Nyllet90
Nu, när jag ska köpa 375 liters kar och börja hålla malawi efter en ganska lång tid på forumet. Så hade jag tänkt att jag ska försöka dra upp lite fisk och sälja den, så att jag förhoppningsvis tjänar lite pengar så att jag kan köpa nya fiskar, bra mat och ny utrustning. Det jag menar är att om jag hade en liten odlingslokal så skulle jag garanterat ha några stora tunnor så man kan dra upp fisk snabbt, ekonomisk och så att man får bra fisk till försäljning så att man sedan kan köpa nya intressanta fiskar. Det är väldigt bra med stora odlings tunnor, men vinstintresse får inte ta över fiskintresset! Då kan man lika gärna lägga av med hobbyn och råna en bank istället.
Med ödmjuka hälsningar!:D Andreas
PatrikMalmo
Hank,
såvitt jag kopplat det är det rätt många nybörjare som sätter sina Ancistrus i filtret. Må vara att det inte är med flit, men ändå... :)
Men ska man odla malar så kan man med fördel välja olika L-malar. Många av dem är inte så himla svåra att få lek på. Kostar lite att köpa in en odlingsgrupp, men man får igen det med råge när ynglen börjar ramla fram. Önskar jag hade en odlingsgrupp med Hypancistrus zebra, då den tydligen inte får exporteras under de närmsta åren. Lite kluven är jag ändå: den firren är bland det tråkigaste jag vet. Fin teckning men det är också allt. Gäller för övrigt många malar, enligt min menings, med undantag för Corys. Fast sådana drar polaren upp en masse.
Hilsen,
Patrik
bmwpower
Att nämna laxpellets är tabu men att köpa nästa samma foder hos zoobutiken är okej
Haifeng quik grow är ju ett snarlikt foder,man kan ju mata med nykläckt artimia sedan skynda på växten lite och sedan gå över till annat foder.
jan-olof
Intressant det där med foder Patrik om man kör med enbart ett foder så kanske en del fiskar blir missbildade.
Jag var nog en av dom första som började med räkmix för en ca 15 år sen, sen har jag kört med det katigoriskt hela tiden, och jag odlar i en rätt så stor skala, jag ser ingen skillnad med mina yngel mot dom andra yngel till dom affärer jag säljer till och även grossister som jag säljer till så har du problem med dina fiskar från tyskland så beror det på något annat.
Så vill jag komma till det viktigast det här med att variera fodret, det tycker jag har kommit till mest för att zoohandlaren ska få sälja sina foder, och vi ska få betala dyrt, om man jämför vad räkmix kostar. Angående jag köper inga fiskar om dom inte har det naturliga beteende, hur kan du se det på fiskar i en affär, och kan du se det är det bara att gratulera.
Sen en annan sak jag har kört med mycket vildfångat kontra att jag har kört mycket inavlat som är tömda innan dom spottade jag har inte märkt någon större skillnad på att dom odlade håller sämre, låt dom bara bli tillräckligt gamla + att det är många vildfångade som inte håller heller,förklara det?
PatrikMalmo
Jan-Olof,
Just räkmix kan faktiskt vara ett undantag när det gäller fodret. Det är ju en blandning av grönt samt räkor/fisk, och torde innehålla det mesta firrarna behöver. Går ju dessutom att variera andelarna grönt/animaliskt. Vad jag vände mig mot var att köra en specifik typ av torrfoder hela tiden, t ex laxpellets. Med variation i kosten så menar jag inte heller bara sådant man kan köpa hos zoohandlarna - levandefoder alla kategorier som man kan dra upp själv är sanslöst bra, både för tillväxt, få lekkondition på fiskarna samt locka fram ett mer naturligt beteende.
Naturligt beteende ser jag inte i en zooaffär, det är helt sant. För att få vettig fisk får jag då köpa via kontakter, där jag sett hur odlingen gått till - eller köpa VF. Mina fiskinköp hos zoohandlarna är rätt sällsynta faktiskt.
Visst, har man en del tålamod så brukar även "spottade" firrar hålla ynglen bra. Att VF spottar tidigare (samt även en del odlad "rättspottad" fisk) kan man spekulera över. I många fall drar sig honorna i naturen undan. I Tanganyika bildar många arter egna stim med ruvande honor. I akvarier har de sällan möjlighet till det, så enten blir de stressade av att fångas upp (och spottar för tidigt) eller så blir de stressade av att konstant uppvaktas (och spottar för tidigt).
Well. Jag spekulerar lite. När det gäller ciklider från sjöarna så är det ett fåtal som går att erbjuda naturliga förhållanden i akvariemiljö, det är jag medveten om. Så långt det går är jag dock fascinerad över just det naturliga beteendet.
Hilsen!
/P
bmwpower
Det man kan märka på fisk om den är hårt odlad är att dom lätt bli onaturligt stora på ena eller andra hållet.
Jag tycker man kan mata med artemia i första stadiet sedan mysis och en krfatig räkmix mewn inte kraftigare än att fisken kan hålla formen.
Det är ju bara så konstigt att det bli tabu så fort man nämner laxpellet eller annat liknande men att köpa haifeng quik grov är okej
jan-olof
Om man pratar variation i fodret till malawi så är det väldigt sällan någon ger levande foder.
Sedan räkmixen jag matar med så har det alltid varit 60% räkor 40% ärtor aldrig någon fisk, däremot har jag prövat att lägga i gelatin då och då.
Sedan det att stimuleras till lekkondition, så som jag sysslar med malawi så är det bara att mata på och sköta sina vattenbyte+ att se till att den som ska leka får plats att dominera sen kommer leken .
mvhJanne
bmwpower
Det är samma recept jag har hört från en expotör men med lite musslor i.
Man ska ju inte göra det svårare än det är.
Sedan kan man ju lägga till annat foder för att få vitminer och andra viktiga ämmnen om man märker att fisken håller på att tackla av eller inte vill leka
PatrikMalmo
Jag är inte totalt emot laxpellets eller andra former av kraftfoder, men just att jag har sett firrar som deformerats pga enkelspårig utfodring i starten gör mig fundersam. Återigen, variation rules. Då blir firrarna bra. Laxpellets/kraftfoder några gånger i veckan, andra dagar något annat. Säger inget om tabu - enkelspårigheten är vad som deformerar.
Och självklart, det fåtal Malawi jag trixat med verkar rätt enkla att få i lekkondition samt lek. Månne blir ynglen ändå bättre av ett verkligt varierat foder till föräldrarna? Sådant kan ju ge resultat på andra sorters firrar, så varför inte Malawi?
Men jag ska trixa lite mer, så får vi se. Mer yngel är i vilket fall bra!! :)