om
de inte enbart "Gök-leker". Det finns en bl.a. en S.Multipunktatus -variant ,som ofta förväxlas med S.Petricolan
Oj,Oj..Vilken feedback Ok ! Mina herrar.. Först börja att tänka logiskt(jag sa bl.a. Multipunctatus..)Om någon har fått lek utan
"cuckoo"-metod, så är det snarare Multipunctatusen,som "spökar"
Intressant...Micke ! ta en titt i Aquarium Atlas. Det står där att
Petricolan inte blir längre än 11cm ! Mina är inte mycket större och är identiska med fotot där.
Jag läste tydligen för snabbt,-tyckte att det stod tvärtom.Men jag har läst(det står så im min littratur också) -presis som Ozric säger- att även Multipunctatusen inte blir större.
Jag skrev just till Micke och påpekade en slående likhet. Förutom att
"våra" är större och Göklekande. Skiljer de sig även på följande sätt : Ryggfenan är högre, Stjärtfenan känns också spetsigare och högre.
Här ser jag med belåtenhet på att trådjäveln försvinner bortom all glömska . Och vad händer då ! Duuuu föder den igen ! Tackar för det Thomas(en spark i röven blir belöningen) -Mr.Fish-
Jaha vad kan vi lära oss av detta(bland det roligaste som har hänt på två veckor STOR I KORKEN LITEN PÅ JORDEN
kom igen patrik
Vänligen
Christer
(ps du kan väl berätta om kameran Patrik)
MrFish
ÅK TILL AKV.LAGRET, DE HAR VÄNLIGA VECKAN DÄR...:(
MrFish
Förklaring : Jag fattade snabbt att det jag sagt inte var vedertaget !
Varför jag yppade påståendet vet Micke (han är denna helg i Tyskland)
Till er andra : Hutti / Mcoist/Mikro /Cutecid/ -Ni hade rätt -jag fel!
Är vi alla överens om att detta kostar mej en stjärna,av de tusen jag redan har, i straff???
Cutekid
Tja!
Jag har väl inte sagt att du har fel? Det kan mycket väl vara som du säger men jag har svårt att tro det bara.
No hard felings från min sida.
Ha en fortsatt goo kväll.
Mvh
MrFish
citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
Tja!
Jag har väl inte sagt att du har fel? Det kan mycket väl vara som du säger men jag har svårt att tro det bara.
No hard felings från min sida.
Ha en fortsatt goo kväll.
Mvh
Du har just förtjänat en plats på min "membershiplist" Cute kid !
-Åter betalas "on demand" Hälsn. Mr.Fish-:D