MrFish
Nej man kan inte få allt..Om man samtidigt säljer fisk till butikerna,som man säljer till privatpersoner,kommer man snabbt att
tappa den viktigaste delen... ;)
Nyllet90
Rolig duskusion!:D Goldens, Metriaclima arter, C.moorii Och lite sån fisk är nog ganska lätta att kränga, eller vad tror ni?
PowerMerca
och även demasoni, c. afra, malar kanske, melanochromis (johannii o Auratus m.f)
mpimbwe
citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish
Jo,men där har du en polare,som kanske borde fundera över hur pass
mycket hobby han har kvar... Han kanske borde fundera på att bli hel/deltids uppfödare?
Hmmm, vad menar du med detta Mr.Fish? Att jag inte har någon hobby kvar, eller vad.... Enligt mig har jag det i högsta grad. Visst är rödzebror det som får lokalen att gå runt, men gör detta mig till hel/deltidsuppfödare!! Jag är precis som er andra, bara att jag råkar använda tunnor istället. Så tänk gärna igenom innan du skriver... låter ju som att jag är nån som bara håller på med detta för pengarnas skull o skiter i resten... men tro mig, skulle jag hålla på med något för pengarnas skull, vore det inte akvariefisk.
MrFish
Jag antar att du får tolka mina rader på det sätt du vill..
Jag anser dock att när man föder upp fisk i stora tankar,där man inte
ens kan se fisken från sidan,så har man tagit ett steg närmare grisfarmen...
Jonas-E
Eller så vill man få tillbaka en liten del av de pengar man spenderat på sin hobby.
Jag kommer snart att gå över till att dra upp vissa yngel i tunnor, detta för att jag inte har plats till fler akvarium. Tunnorna är billiga för mig och jag behöver dem för att dra upp yngel från de rariteter jag tänkt skaffa. Dvs, jag drar upp kanske 100 yngel till 6-7cm och säljer sen. Kan jag göra det på 3 månader är det helt perfekt, som det är nu tar det ca ett år att dra upp dem till den storleken på grund av för små baljor. Att dra upp yngel i 222liters går bra, nmen i en 1000literstunna går det mycket fortare eftersom det inte blir sån tung börda för filterna. Vattenbyten är även mycket lättare att göra i en tunna med bottenplugg än i ett oborrat akvarium.
mpimbwe
Tyckte inte det gav så mycket utrymme till tolkning... menmen.
Var väll att ta i... anser det dock som mycket smartare att ha en stor balja (som dessutom är billig i inköp) än att fylla de karen jag har "hobbyfisken" i med fisk som enbart ska säljas för att få lokalen att gå runt. Känns dumt o "slösa" dyrbart akvarieutrymme på dem när man har tillgång till en stor tunna som fungerar utmärkt och behöver lite skötsel.
bmwpower
Det blev en väldigt intresant tråd som speglar fiskar och ekonomi.
Är tillväxten så mycket snabbre i tunnor än i akvarium även om man gör 3 vattenbyten per/dag.
Pengar vill vi ju alla ha vissa snabbre andra på långsikt.
Med tanke på fiskpriserna butikerna ger för odat så är det ju privat marknaden man få inrikta sig på.
Här får man ca 10-13kr för wen fisk på 5cm av dom vanliga sorterna vilket knappast är ekonomiskt försvarbart.
Hur resonera ni med att köra med lite fetare föder typ öring-laxpellets första cm och sedan gå till mer naturligt foder??
Det handlar ju ekonomi så man vill ju att fiskarna ska växa snabbt men samtidigt vara naturliga
deelay
citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson
C. Moori är seg i tillväxt, men å andra sidan en ganska vanlig och populär art.
Hos mig är just moorin den som växer klart snabbast, andra arter som jag körde sammtidigt är... eller gämför med är
P.virgatus
S.fryeri
M.msobo
A.jacobfreibergi
C.mloto
StefanL
Allt är relativt deelay...:D
När jag hade C.Moori och födde upp så tyckte jag att de tog lång tid på sig i jämförelse med mbunas...men det är nog ingen rättvis jämförelse.
Alexander-Wiberg
Ser inga förslag på Tanganyika på tråden...
Har visserligen inte så stor erfarenhet av vad som säljer från Tanganyika (förutom att i Jönköping säljs knappt ingenting) men har ändå några intressanta förslag, tror jag!
Lamprologus Multifasciatus/Similis - De mest spännande cikliderna jag stött på. Passar ju bra i mindre kar om du har det. Vad jag förstår kan de föröka sig snabbt och mycket!
Neolamprologus Leleupi - Spännande och färggrann!
Hästnosar? Diskuteras flitigt på forumet, de verkar fascinernade!
Ventralis/Foae - Ett kar till någon av dessa arter tror jag du skulle gilla. När de blir stora och får färger är de fantastiskt vackra. T.o.m. i Jönköping är det efterfrågan på dessa arter!
Cyprichromis Leptosoma - Här själv Jumbo Kitumba, och de är väldigt vackra. Leken sker i öppet vatten, så det är bara att lägga i dem i ett kar med bara vatten och du har ett habitat/lekplats
Tropheus - Ett måste. Dessa fiskar vet man ju att de säljer. Såg i en annan tråd att du mer eller mindre visste vilka sorter du ville ha. Alltid en upplevelse att komma till en odlare som har flera sorters troffar!
Skulle vara trevligt att besöka Ljungby framöver!
mvh Alexander
jan-olof
Ja fördelen att ha företag det är att man kan kvitta momsen på inköp av div akvarium och andra div material som behövs+ momsen på el och vatten mot momsen på den fisk man säljer.
Det här med att satsa på att sälja till privatpersoner är lite känsligt, för då tar man kunderna från dom lokala zoohandlarna och det är inte populärt.
Det som mpimbwe gör är ju en strålande ide´ att odla i1000liters tunnor att få lite marginaler för dåligt vatten ( man kan ofta få lite dåligt vatten när man odlar i små baljor),plus att det blir lättare att sköta, det kanske inte alltid är så roligt att hålla på att byta vatten när man kommer upp i lite större skala i sin odling.
Sedan när det gäller fiskval nu pratar jag om maltavi så är det mbuna med färg som gäller det kan man dra fram hur mycket som helst, men det får inte vara mbunas med bruna honor för då är ynglen bruna från början då blir det mycket svårare att sälja typ affra red top zebra, och andra zebror, red top ndumbi.mvh Janne
bmwpower
Härligt med alla förslag och synpunkter
Allt sådant här är välkommet så man slipper prova allt för mycket innan man hittar fisk som fungera.
Man har ju inte den ekonomiska möjligheten längre att chansa.
Jag har hört många som kör plastbaljor för att få vissa sorter att växa snabbare som det är större efterfrågan på.
Så när odlingen fungera så kan det blio ett alternativ att ha 2-3 baljor till dom sorter det är störst efterfrågan på.
Hur ställer ni er till att mata med öring-laxpelets efter att matat dom med nyklcäkt artemia.
Zaphi
Du bör ju mata dina fiskar med något som liknar deras naturliga föda och med laxpellets är du ju helt ute och cyklar.
Skall jag vara helt ärlig tycker jag det hela låter lite tragiskt. Att endast välja fiskar som säljer istället för att välja intressanta plus att dra upp dem med foder som inte passar dem bara för att kunna sälja dem snabbt. Jag hoppas aldrig akvariehobbyn blir så för mig.
Kalle-Maja
Kan inte låta bli att ännu en gång peka på en artikel som jag tycker tar upp flera intressanta idéer kring ekonomi och fisktillväxt:
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=200001&LOPNR=4
Förmodligen varierar efterfrågan ganska mycket över tid och plats. En art jag nyligen upptäckte var väldigt lätt att sälja var Lamprologus multifasciatus.
Vad är det för fel på laxpellets? Undrar bara, känner inte till vad det skulle vara för främmande ämnen i dom.
jan-olof
Nej jag tycker inte att det är tragiskt att odla på fisk som är lättsålda, som marknaden vill ha. det är ett sätt att få hobbyn att kanske gå lite plus och framförallt ha rå d att köpa lite dyrare och ovanligare fiskar utan att behöva sin familjs ekonomi.
Man kan säga att det är bra för mig, kunderna i zooaffärerna och inte minst lite lugnare hemma
PatrikMalmo
Jag har personligen inget emot tunnor för att dra upp fisk i. Utrymmet plus att de är lätta att sköta är fördelarna - vilken fisk man stoppar i dem och syftet med att ha dem där är en annan fråga, som jag ser det. Om jag kan dra upp favvo-firrar till säljbar storlek på ett enkelt sätt så är det bra, enligt mig. För övrigt så är ju plastburkar i varierande size ett billigt sätt att skaffa fler akvarier, om det nu är odla man vill göra.
Sedan det med laxpellets - visst, det är ett foder som firrarna växer snabbt på. Snabbt är dock inte alltid lika med bra. Jag har bland annat köpt yngel av favvoarter nere i Tyskland, och när de börjar växa till sig så uppenbarar sig de mest konstiga defekter - en del blir ihoptryckta, en del har ögonen felplacerade, konstiga munnar och så vidare. Behöver inte vara laxpellets de är matade med, men konstigt/enkelspårigt foder har de fått från start i vart fall (testat att odla på sådana firrar, och avkomman blir normal - med rätt foder. De firrarna har jag dock inte sålt vidare). Kan tänka mig att mata med laxpellets någon gång i veckan, men som enda foder, icke. Variation i utfodringen är A och O, som jag ser det.
Sedan var det definitionen av "marknaden". Jag är också en del av marknaden, och jag köper ju helst fisk som jag vet är odlad på ett vettigt sätt, så att deras naturliga beteende kommer fram i så stor utsträckning det nu går i akvarier. På sikt tror jag inte det gynnar hobbyn som helhet att t ex tömma honor på yngel. Redan nu så översvämmas ju många forum av frågor typ: "min hona sväljer rommen, vad göra?"
Bra att fundera över till vem man ska sälja också. Att sälja privat samt till lokala butiker samtidigt brukar inte vara poppis hos butikerna. Sälja till grossist samt butik samtidigt kan dock gå för sig. Eller skilja på de arter man säljer till olika kunder, en del enbart privat, en del annat till grossist.
Men, men. Jag viftar inte med några pekpinnar till andra, redovisar bara hur jag ser det. Vill man dra in pengar i viss utsträckning så kopplar jag resonemanget - men det är ingen fisk jag kommer att köpa.
Hilsen,
P
Hank
Jag anser att "hobbyodla" fisk för försäljning, är som att spara småmynt i en PET-flaska. Man gör av med lite pengar då och då, sen får man tillbaka samma summa man lagt ut....
Det är MIN personliga åsikt!
(gäller kanske inte Ancistrus, som det tydligen går att sälja hur många som helst. Vad gör folk av dom igentligen?)
StefanL
Det är inte så konstigt att Ancistrus säljer så bra. Arten benämns ju som tålig i alla vatten så med det klassas fisken som allround och kan platsa i alla olika uppsättningar i akvarium. Då har man en helt annan marknad för arten när ALLA inom hobbyn kan ha den...
Arten får nog lida lite för det (egen tolkning) men som sagt, de säljs i mängder.
I diskussionen om att använda plastbaljor som uppfödningskar tycker jag är både praktiskt och ekonomiskt. Många professionella uppfödare (som vi alla köper fisk av) använder sig av liknande, så varför skulle det vara så fel av privat odlare att ta efter?
Zaphi
Nivån av tragik är såklart olika från fall till fall och beror ju helt på vad man har för syfte med sin "hobby". I mitt fall så får jag ju absolut inte tillbaka pengarna jag lägger, inte en chans! 10-20% kanske.
Jag hamnade i samma sits vad gäller fotografering för 3-4 år sedan då jag startade eget fotoföretag och började "tjäna pengar" på fotograferandet, som ju var en hobby sen många år. Jättebra, tänkte jag. Visst är det kul att plåta massa bröllop, men samtidigt så skulle jag ljuga om jag påstod att lite av passionen kring foto inte försvunnit. Jag tycker det är skönt att åka nånstans utan kamera nu, så var det inte förr. Då hade jag med kameran överallt.
Slutsatsen är alltså att du själv måste avgöra till vilken grad du vill att det skall förbli en hobby. Ju mer det blir som en hobby, ju roligare blir det, det kan jag nästan garantera. Skall du köpa de färgglada för att sälja så mycket som möjligt och kanske tjäna en peng eller skall du enbart satsa på de fiskarna du verkligen tycker om?
Vill du sälja fiskar då är ju valet inte svårt: demasoni, rödzebra, maingano, golden, auratus, malar, delfiner, hongi, lombardoi, saulosi etc...