citat:Ursprungligen skickat av defdac
Jag är helt övertygad om att det inte handlar just nitrat-reducering, vilket utesluter just AZ-NO3, eftersom det dels vore extremt korkat i ett växtakvarium (Seachem är det företag som är duktigast på växtakvarier) och dels så står det explicit att Excel har en järn-reducerande förmåga: Dvs en annan mikrob/reduktionsprocess med Fe+++ som elektronacceptor.
Ja, kör man med maltos så märker man onekligen effekten på nitrat per omgående.
citat:Kanske en sån här rackare:
http://aem.asm.org/cgi/content/abstract/58/10/3211
Den verkar äta "citrate, fumarate, or malate". Är det någon form av organiskt kol?
Jajamensan, visst är det organiskt kol. Det är vad man får om man neutraliserar citronsyra, äppelsyra, och, öh, vad nu fumaric acid heter på svenska. Allesammans är viktiga biokemiska ämnen som förekommer i celler. Jag vet inte om de tekniskt sett är att anse som socker, men åtminstone citrat smakar i alla fall sött. :D
Järn- och svavel-reducerande bakterier är trendiga bland saltvattensakvarister, men jag har inte hängt med i svängarna där de senaste åren. Saltvattensakvarister skulle dessutom koncentrera sig på deras förmåga att göra om nitrat till kvävgas.
Lite intressant är dock att folk experimenterat med kalciumacetat (det man får om man neutraliserar ättiksyra med kalksten) som ett balanserat kalcium och koldioxid/bikarbonat tillskott till korallrevsakvarier, och de hävdar att de sett minskad algtillväxt med det.
Menmen, det enda rätta är väl att göra en litteratursökning på "polycycloglutaracetal" och "aquatic plants".