ciklidMartin
Hej!
Vilken är den bästa tangayikaboken?
Har läst Back to nature's "Tanganyika ciklider" av Ad Konings/Kjell Fohrman och tycker den är bra. Mycket bilder av god kvalitet och hyfsad presentation av de olika arterna. Vilka tanganyikaböcker tycker ni är värda att läsa? Naturligtvis måste de vara på svenska eller engelska.
//Martin
Niklas-Olsson
Jag tycker Tanganyika Cichlids in their natural habitat me Konings e kanon...
Cutekid
Om man är intresserad av Tanganyikas är "Tanganyika Cichlids in their natural habitat" grym. Om man är sugen på tropheus och intressantläsning om dem så är "Aqualog african cichlids II. Tropheus" att rekomendera. Det tråkiga är att bilderna och grafiken är usel.
Mvh
ciklidMartin
Har "Aqualog african cichlids II. Tropheus" men tycker den är lite enformig och långtråkig. Är lite missnöjd med köpet då priset för boken är rätt högt.
//Martin
Jonas-E
Tanganyikacichlids in their natural habitat är den överlägset bästa bok jag nånsin köpt. Har du inte den, köp den innan den tar slut. Cichlidecentret i danmark har nog några exemplar kvar. Boken finns enligt uppgift från andra affärer som försökt beställa hem den till mig inte hos någon grossist i Sverige, knappt någon i Europa.
Så köp den medans det finns några kvar.....
Zaphi
Addan skall tydligen släppa en andra upplaga av Back to nature's "Tanganyika ciklider" i höst. Förhoppningsvis blir den lika bra som andra utgåvan av samma variant fast för Malawi.
specmats
tycker nog att "Tanganyika Cichlids" av förlaget verduijn cichlids skriven av ad konings är den bästa
bmwpower
finns 3 ex kvar på amazon jag skulle gärna vilja ha ett exemplar någon som ska beställa??
Kostar ju 65 dollar så frågan är ju om den blir billigare än att köpa i sverige
Zaphi
Frågan är VAR man köper den i Sverige? Nån som vet? Verkar inte så vanlig i nätbutikerna iallafall.
Jonas-E
Bmw-power och Viktor: Köp den via cichlidecentret i danmark annars, de brukar ha bra priser. Är de slut så kan ni beställa den via
www.cichlidpress.com , det kostar inte så himla mycket i frakt som jag trodde. jag ska nog beställa paketet med Malawicichlids in their natural habitat + cd-skiva, riktigt bra pris !
ozric
Nån som vet nåt om denna; "Tanganyika Secrets" (Ad Konings and Horst Dieckhoff) ??
Mikael-W
citat:Ursprungligen skickat av ozric
Nån som vet nåt om denna; "Tanganyika Secrets" (Ad Konings and Horst Dieckhoff) ??
Trevlig bok, fast den blir nog efter "Tanganyika Cichlids in their natural habitat". Den är (delvis) disponerad enligt olika beteenden, vilket kan vara intressant. Den finns (fanns) för övrigt också på svenska.
Ola-Svensson
Det ar lite "coffe table book" over Tanganyika Secrets och tiden har gjort att den inte kanns lika fantastisk langre. Bilderna i Ciklidbladet ar ju ofta lika bra och stora!
Zaphi
Nån som vet om "Tanganyika Cichlids in their natural habitat, 2nd ed." kommer ut i en 3rd edition inom kort? Den har ju ändå 7 år på nacken nu.
"Aqualog: African Cichlids II, Tanganyika I Tropheus" kostar över 700kr på amazon.com. För 190 sidor. Det va dyrt! Kan den verkligen vara värd det?
Jonas-E
Jag frågade Ad på stämman ang. en tredje version av Tanganyika cichlids in their natural habitat och det verkar inte komma på några år.
Ang. aqualog-boken: Bilderna är kass men jag skulle gärna vilja läsa texten i den. De enda bilder där fiskarna visas i sina normala färger är de snygga illustrationerna. Fotogalleriet kunde han skippat (så som det ser ut nu) och istället fixat ett billigare pris på boken. Hade fotogalleriet vart av bra kvalitet hade jag mycket väl kunnat tänka mig att betala de ca 700kr den kostar.
I dagsläget är den inte värd mer än 300spänn för mig, dvs jag väntar tills ett beggat exemplar dyker upp.
ciklidMartin
Frågade Kjell Fohrman ang ny BTN om Tanganyika. Han säger att den kommer till senhösten. "Antal sidor etc. är ännu inte helt bestämt men den lär bli i stil med den nya malawiboken dvs med ca 600 foton."
Något gott att vänta på...
Zaphi
Jo visst är BTN-böckerna överskådliga och bra, men "In their natural habitat"-böckerna är ju mer eller mindre bibliska ;)
Jag måste ta och skaffa Tanganyikavarianten. Vet inte var Malawi-boken kostade mig (3dje alltså) men den är ju värd sin vikt i guld vill jag lova. Jag har nog gett 1500kr för den om den nu kostade det.
Jonas-E
Aja, det är ju överpris om du gett 1500kr.....det är ju vad bok, cd, aulonocaraposter, MC/OB-poster och flyg-frakt kostar från cichlidpress i USA.
Lasse i södra sandby tar 650kr för malawiboken, och han har inte direkt de billigaste priserna. Samma pris har han även för Aqualog tropheus -boken.
Zaphi
Ja, jag har inte gett 1500kr ;) Jag bara menar att den är värd det och att jag nog hade gett 1500kr om den kostade så mycket. Så bra tycker jag att den är. Jag gav nog inte mer än 500-600kr på Herkules eller så.
*EDIT* 450kr kosta den på Herkules.
Jasså, Sandby tar inte mer än så. Då frågar jag er som har den, är Aqualog Tropheus värd 650kr? Herkules tar 690kr. Ovanligt att de är dyrare, hmm...
Jonas-E
Ok, det var så du menade. Cd-romen och boken skall jag nog försöka att skaffa någon gång, jag har tittat i båda och det är ju perfekta redskap för den malawi-tokige. Först boken med en massa information och fina bilder, ovanpå det kommer cd-romen med ännu fler bilder på fiskarna!
Men nu handlade väl tråden om tanganyikaböcker eller :)