_erik_
haha, jo men jag gillar mina dubbar:D Och dessutom så kanske 500 liter låter stort, men karet är bara 120 cm långt, alltså bara 10 cm längre än 260 literskaret....Så det funkar ju ändå inte med någon av dom större arterna, varken trimac, citrinellum, managuense eller någon vieja skulle funka i det karet. Eller?
imported_na20
Hej!
En vithaj.Mvh Ann-Mari
Alexander-Ylipaa
citat:Ursprungligen skickat av _erik_
haha, jo men jag gillar mina dubbar:D Och dessutom så kanske 500 liter låter stort, men karet är bara 120 cm långt, alltså bara 10 cm längre än 260 literskaret....Så det funkar ju ändå inte med någon av dom större arterna, varken trimac, citrinellum, managuense eller någon vieja skulle funka i det karet. Eller?
Ett par av ngn av de arterna du räknade upp går utmärkt. FI har ju jaguarer i ett 375 och har haft ett mkt större par och fått yngel utan problem. sen kan du kompletera med olika malar och större tetror.
_erik_
Jo, men en 375:a är ju ändå 150 cm lång.....
Alexander-Ylipaa
Jo, men om du bara har ett par så spelar det ingen roll. De tar ju endå hela karet som revir :)
_erik_
haha, ja om nu så kommer (sjuka) tankar om att slänga ut/förflytta dubbarna....hmmm, så du menar att ett par managuense skulle funka? Och om managuense funkar så funkar ju p.Friedrichstahlii också....eller? Men trimac och citrinellum skulle ju iaf inte funka...
Alexander-Ylipaa
Jag tror ett väl fungerande trimac eller citrinellumpar fungerar också.
Om du ska ha trimac, börja med en lite grupp och låt dem para ut sig.
Med citrinellum är det desto besvärligare. Vid en viss ålder börjar små citrinellus mobba ut alla honor- Då är det bättre att ha en könsmogen hane och pröva olika honor, eller tvärtom.
_erik_
mjo....jo, nu känns det som det skulle vara j**ligt kul med trimac, dom verkar väldigt intressanta och "personliga". så känns det nu, men jag är ganska ombytlig(som det kanske märks):) Fast måste väl se vad alla andra tycker....tror nog inte att alla tycker det är helt lämpligt med trimac i mitt kar....
Alexander-Ylipaa
citat:tror nog inte att alla tycker det är helt lämpligt med trimac i mitt kar....
Inte när du har dubbar i nu;)
Men som sagt så länge de är själva så ska det funka smärtfritt. Är 99.99% säker på det.
Oj så tjatig jag blev helt plötsligt
Daniel-Odell
trimac i 120cm? nääääääääääääääääääääääääää!
Alexander-Ylipaa
hrmm...500 liter juh......
hur djupt är det?
FI
Jo nog tycker jag att det borde funka med en ensammen fisk i ett sånt kar, karet är förmodligen bredare så även om det är kort så borde det bli hyfsat rymligt för en ensammen fisk.
Lekpar däremot tror jag blir svårt, då fiskarna är små är det ju inga problem men paret måste vara oerhört stabilt för att det ska funka då fiskarna blir större. Jag hade ju bara mina jaguarciklider i två år vilket är en förhållandevis kort tid så jag vet inte om mitt lilla projekt bör tas upp som ett lyckat exempel... Det blev också en hel del problem mot slutet vilket delvis var varför jag sålde fiskarna... Men ett tag funkar det ju.
Zaphi
Jag har några funderingar kring det här med det som ni kallas petfish... Vem har hittat på det ordet egentligen? Det är något som alla tjötar om på sistone. Varför är det när man bara har en fisk? Skall det inte skrivas särskrivet eller menar ni att petfish är ett utryck och skall därför skrivas ihop?
Alexander-Ylipaa
Ordet "Petfish" kommer från USA, där det är populärt att hålla en bjässe ensam i ett akvarium. Vem och varför det kallas petfish vet jag inte, men gissar på att det är något med att fisken blir mer personlig. Som ett husdjur.
Ironic
citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää
Ordet "Petfish" kommer från USA, där det är populärt att hålla en bjässe ensam i ett akvarium. Vem och varför det kallas petfish vet jag inte, men gissar på att det är något med att fisken blir mer personlig. Som ett husdjur.
Jaha
Zaphi
Grejen är att om man söker på det på google får man upp mycket, men jag hittar inte direkt något som styrker det du säger. Däremot finns den nån virtuell dataspelsfisk som heter petfish ;)
Min personliga åsikt är att utrycket är ganska löjligt och verkar bara vara en fluga som folk snackar om just nu...
Jag börjar nog bli gammal och gnällig...
Alexander-Ylipaa
FI
Första gången jag hörde talas om att amerikanarna höll fiskar helt själva i ett eget kar så tror jag de sa att fisken var "solitary", solitär. Hur detta ord sedan blev "petfish" kan man ju fråga sig men det är väl vi som pysslar med centralare som har myntat uttrycket själva på nåt vänster, försvenskat "pet fish" och börjat skriva ihop det. Gör man en sökning på "petfish" på de amerikanska forumen så får man inte många träffar.
FI
Haha jag har tydligen haft ett finger med i spelet ;D Jag gjorde en sökning här på ciklid.se och kolla här. Första gången petfish nämndes enligt sökmotorn.
"Han är ca 8cm just nu och bor tillsammans med malawisarna i 120-litrarn. Tanken är att jag ska låta honom växa upp och bli en s.k "petfish", han ska få gå i ett alldeles eget kar eller eventuellt med någon annan ensammen centralamerikanare som fungerar ihop med en ensammen jaguar."
FI - Skapat - 2003/05/17 : 14:42:17
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2799&whichpage=7&SearchTerms=petfish
Oops :P
Pinsamt att läsa så gamla inlägg för övrigt... Alltid hade man stora spännande planer men alltid slutade det med att man stod med fiskhinken på akvarieaffärn igen... *skäms* :P
_erik_
citat:hur djupt är det?
akvariet är 120x65x66 cm.....