citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
Hej
Jag har inte skrivit nagon artikel vad jag vet, men forfattade ett inlagg nagon gang.
Jaha, så kan det ha varit.
Fast vad är det för fel på Colombiatetra? Det finns inga regler för populärnamn/handelsnamn, och man får väl vara glad så länge de är unika (till skillnad från t.ex. Jack Dempsey) och inte missvisande (som t.ex. Silverhaj).
(Det arma djuret borde kanske egentligen kallas Col
umbiatetra, tack vare det kollektiva hjärnsläpp hos författarna, reviewerna, och DATZ editor som gör det latinska namnet mer missvisande än det svenska.)
Micke: cichlidpress referensservice suger. De verkar plocka bland publikationer och följa de rekommendationer de gillar. Cf Neolamprologus/Lamprologus. Så kan man göra som systematiker, men det är inte så bra av en referensservice.
Jag har föreslagit att ni borde byta till Fishbase eller Eschmeyer förr, jag gör det igen. De är inte alltid up-to-date, men drivs i alla fall av proffs.
Zaphi: tack för rättningen vad gäller skillnaden mellan latinskt och vetenskapligt namn. Vem vet hur många som annars trott att jag pratade om vad de gamla romarna kallade fisken, och att det vetenskapliga namnet var nåt helt annat.
Tack också till Ciklid.se, som fimpade mitt första & avsevärt längre försök att svara, med felmeddelandet "network busy".