Midas_Tom
Hej
jag undrar om man skulle kunna hålla ett par med managuensis och ett par med citrinellum i ett 720L kar?.
Om inte vad skulle ni rekomendera till 2 citrinellum, tacksam för alla förslag.
och sen i pump väg vad skulle ni rekomendera för pumpar till en 720 med centraler.
hade tänkt mej att ha en liten grupp med skivtetror eller staniolbarber.
mvh: tom
anli
Jag tror att jaguaren är lite för vek, ingen egen erfarenhet utan bara vad jag har hört. FI bör veta...
Midas_Tom
okej hur är det med doovi då? den är väll lite tuffare av sej?
mycket tacksam för alla svar!
FI
Jag har aldrig provat så jag vet inte säkert jag heller. Men ett lekpar citrinellum blir nog för mycket för jaggorna. Bästa kombinationen med dessa arter tror jag är att hålla ett lekpar jaggor med en ensammen citrinellumhane, jag hade en citrinellumhona med mitt förra jaguarpar men hon var lite för vek då jaggorna lekte, en hane borde dock kunna hålla ställningarna om man inreder klokt tycker jag.
Mattias-Nilsson
karet är nog för litet för att det ska funka i längden. Jag hade ett par Dovii med ett par Labiatum i ett 660l kar, det funkade bra under ganska lång tid hos mig, men Doviina tog över mer och mer ju större de blev. Min Dovii hane är ovanligt fredlig av sig och tolerade andra firrar i karet ganska länge.... Men hör av dig om du vill ha tag på Dovii
Midas_Tom
hmm..men är det ingen som vet måtten på 680L??
FI: hur stort kar var det du hade ditt lekpar med jaguarer och citrinellum honan i? 375? men finns det någon annan ca ciklid som klarar av ett par med citrinellum??
Mattias-Nilsson
680l är ingen standard storlek, jag har haft 670l som var 160*70*60, nu har 660l som är 200*55*60, "vanliga" 720l är ju 200*60*60, så bara 680l säger inte så mycket. Du får höra med snubben som du ska köpa av
Midas_Tom
okej mattias får väll chansa på att det är ett 720 eller 660 har inte sätt annonses själv utan det var en kompis till mej som såg den. har inte heller hört av mej till säljaren ska göra det imorrn.
Är det så stor skillnad mellan 660 och 720?
Nån som kan någon bra fisk-kombination till ett 660-720L kar?
citrinellum är inräknade
Mycket tacksam för svar
Mattias-Nilsson
det kan mycket väl vara på 680l, men det är inget troligtvis inget stadard kar.
Skillnaden på 660 och 720 är bara 5cm i djup, jag är ganska nöjd med mitt, men jag skulle vilja upp på runt 1000l...
Midas_Tom
okej men om man snackar i fiskväg då kan man ha samma fiskar i ett 660 som man skulle kunna ha i ett 720 kar??
vad har du för pumpar i ditt 660L Mattias??
Midas_Tom
ingen som vet?? har också snappat upp ett 860L kar
Midas_Tom
är det någon här som vet något om citrinellum lek?
är det svårt att få lek på de??
och sen hur är det med managuensis lek?
mycket tacksam för alla svar!!
FI
citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom
och sen hur är det med managuensis lek?
Lite kortfattad beskrivning baserat på mina egna observationer.
Lättlekt. Blir könsmogna runt 10-15cm. Leker på en plan yta, t.ex. en slät sten. Får massvis av yngel, flera hundra redan vid första leken och ett par tusen som vuxna. Hanen kan bli aggressiv mot honan om han vill leka men honan inte är redo, någon aggressionsavledande fisk rekommenderas mellan lekarna och rikligt med gömställen där honan kan dra sig undan. Bra föräldrar, väldigt aggressiv under leken, sprider ut ynglena ordentligt under yngelvården och tar gärna över hela karet om det är möjligt.
Midas_Tom
okej.. FI det låter intressant..=)
ska bort och kolla på ett 680L snart.
vet någon om man kan ha lika mycket fisk i en 720 och i ett 680L kar?
Men, men ni tror inte att det funkar med ett par med citrinellum och ett par med managuensis i ett 680-720L kar?
staniolbarber eller skivtetror ska vara med.
mycket tacksam för alla svar!!
Lundensis
Jag tror att det går bra med citrinellum tillsammans med managuensis. Köp en grupp på 5-6 st små indidvider/art och låt dem para ut. Det är lättare att få dem att fungera ihop om de får växa upp tillsammans.
Det är lite svårare om man släpper i ett par där det redan går ett etablerat par, men om båda paren släpps i samtidigt blir det lite lättare. Då har ingen av dem hunnit etablera något revir.
jinnarparen
Som Mattias tidigare skrev så gick det ju med dovii och labiatum under en tid i ett 2 m kar.
Då jaggorna inte är lika aggressiva och tar lika stora revir som doviin så kan det gå.
Men på längre sikt så är det nog citrinellumen som tar över.
Så gick det för mig när jag hade labiatum och jaggor i ett 600 l (2m) i slutet på 90-talet.
Se till att du får en naturlig avdelare i mitten i form av rötter eller stenar för då behöver de inte se varandra hela tiden. Det hade inte jag på den tiden.
Midas_Tom
tack så mycket för svaren!
Lundensis: jag har redan en 15-20cm citrinellum hona i ett mindre kar för uppvilning.. fick den av av kille som hade haft ett par med citrinellum och ett par med dovii i ett 720 kar.. citrinellum hanen hade attakerat honan ganska mycket så han lämnade in den till affärn så fick jag den=) ska kanske få eller köpa hannen senare också..
Men jag vet inte vart jag ska få tag i ett par med managuensis..
jinnarparen: okej då fixar jag en avdelare med lite rötter.
något mer ni tycker man ska tänka på??
jinnarparen
citat:jag har redan en 15-20cm citrinellum hona i ett mindre kar för uppvilning.. fick den av av kille som hade haft ett par med citrinellum och ett par med dovii i ett 720 kar.. citrinellum hanen hade attakerat honan ganska mycket så han lämnade in den till affärn så fick jag den=) ska kanske få eller köpa hannen senare också..
Men jag vet inte vart jag ska få tag i ett par med managuensis
Doviiparet är förmodligen mitt gamla par och då är citrinellumhanen som du kanske skall få någonstans runt 30 cm, stämmer det?
I så fall så finns det ett jättepar managuensis hos Sandby ciklidhobby som Lundensis nog kan rekommendera ;)
imported_na21
Av egen erfarenhet så är midasen för tuff,jaggan hänger inte med i svängarna helt enkelt...in the long run.
Lundensis
Midas_Tom: Mitt gamla managuensispar går hos Sandby ciklidhobby. De vill nog ha runt 800 kr för paret. Honan är 22 cm och hanen 32 cm och de har potential växa ytterligare. De växte bra hos mig, framför allt hanen. Jag tror att de är stora nog att ta hand om sig själva. De är dessutom unga, honan 1,5-2 år och hanen 2,5-3 år. De lekte 8 ggr förra året inom loppet av 10 månader.