_erik_
Vilken tycker ni är den roligaste fisk som skulle kunna funka som en "petfish" i ett 260 liters?
imported
Satanoperca leucosticta! Kanske lite litet för han men grymt fin firre.
Ola-Svensson
PetFish = ensam fisk. Satanoperca ar nog ingen bra PetFish. Du ska ta nagot aggressivt som inte har anlag for skygghet. Ta en centralamerikan i mellanklassen typ Salvini.
_erik_
jo, salvinin är ju fin....skulle kanske t.o.m. funka med ett par? Eller?
imported
Måste en petfish vara helt själv? Om Satanopercan får ett par småfiskar i karet så känner han sig nog trygg :)
Ola-Svensson
Jomen om du har ett par sa ar det ju ingen petfish langre.
OK, leucosticta kanske funkar, men det ar ju inte det sjalvklara valet av petfish.
_erik_
citat:Jomen om du har ett par sa ar det ju ingen petfish langre.
haha, jo det är ju förstås sant, jag funderade bara...
Men tror du att ett par salvini skulle funka? Och om jag ändå bara skulle vilja ha EN fisk, skulle någon av dom större centralarna, typ trimac eller citrinellum funka då?
Daniel-Odell
nä, i ett 260 så tror ja nog texas å salvini är de största du ska ha.
_erik_
okej....menar du carpintis då? För cyanoguttatus blir väl också i 30 cm klassen? Och salvini-par frågan kvarstår...
Lundensis
erik: Jag tycker du ska satsa på ett par (hane + hona), t.ex. salvini eller någon annan art i ungefär samma storlek. En ensam ciklid är ganska tråkig att titta på, men ett par är mycket intressant och underhållande att beskåda. Det är nämligen inte bara utseendet utan även beteendet som gör dessa ciklider så intressanta.
_erik_
Jo, jag har kollat runt ganska mycket och kommit fram till att jag nog ska satsa på salvini och nicaraguense. Jag inser att jag nog inte kommer kunna ha två par i karet i slutänden, men jag kan ju låta dom växa upp och sedan välja vilken art jag vill behålla.
Eller är det dumt?
Leopoldi
GoSatta
länken fungerade inge bra, men mbu'n e cool också en fisk jag skulle vilja ha. Men min lineatus får duga så länge (och blir inte lika löjligt stor :) )
_erik_
Haha, jo den var fin, men 60+ cm känns lite "magstarkt". Hade jag haft en mindre sjö över så vore det ju ett alternativ;)
_erik_
Den här firren skulle egentligen sitta som gjuten i mitt 260 l kar:
http://www.cichlidcircus.com/rosy1.html
FI
Petfish-idén är lite vågad, du måste ha en rejält kaxig firre för att det ska vara någon vits, de flesta blir väldigt stora.
Två lekpar sebraciklider är min rekommendation. Kommer fungera finemang.
Eller en ensammen citrinellumhane som du har tills den är drygt 20cm, aningen kortsiktig planering kanske, tar väl drygt ett år kanske.
Eller ett lekpar carpintis (texas. typ.)
Eller en flowerhorn.
Salvini funkar säkert också, de växer sakta enligt min erfarenhet så de kommer du kunna ha i flera år. Får du problem med aggressiviteten under uppväxten så testa kombinera med sebraciklid.
Jack Dempsey funkar nog också, ett ensammet lekpar, kan bli problem med aggressiviteten under uppväxten men testa i så fall att kombinera dem med sebraciklider precis som med salvinin.
I vilket fall som helst så var inte rädd att testa dig fram, de flesta arter fungerar i det där karet då de är små så ta problemen då de kommer. Ska du köra efter artbeskrivningar funkar varken salvini, dempsey, flowerhorn, texas eller sebra. Men artbeskrivningarna går efter vad som "krävs" för att husera fullvuxna fiskar så ta dem med en nypa salt om du inte vet om du tänker dedikera 5-10år åt de här fiskarna. Du har ju dessutom det större Tropheus-karet att använda om du fortfarande gillar centralarna då de blir för knepiga för 260 liters karet. Valet vilka du ska spara är ju givet. ;)
_erik_
Ojoj, tack för det utförliga svaret! Jag ska nog köra på salvini, även om du rekommenderar sebracikliderna så känns det lite tråkigt med en så supervanlig fisk, även om den har ett väldigt intressant beteende (inte för att salvinin är ovanlig direkt heller, men ändå). Och det kanske blir sebraciklider i framtiden som aggressions avledare iaf.
Ola-Svensson
Min personliga uppfattning ar att du ska skaffa en mindre fisk an salvini. Kolla i slaktena Archocentrus, Cryptoheros och Thorichthys. 260 liter ar ett valdigt litet akvarium och for sma akvarium ar aldrig kul. Nu vaxer de ju inte sa fort men akvariet ar for litet for ett vuxet salvinipar.
_erik_
hmmm......okej....Ola, anser du att carpintis/carpinten blir för stor också?
Alexander-Ylipaa
Skrota tropheus och börja med centralare på allvar. Du har många fler valmöjligheter i så pass stort kar.