citat:Ursprungligen skickat av Micke
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden
Och varför kallar de Golden för kakusa när man vet att just kakusan är den som är minst gul av de tre fångstplatserna för just golden
Jag tror inte detta stämmer. Kollar man i böcker är Kakusan gulast över hela kroppen och har även gul analfena, vilket Lion's Cove-varianten inte har, den är nämligen vit. Labidochromis caeruleus fångas på minst 10 olika platser och som jag ser det är Kakusa lätt gulast.
Vid sitt föredrag i Göteborg för några år sedan berättade Ad om två varianter av
Labidochromis caeruleus vid T'hoto strax söder om Lion's Cove. En helgul i norra delen av området och en gul/vit i den sydliga delen.
Mer om detta finns att läsa i denna artikel:
http://www.cichlidae.com/articles/a188.php
Hmm.....där ser man, har väl blandat ihopa det lite som vanligt =) Det var nog det där med att just Lions cove finns i två varianter som konstrade till det. I alla fall, Lions cove är där de håvar upp de flesta VF golden som finns, vid Mbowe är populationen väldigt liten och kauksa har jag ingen aning om. De hade gärna fått lov att ta upp några från varje ställe och jämföra, sida vid sida.