NüddlahJag håller mig på iso 100 i alla fall jag kan, både analogt och digitalt, men tyvärr går inte de flesta kameror ner till iso 100 eller 50 av någon konstig anledning. En digital kameras bästa performance borde ligga på 50/100 iso om dom är bruskänsliga vid 400 och över. Så varför dom ofta är begreänsade till 200 som lägst vet jag inte.
Nu blir det lite teknik-mumbojumbo igen...
Alla Canons systemkameror går ner till ISO 100, ett par har även ISO 50 men det är ett "konstgjort" läge.
Varför Nikon börjar på ISO 200 på många kameror beror på sensorn. ISO 200 är helt enkelt tomgångsläget, dvs signalen är inte förstärkt. För att höja ISO-talet förstärker man signalen, och då kommer även bruset. Canon har helt enkelt en lägre tomgång på sina sensorer.
ISO 50-läget kan man säga är en strypning av signalen så i teorin får man också lite lägre dynamiskt omfång på ISO 50 jämfört med ISO 100. I praktiken tvivlar jag på att man ser skillnad.
För att röra till det ytterligare så är Canons sensorer (i 300D, 350D, 400D, 20D, 30D och 5D i alla fall) något ljuskänsligare än vad de utger sig för att vara, 1/3 steg för att vara exakt. ISO 100 motsvarar alltså ISO 125, ISO 200 blir ISO 250 osv. Det kan man kolla genom att jämföra hur olika kameror exponerar under identiska förhållanden.
Ursäkta den korta förklaringen, dags att sova nu. :)