Midas_Tom
okej.. det var ju skojj jinnarparen..
men vart ligger snadby nära halmstad??skulle vara j*kligt skojj med det stora paret kunde ju hålla kontakt med dej också då lundensis.. om de får lek eller nåt;)
Skulle jätte gärna ha det paret!!!dom skulle klara av midas paret eller?
Men somsagt var ligger sandby ciklid hobby? sticker dit direkt om jag kan!!
Mkt tacksam för alla svar!!
mvh: tom
Lundensis
Sandby ciklidhobby ligger i Södra Sandby utanför Lund. Telnr: 046-57220.
Midas_Tom
tack för svaret får väll tjata på mamma och pappa så vi kan åka dit..:D
får väll hoppas det går att åka dit då.. hur ska man göra med transport då? klarar dom soj e storapåsar ända till halmstad?? tar ca 1,40h att åka dit...
Lundensis
citat:hur ska man göra med transport då? klarar dom soj e storapåsar ända till halmstad?? tar ca 1,40h att åka dit...
Påsar kan vara lite vanskligt. Skaffa en jäshink för vin. Kostar ca 100 kr. De rymmer 25-30 liter och har ett litet hål i locket (som passar till luftslang). Skaffa en batteridriven luftpump i någon sportfiskeaffär. Kostar ca 100-150 kr.
anli
Är inte syrepumpen lite overkill:) Det brukar skvalpa rätt bra i hinken ju!
Lundensis
citat:Är inte syrepumpen lite overkill Det brukar skvalpa rätt bra i hinken ju!
Kanske, men stora fiskar konsumerar mkt syre. Min arowana led av syrebrist i en 25-liters hink efter 20 minuter, men den var å andra sidan betydligt större.
jinnarparen
Mellan Sandby och Halmstad så är det drygt en timmes körning.
Det bör kunna gå att frakta jaggorna i varsin spann utan några större problem.
Jag har aldrig märkt av några problem och då har jag haft fiskarna i spannen både en och två timmar.
Lundensis arowana var ju ett monster på dryga 60 cm så det stora problemet var ju kanske att få plats i spannen överhuvudtaget.
Midas_Tom
okej.. tack för svaren!
skulle dom ha 800kr för paret?
Lundensis: tror inte att jag har råd att köpa en jäsjink och en luftpump är bara 12år så sparar som f*n för att få råd med 680L och jaggorna..:(
Jinnarparen: går det bra med en hink som dom kan vara i var för sej?? de skulle ju vara bra!!
Mvh: tom
Lundensis
Det går bra med vilken hink som helst, bara den är tillräckligt stor och har lock.
Midas_Tom
okej.. men skulle dom ha 800kr för paret?och skulle dom funka med citrinellum par som hnnen är ca30cm och honan 20kanske
Lundensis
citat:okej.. men skulle dom ha 800kr för paret?och skulle dom funka med citrinellum par som hnnen är ca30cm och honan 20kanske
800 kr är rätt uppfattat. Ring dit och kolla så att de är kvar: 046-57220. De går nog bra ihop med citrinellum under förutsättning att de släpps i samtidigt så inget av paren hinner etablera revir. Det kan bli lite knivigare då. Bygg en avdelare (rötter, grenar och annat) i mitten av karet så att det blir som två revir.
Midas_Tom
okej... då gör jag en avdelare med rötter.. om jag skaffar det paret.
Midas_Tom
men kan man ha några andra slags grenar.. än mangrowe??tycker bara att det är så dyrt.=)
mvh:tom
Lundensis
Al och ask går nog bra. Tror att Anli brukar ta grenar från äppleträd. Undvik ek, bok och barrträd eftersom de kan sänka pH förmycket.
Midas_Tom
okej. tack för svaret. ska nog ut och titta om vi har nått i trädgården.=).. men det är ingen sjuk risk och sånt va??
Lundensis
Har själv ask och det fungerar alldeles utmärkt.
Midas_Tom
okej.. hur ser det ut då??
vill gärna ha något som blir lite mörkare i vattnet.., finns det nån sån?
Har du några bilder du kan visa??
Lundensis
citat:okej.. hur ser det ut då??
vill gärna ha något som blir lite mörkare i vattnet.., finns det nån sån?
Har du några bilder du kan visa??
Ser ut som en vanlig trädgren i vatten som det växer alger på. Har inga bilder.
Midas_Tom
okej.. synd att du inte har några bilder.=)...
men men. jag för sätta upp lite bilder när karet kommit igång..!
mvh:tom
Midas_Tom
kan man göra så här: man sätter i ett par med citrinellum först i 720:an sen om man får tag på nått stort par med någon annan ciklid kanske managuensis, så tar man upp de 2 midasarna och inredningen och så byter man inredning och släpper i jaggorna och midasarna sammtidigt??